Mimochodom, rovnaká cenovka visí aj na Mondeu 2,0 TDCI (110 kW/150 k). Tiež je to sedan s výbavou Titanium a automatickou prevodovkou. A tak, keď sme hybrid preberali na test, nedalo sa ubrániť spomienke práve na tento mimoriadne úsporný diesel, ktorý sme vyskúšali práve pred rokom. Zároveň sa aktuálnou stala pochybovačná otázka – môže mať benzínový hybrid ešte skromnejší apetít?

Nie je hybrid ako hybrid

V čase turbomotorov, ktoré mali výhradné zastúpenie aj v Mondeu, v tomto prípade dostal prednosť atmosférický benzínový štvorvalec 2,0i, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Sekundujú mu dva elektromotory – generátor striedavého prúdu, ktorý tiež supluje funkciu štartéra spaľovacieho motora, a trakčný elektromotor.

V spolupráci s riadiacou jednotkou všetky tri motory manažuje hybridná (bezstupňová) prevodovka eCVT. Elektrickú energiu ukladá do zásoby Li-Ion batéria. Žiadne káble sa k tomuto Mondeu nedodávajú, batériu si nemôžete ani nemusíte dobíjať, hybridný systém si s energiou hospodári celkom autonómne. Toľko technické minimum.

Navonok je to Mondeo ako každé iné. Aspoň na prvý pohľad. No tí, čo ho majú takpovediac v oku, sa asi pozastavia nad nezvyčajným formátom kolies. Nemýlite sa, sú to šestnástky s rozmerom 215/60. To znamená malé úzke s vysokým profilom. Ako spred päťdesiatich rokov. Ak to považujete za problém, potom by ste mali vedieť, že k tomuto hybridu si môžete priplatiť aj sedemnástky.

Inšpekciu interiéru štartujeme zo strany kufra. Motivuje pochopiteľná zvedavosť, koľko škody ekologický pohon napáchal na úžitkovej hodnote. Po odblokovaní poistky sa krátke veko kufra samo dvíha. Dosť neochotne – do krajnej hornej polohy mu treba pomôcť. Horšie je, že vnútri namiesto rovnej podlahy z nej čnie vysoký schod. Pod ním sa totiž udomácnil trakčný akumulátor. Ten z pôvodnej 525-litrovej kapacity ukrajuje bolestivých 142 litrov.

Test Ford Mondeo Hybrid: Vyhovejte mu a odvďačí sa

Zdroj: Ford

Pracovisko vodiča

Pocit po usadnutí za volant sa nezmenil. Rozmerné kreslo, ktoré telo pohltí, k tomu už známa bezchybná ergonómia zóny vodiča. Pohľad na palubnú dosku a prístrojový štít zvlášť však prináša novinky. Grafika centrálne uloženého „budíka“ rýchlomeru ociachovaného skromne – len do rýchlosti 200 km/h, akoby sa inšpirovala tachometrom z bicykla. Tí, čo si potrpia na otáčkomer, budú tiež sklamaní – tu absentuje (ešte nevedia, že žiadna škoda).

Po stranách rýchlomeru sa namiesto neho udomácnili dva displeje. Vľavo si môžete naklikať údaje palubného počítača alebo aj výkonové ukazovatele spaľovacieho motora a elektromotora súčasne. Displej napravo sprostredkuje trebárs históriu dosahovanej priemernej spotreby. V menu informačného a multimediálneho systému s centrálnou obrazovkou nájdete aj schému toku energií.

Voliaca páka prevodovky ostala na svojom mieste, len sa nedá preklopiť do manuálneho módu. Nesekundujú jej ani páčky radenia pod volantom. Autori zrejme usúdili, že v aute s ekologickým akcentom nemá byť nič športové.

Test Ford Mondeo Hybrid: Vyhovejte mu a odvďačí sa

Ford Mondeo Hybrid 3 Zdroj: Ford

Dvojaké brzdy

Aktivujete štartovací spínač a nič. Nič nepočuť, nič necítiť. Ak si nevšimnete drobné OK v rohu prístrojového štítu, budete na pochybách. Stačí však voliacu páku presunúť do polohy D a Mondeo v tichosti „vypláva“, čo je neklamný znak, že len s pomocou elektromotora. Ak však ostrejšie dupnete na akcelerátor, prebudíte štvorvalec.

