Nadišiel čas na finálne hodnotenie po sedemtisíc kilometroch dlhodobého testu. Ako kompaktná Škoda obstála? Prekvapilo ma, keď sa mi zrazu ku koncu testu z ničoho nič vynuloval údaj o dlhodobej spotrebe. Za volantom jedného auta málokedy strávim viac než 99 hodín a 59 minút, a tak som nevedel, že údaj o dlhodobej spotrebe sa po tejto porcii času, prípadne po najazdení 9 999 kilometrov, v koncernovom aute vynuluje. Našťastie sme si však údaje o Fabii spolu s kolegyňou Ninou zaznamenávali priebežne, a tak nám ani tento technický detail neurobil škrt cez rozpočet.

Výborná efektivita

Vo finále som na kompaktnej Škode odjazdil bezmála päťtísíc kilometrov, zatiaľ čo kolegyňa viac ako dvetisíc kilometrov. Počas našej spoločnej cesty sa Fabia musela popasovať aj s plne obsadenou kabínou a batožinovým priestorom, vtedy sme zaznamenali aj najvyššiu spotrebu paliva – 6,2 litra na sto kilometrov pri dlhej jazde po diaľnici. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí približne 2 750 otáčok na šiestom prevodovom stupni. Ak auto nie je plne vyťažené, dokáže aj v tomto prípade dosahovať vrcholnú efektivitu. Nie je výnimočné absolvovať trasu dlhú 1 500 kilometrov s finálnym účtom na úrovni 5,1 l/100 km.

Inokedy, keď som bol v aute sám a presúval som sa po okresných cestách štandardným tempom okolitej premávky, podarilo sa mi zaznamenať aj údaj 3,9 litra. Kumulatívny priemer spotreby sa dlhodobo pohybuje okolo 5,3 l/100 km, čo potvrdzuje aj porovnanie kilometrového nájazdu s natankovanými litrami benzínu na čerpacích staniciach. To je slušný výsledok.

Na Fabii treba vyzdvihnúť predovšetkým tri aspekty – motor 1,0 TSI patrí vďaka svojmu výkonu a odhlučneniu k najlepším trojvalcom na trhu, možno je aj najlepší. Podvozok Fabie, napriek tomu, že v tomto prípade je športovo znížený o 15 mm, dokáže prekvapiť komfortom aj skeptickejších používateľov. Do tretice nemôžeme opomenúť výbornú priestorovú ponuku, a to najmä v batožinovom priestore.

Nadštandardný kufor

V údaji o objeme priestoru na batožinu sa Fabia pohybuje skôr na úrovni vozidiel segmentu C než B, do ktorého podľa vonkajších rozmerov patrí. Jeho 380 litrov sme naplnili niekoľkokrát, dokáže poslúžiť aj na rodinné účely, a to sa ešte pod dno zmestila rezerva. Tú už v autách dnes často nevidíte a zaručí vám, že v prípade defektu nebude posádka odkázaná iba na odťahovú službu či lepiacu súpravu, ktorá však veľkú časť problémových situácií objektívne vyriešiť nedokáže.

Mimochodom, šikovné Simply Clever doplnky v kufri síce potešili, ale zaobišiel by som sa určite aj bez nich. Najmä v prípade závesného organizéra som počas troch mesiacov nenašiel scenár, v ktorom by mi reálne poslúžil. Naopak, chýbali mi tu šikovné „škodovácke“ organizéry so suchým zipsom, ktoré priľnú k podlahe a pomáhajú fixovať menší náklad.

Škoda Fabia 1,0 TSI Selection
  • Motor: benzínový trojvalec
  • Prevodovka: manuálna šesťstupňová
  • Pohon: predné kolesá
  • Max. výkon: 85 kW (115 k)
  • Krútiaci moment: 200 Nm
  • Max. rýchlosť: 202 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
  • Objem kufra: 380 l
  • Spotreba WLTP: 5,2 – 5,6 l/100 km
  • Cena vozidla: 20 008 eur

Asi najviac mi prekážala absencia automatického prepínania diaľkových svetiel či dažďového senzora. V automobile za 20-tisíc eur by už v súčasnosti mali byť automaticky. Bol by som ochotný doplatiť za sedemstupňové DSG, i keď ani so šesťstupňovým manuálom som objektívne nemal žiadne problémy. Odstupňovanie rýchlostí je zvolené vhodne a zodpovedá účelu vozidla. Adaptívny tempomat mi tu nechýbal, no bezdrôtovú nabíjačku a sledovanie mŕtveho uhla by som privítal.

Isofix aj vpredu

Fabia, pochopiteľne, nemá interiér, ktorý by žiaril luxusom, no poskladaný je kvalitne a využíva napríklad aj textíliu či syntetickú kožu. Práve sympatické detaily v interiéri, ako sú plasty s textúrou či látka na palubovke, opticky hodnotu auta zvyšujú. Apple CarPlay funguje bezchybne, dokonca bezdrôtovo. Infotainment bol svižný a bezproblémový. V prítomnosti virtuálneho prístrojového štítu veľký benefit nevidím, i keď vyzerá dobre. Rovnako spokojný by som však bol aj s budíkmi. Ako otca ma potešila prítomnosť Isofixu aj na prednom sedadle – výrazne to zvyšuje úžitkovú hodnotu vozidla.

Fabia je jednoducho dobré auto na každý deň. Už síce nie je prioritne lacná, no v mnohom prekračuje hranice svojho segmentu. Dlhodobý test sa podľa mňa musí končiť jasným verdiktom. Kúpil by som si Fabiu alebo nie? Odpoveď znie: Áno. Zrejme nie v testovanej konfigurácii, ale univerzálne si cením jej komfort, efektívnu prevádzku a priestor. 

Krátke správy

Prichádza Kia EV3

Kia na slovenský trh uvádza model EV3, kompaktný elektromobil nabitý najmodernejšími technológiami. Model avizuje kombinovaný dojazd až na úrovni 600 kilometrov vďaka akumulátoru s kapacitou 81,4 kWh. Ten sa vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu 128 kW dokáže z 10 na 80 percent nabiť asi za 31 minút. EV3 na Slo­vensku štartuje s cenou od 38 690 eur s akumulátorom 58,3 kWh.

Škoda mení tvár

Česká značka odhalila vizualizáciu sériovej podoby modelu Elroq, ktorý je jej prvým vozidlom s dizajnovým jazykom Modern Solid. Predná časť vozidla má masku Tech-Deck Face a Matrix-LED svetlomety. Podľa zverejnených skíc si interiér zachováva symetrickú architektúru s výraznými horizontálnymi líniami a displejom infotainmentu v strede prístrojovej dosky.

Reklamy v aute

Ford si dal patentovať systém, ktorý je zameraný na cielenie reklamy na vodičov. Využíva zistený cieľ, trasu, rýchlosť, polohu histórie cestovania, stav premávky a ďalšie jazdné údaje na určenie typu reklám, ktoré sa vodičovi zobrazia, aj na to, na ktorých obrazovkách vo vozidle sa zobrazia. Nasadenie tohto systému do praxe však automobilka zatiaľ neavizuje.

Ďalšie dôležité správy

Renault Scénic E-tech EV87 Long Range
Neprehliadnite

Máloktorý elektromobil rodinných rozmerov sa efektivitou a dojazdom vyrovná Scenicu