Automobilka Hyundai prichádza do tohto segmentu s novou akvizíciou. Keby ostala pri pôvodnom typovom označení ix35, hovorili by sme o výmene generácií, toto auto však „počúva“ na exotickejšie znejúce pomenovanie Tucson (mimochodom oprášené a znovu vytiahnuté z registra kórejskej značky), a tak máme pred sebou celkom nový model bez histórie.

Pod jeho prednú kapotu si môžete zvoliť benzínovú tisícšesťstovku atmosféricky plnenú alebo prepĺňanú. Ak uprednostňujete naftu, potom sa do pozornosti núka základná kubatúra 1,7 l alebo výkonnejší dvojliter, prípadne jeho ešte výkonnejší derivát. V závislosti od zvolenej pohonnej jednotky sa Tucson predáva s pohonom prednej nápravy alebo ako štvorkolka.

Keby vám náhodou do oka padol exemplár podobný testovanému, to znamená so štvorvalcom 1,7 CRDI, musíte vziať na vedomie fakt, že k nemu patrí výhrade predný pohon. Ak neprekáža, môžete ho mať už v základnej výbave Comfort za 21 090 eur, Family za 22 490 alebo Style (pripravený na test) cenený na 24 990 eur.

Napumpované sebavedomie

Niežeby ix35 vyzeralo zle, keby to bola pravda, až tak dobre by sa nepredávalo. Akurát v jeho zjave čosi absentovalo. Ako keď vidíte bezchybnú tváričku, ktorej však chýbajú isté dominantné rysy, ktoré by jej vtlačili charakter, robili ju nielen sympatickou, ale aj ľahko zapamätateľnou.

Tucson pochádza zjavne z iného súdka – robustný, sebavedomý, harmonický z každého zorného uhla. Výborný z profilu  a možno ešte lepší spredu – hlavne zásluhou šesťuholníkovej masky, ktorá však nie je originálna. Jej pričinením si ho ľahko pomýlite s väčším Santa Fe, ale kvôli tomu sa majiteľ menšieho Tucsona rozhodne neurazí.

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Upípaná asistencia

Architektúre zóny vodiča opticky pomáha kombinácia čiernej s béžovou. Na druhej strane mäkké línie palubnej dosky nekorešpondujú s hranami popretínanými krivkami, ktoré udávajú tón exteriéru. Práve štýlová nekonzistentnosť je asi našou najzávažnejšou výhradou, hoci nijakým spôsobom neovplyvňuje ergonómiu ani funkčnosť.

Nastupovanie uľahčujú vyššie ukotvené sedadlá – presnejšie kreslá. Áno,  kreslá – to je ten správny výraz pre nadštandardné pohodlie a bočné vedenie primerané charakteru auta. Trochu strohý prístrojový štít je inak informačne kompletný, pritom displej palubného počítača v jeho centre nezobrazuje len parametre jazdy, ale aj pokyny navigácie (komunikuje v češtine), natočenie predných kolies, tlak v pneumatikách aj kompas.

Centrálna obrazovka popri navigácii sprostredkuje obraz zadnej kamery, pokým ju nevyradí vrstva blata. Hlasné pípanie asistenčných systémov ide na nervy, ale dokážeme ho skôr tolerovať ako systémy, ktoré zasahujú do riadenia. To je však už vec názoru. Dôležité je, že sa dajú aj vypnúť. Kvitujeme, že napríklad v prípade asistencie udržania jazdného pruhu Tucson dáva vodičovi na výber zo štyroch možností – 1. vypnutý, 2. varuje, 3. zasahuje do riadenia tesne pri deliacej čiare, 4. udržuje auto v strede jazdného pruhu.

Poďme ďalej. Dve elektrické zástrčky pri radiacej páke a v kufri tretiu ocenia najmä tí, čo radi bývajú v kempoch, zato klimatizovaný box pred spolujazdcom občas poteší všetkých. Na druhej strane, možno sa zhodneme, auto za vyše 20-tisíc by si zaslúžilo aspoň trochu kvalitnejšie reproduktory.