Po očku môžete sledovať stav akumulátora, či sa práve dobíja alebo posiela energiu do služieb Mondea. Najrýchlejšie sa dobíja pri jemnom brzdení počas jazdy z kopca. Vtedy sa brzdy nezapájajú a o celý brzdný účinok sa stará elektromotor. Ak na brzdový pedál viac zatlačíte, skokom sa zvýši brzdný účinok. Až vtedy sa brzdové čeľuste fakticky zahryznú do kotúčov. Auto s klasickým pohonom by za takýto nábeh brzdného účinku zožalo vážnu kritiku.

Test Ford Mondeo Hybrid: Vyhovejte mu a odvďačí sa

Zdroj: Ford

Keď stráca apetít

Vyrážame na zhruba stokilometrový testovací okruh so spola nabitou batériou. V prvej tretine trate prechádzame z jedného konca Bratislavy na druhý, Mondeo si udržuje po mestských komunikáciách predpisovú päťdesiatku sporadicky vystriedanú sedemdesiatkou.

Štvorvalec sa pri každej príležitosti odpája so záberu. Príležitosť dostáva hlavne v stúpaniach, ale v tejto partii trate jazdíme častejšie z kopca, a tak po absolvovaní prvej tretiny okruhu palubný počítač ukazuje priemerných 3,8 l/100 km a batériu nabitú do dvoch tretín. Vychádzame na diaľnicu. Strelka rýchlomeru kolíše okolo stotridsiatky, štvorvalec je v plnej permanencii, elektromotor tiež a spotreba postupne stúpa.

Nasledujú dve akceleračné vložky z 0 na 130 km/h a máme za sebou dve tretiny okruhu. Priebežná priemerná spotreba vzrástla na 5,7 l/100 km a zásoba energie v batérii klesla na jednu štvrtinu. Posledná tretina trate vracia Mondeo do mesta a na prímestské komunikácie, kde rýchlosť stúpa na 90 km/h. Pritom stúpania majú tentoraz prevahu.

V cieli je batéria nabitá rovnako ako na štarte – na 50 percent. Nás však viac zaujíma výsledná spotreba – 5,3 l benzínu na 100 km. Zároveň dostávame odpoveď na otázku, či Mondeo Hybrid je úspornejšie ako Mondeo 2,0 TDCI (110 kW/150 k), ktoré si na identickom okruhu vypýtalo priemerných 5,7 l nafty na 100 km. Počas jazdy v meste je hybrid v úspornosti lepší, no diaľnica jeho prednosti pochováva. 

Test Ford Mondeo Hybrid: Vyhovejte mu a odvďačí sa

Ford Mondeo Hybrid 8 Zdroj: Ford

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy: ABS, EBD, ESC, TVC, TCS, TSC, HLA, 7x airbag, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojzónová klimatizácia, doplnkové elektrické kúrenie, prídavné nezávislé kúrenie, vyhrievané predné sedadlá, palubný počítač, rádio s CD a MP3, systém Sync s funkciami hlasového ovládania a automatického núdzového volania...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Adaptívny tempomat, aktívne brzdenie, nafukovacie bezpečnostné pásy zadných sedadiel, adaptívne full LED svetlomety, elektricky nastaviteľný volant s pamäťou, elektricky nastaviteľné športové predné sedadlá v perforovanej koži, čelné sklo odrážajúce infračervené lúče, elektricky vyhrievané zadné sedadlá...

Plusy:

  • nízka spotreba
  • mimoriadne komfortný podvozok
  • nízka hladina hluku v interiéri
  • vysoká úroveň štandardnej výbavy

Mínusy:

  • brzdy s nerovnomerným nábehom účinku
  • redukovaná kapacita batožinového priestoru
  • chýba bezemisný režim
  • vzadu menej miesta nad hlavou