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Pohoda aj vzadu

Presúvame sa dozadu. Opäť to pohodlné nastupovanie. Vyšší posed znamená nielen lepší výhľad, ktorý súvisí aj s pocitom bezpečia (s výnimkou prípadov, keď sa na jazdu nedá pozerať), ale aj oporu stehien, lepšiu stabilitu a menej únavy po dlhej ceste. To všetko hovorí pre Tucson.

Ani na nedostatok miesta si nesťažujeme. Naopak. Ak si 180-centimetrový vodič upraví optimálnu polohu za volantom a potom sadne za seba, kolená od predných operadiel delí desať centimetrov a nad hlavou ostáva len o dve čísla menšia rezerva. 

Delené operadlá sa dajú plynulo polohovať, a ak väčšiemu sklonu prekáža puzdro rolety kufra, môžete ho ukotviť vo vzdialenejšej pozícii. Ani plytký tunel v strede pod nohami príliš neprekáža. A tak ostáva jediná výhrada – stredová hlavová opierka sa nedá vysunúť tak, aby vyhovela aj vyššiemu cestujúcemu. Má ju niekde medzi krkom a zátylkom.

Kufor s 513-litrovou kapacitou a dvojitým dnom je vskutku konkurencieschopný, hoci vo výbave Style (na rozdiel od základnej) z objemu ukrajuje plnohodnotná rezerva. Zmestí sa k nej už len zopár drobností. Po sklopení zadných operadiel získate rovinu. Ak roleta momentálne prekáža, nemusíte ju nechať v garáži. Zmestí sa na dno kufra. Len tá vysoká nakladacia hrana...

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Pod kapotou nič nové

Starý známy štvorvalec si po presune do Tucsona zachoval pôvodný maximálny výkon, jeho krútiaci moment sa však vyšplhal z úrovne 260 na 280 Nm. Dynamické parametre hovoria, že takto vybavený Tucson akceleruje z pokoja na stovku o 1,3 sekundy dlhšie ako v blahej pamäti podobne vybavený Hyundai ix35.

Slabou náplasťou môže byť o 3 km/h vyššia maximálna rýchlosť. Toľko na papieri. V praxi rozdiel nedokážeme posúdiť. Len sme si vyskúšali, že súťažiť v odpichu na svetelnej križovatke s čímkoľvek nemá význam. Keď sa však Tucson rozbehne, potom už celkom schopne predbieha. Skrátka, pružným zrýchlením nesklame.

Počas pokusov o dynamickú akceleráciu hnať strelku otáčkomeru až na hranicu červeného poľa (5 000) nemá zmysel. Už so zaradenou trojkou by ste sa nemuseli dočkať. Tých 4 000 bohato stačí. Najlepšie ťahá, keď strelka prekročí 2 200.

Ani kultúrou chodu medzi vznetovými štvorvalcami príbuzných kubatúr tento motor neexceluje, ale jeho drsný prejav ku crossoveru oveľa viac pasuje ako ku kompaktnému hatchbacku. To navonok. Vnútri je celkom dobre utlmený a pri zaradenej šestke už zaniká v šume obtekajúceho vzduchu a pneumatík. Už asi chápete, že tento derivát má za úlohu pokojnou jazdou prepraviť posádku z miesta na miesto hlavne za rozumnú cenu. Opäť pozrieme do papierov a vidíme, že v kombinovanom cykle spotrebuje o 0,7 l/100 kilometrov menej, ako si pýtalo ix35.

My sme na našom okruhu dospeli síce k oveľa vyššiemu, ale inak peknému výsledku – 6,5 l/100 km. V porovnaní s rovnako motorizovaným ix35 testovanom na identickom okruhu sme však ušetrili len desatinu litra. Po zohľadnení prípadnej chyby merania možno aj nič.

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Dámske auto?

Povieme to hneď na začiatku a bez mučenia, Tucson sa na slovenských cestách správa ako príjemný spoločník. Keď prechádzate všelijaké tie hrbolce a výmole, cítite robustnosť konštrukcie aj „tiché“ uloženie závesov kolies. Svoju pozitívnu rolu zohrávajú tiež zimné sedemnástky s poddajnejšími bočnicami. Dobrý pocit sa nestráca ani počas svižnejšieho tempa na kvalitnejšom asfalte.

Len riadenie ide v móde Normal akosi zľahka. Preto z troch možností kalibrácie posilňovača volíme Sport, aspoň sa dlane majú o čo oprieť a pri preradení sa celé auto nezavlní. Ďalšie stupňovanie tempa už karosériu v zákrutách podľa očakávania viac nakláňa a predné kolesá s kňučaním zápasia s nedotáčavosťou. Ale aj tak sa Tucson správa celkom nezákerne a predvídateľne.

Manévrovanie v stiesnených pomeroch ide tomuto autu dokonca výborne, keď po prepnutí módu do polohy Comfort volant ovládaný dvoma prstami sa točí z jednej krajnej polohy do druhej rýchlo a lahodne. Aj preto sa Tucson možnému prívlastku dámske auto vôbec nebráni.

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Záver

Motoristického novinára poteší, keď v prípade novinky nemusí s nasadením účtovníka robiť inventúru detailov, aby čitateľovi ozrejmil, čím sa líši od svojho predchodcu. Hyundai Tucon je nový a celkom iný. Do autoparku pribudla výrazná tvár, ktorá sa v kolóne nestratí. To samo osebe nie je málo.

Tucson však boduje aj nadštandardnou priestorovou ponukou vo svojom segmente, čo platí rovnako o vzdušnom interiéri aj objemnom kufri. V prejave riadenia ani v charaktere konkrétnej testovanej pohonnej jednotky sme pokrok oproti modelu ix35 nezaznamenali, charakteristikou podvozka však Tucson svojho predchodcu zjavne prekonáva. V jeho prospech hovorí tiež bohatšia a modernejšia výbava vrátane početnej zostavy asistenčných systémov.

Test Hyundai Tucson 1,7 CRDI: Je to úplné nový zjav

Hyundai Tucson 1,7 CRDI Zdroj: Hyundai

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

  • ABS, BAS, ESC, VSM, šesť airbagov, klimatizácia, palubný počítač, rádio kompatibilné s MP3, ovládanie audiosystému na volante, Bloetooth, asistencia zjazdu z kopca, Stop Go systém, elektrický posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, v oboch rovinách nastaviteľný volant, textilné čalúnenie sedadiel, elektricky ovládané okná a vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, signál núdzového brzdenia, denné LED, svetelný senzor, 16" disky kolies z ľahkých zliatin, päťročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov...

Najvýznamnejšie prvky vyšších výbav a doplnkov

  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojzónová klimatizácia, panoramatické strešné okno, pochrómovaná maska chladiča, predné LED stretávacie svetlá so statickým LED prisvecovaním zákrut a ostrekovačmi predných svetlometov, zadné LED, predné hmlovky, strešné lyžiny, elektrické otváranie piatych dverí, sledovanie dopravných značiek, automatické udržiavanie v jazdnom pruhu, elektrická parkovačka, kožené čalúnenie  s ventiláciou predných sedadiel, metalíza, 17" až 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie
+
atraktívny vzhľad málo komunikatívne riadenie
priestranný interiér slabšia akcelerácia
objemný kufor podpriemerný audiosystém
komfortné pruženie
úsporný motor
Hyundai Tucson 1,7 CRDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Hyundai Tucson 1,7 CRDI Honda CR-V 1,6i-DTEC Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD VW Tiguan 2,0 TDI BMT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 685 1 597 1 995 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 85 (115)/4 000 88 (120)/4 000 85 (115)/4 000 81 (110)/3 000 – 4 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 280/1 250 – 2 750 300/2 000 260/1 250 – 2 750 280/1 500 – 2 750
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 13.7 11.2 12.3 11.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 176 182 173 178
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.6 4.4 5,30 5
Rázvor (mm) 2 670 2 630 2 640 2 604
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 513 589 565 470
Cena základného modelu s DPH (€) 21 090 24 490 18 350 22 510
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov