BMW 320d pripravené na test patrí z radu 3 k tým najžiadanejším. Jeho naftový dvojlitrový štvorvalec zdobí povesť závideniahodného pomeru výkonu a spotreby. Silná devíza v čase, keď mnohé automobilky stoja pred dilemou, či ešte a koľko investovať do vývoja naftových motorov, aby prekonali bariéru čoraz prísnejších emisných noriem.


Menej kilowattov verzus nižšia potreba


Vývojári od BMW naftovú motorizáciu rozhodne neukladajú k ľadu. O tom vypovedá aj tento kus s prívlastkom EfficientDynamics Edition (EDE). Vo voľnom preklade má byť dynamický a úsporný. Aj keď po úpravách na motore jeho maximálny výkon poklesol zo 140 kW (190 k) na 120 kW (163 k). Dynamiku podväzuje tiež „ťažšia“ prevodovka.

Sprievodná dokumentácia pritom uvádza, že sa predĺžil čas akcelerácie z pokoja na 100 km/h zo 7,2 na 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť ostala na úrovni 230 km/h aj zásluhou aerodynamických úprav, ale priemerná spotreba klesla zo 4,0 na 3,8 l/100 km. Smerom dole sa pobrali aj emisie CO2 zo 106 na 99 g/km, ale za tie vám už nikto nič nedá.


BMW 320d EDE môžete mať už za 38 400 eur, teda za identickú cenu ako štandardnú verziu. Cenu testovaného derivátu však zvyšuje balík Sport Line a s nadštandardnou výbavou stúpne až na úroveň 50 576 eur.


Skôr ako zasadnem za volant, si kladiem otázku, či som ochotný vzdať sa časti výkonu za nižšiu spotrebu a vôbec, či nižšiu spotrebu bavorák EDE aj potvrdí na našom testovacom okruhu.


Test BMW 320d v úspornej edícii: Aj po priškrtení skvelé auto

Zdroj: BMW

Športu zdar


Trojkový bavorák po facelifte nie je navonok ničím výnimočný. Ešte aj nepekné – ale aerodynamické - disky kolies na ňom vystriedalo obutie s podnetným športovým dizajnom. Drobné úpravy, ktoré patria k balíku Sport Line, sú navonok celkom diskrétne.


Interiér celý v čiernom zvýraznený kontrastnou červenou však športovosťou dýcha. Sedadlo vodiča výborne čalúnené textilom a s mechanickým ovládaním solídne drží telo, aj keď nie až tak ako plne elektrické – luxusné, kde si môžete nastaviť aj zovretie bočníc. Dôležité je, že sa dá regulovať sklon sedáka v širokom rozsahu aj opora stehien zmenou jeho dĺžky.

Pri svojej výške 180 centimetrov sedadlo spúšťam až celkom k podlahe, pritom vôbec nie na úkor výhľadu. Volant tiež padne do dlaní lepšie ako štandardný, k hrubosti venca „emkového“ mu však ešte niečo chýba. K automatickej prevodovke vo verzii Sport line automaticky očakávam záložné radenie páčkami pod volantom. Nedočkal som sa. Budem si musieť vystačiť s joystickom prevodovky.


Test BMW 320d v úspornej edícii: Aj po priškrtení skvelé auto

Zdroj: BMW

Prekvapivé pohodlie


Mierou komfortu na zadnej lavici BMW zvyčajne konkurenciu nevalcujú. Aj tu cítim menej miesta, ako by dovoľoval veľký rázvor a aj v porovnaní s konkurenciou. Bude to asi zásluha už spomenutého športového čalúnenia, že sa tu sedí príjemnejšie a mäkšie ako napríklad vo väčšom a luxusnejšom GT. V role vodiča určite oceníte, že zadné opierky hlavy sa pri neobsadených sedadlách dajú vodorovne sklopiť a neprekážajú vo výhľade.


Batožinový priestor (420 litrov) je, ako sa na prémiový model patrí, dôsledne „okobercovaný“ a bez rezervy aj bez súpravy na opravu defektu, lebo aj EDE obúva dojazdovky. Po sklopení trojnásobne delených operadiel získate na rozhraní kufra s interiérom nielen plynulý prechod, ale aj rovnú plochu. Za pozornosť stojí ešte akumulátor umiestnený v podbehu pravého kolesa. Jeho hmotnosť svojou troškou pomáha priľnavosti zadných kolies.


Test BMW 320d v úspornej edícii: Aj po priškrtení skvelé auto

Zdroj: BMW

Remízová spotreba


Nadišiel čas vyraziť. Vznetový štvorvalec na voľnobeh taktuje celkom nenápadne (počúvané spoza volantu). Volič jazdných režimov dovoľuje vyberať zo štyroch módov – od ekonomického (Eco Pro) cez normálny, športový až po Sport +.

Príznačné pre verziu EDE je, že vždy po naštartovaní máte k dispozícii Eco Pro a nie Normal. Šliapnete na plyn a ono sa nič moc nedeje, čo platí pre prvú tretinu zdvihu akcelerátora. Ak však potrebujete rezko predbehnúť, netreba meniť mód, len poriadne dupnúť na plyn a máte plný výkon. Vždy po uvoľnení akcelerátora sa otáčky vracajú k voľnobehu. Nasledujúca reakcia na plyn sa zákonite vždy oneskoruje.

Po krátkom zoznámení plachtím predpisovými tempom a s ľahkou pravačkou po testovacom 100-kilometrovom okruhu, nech sa EDE ukáže. Ukázal. Výsledok 5,6 l/100 km. Výborný, ale povedomý. Chvatne listujem v histórii TREND testov a prichádza sklamanie. So štandardným BMW 320d (bez ekonomických úprav) som zaznamenal na desatinku litra rovnaké skóre.


Test BMW 320d v úspornej edícii: Aj po priškrtení skvelé auto

Zdroj: BMW

Dosť bolo obetí


Prepínam do normálneho a vzápätí športového módu. Schválne pri ustálenej rýchlosti. Ťah motora zakaždým poskočí ako pokropený živou vodou. No nejde len o ťah. Tlmiče pruženia pritiahnu, riadenie je priamejšie, prevodovka drží motor vo vyšších otáčkach a napriek tomu, že je to klasický automat ZF (či práve preto), radí promptne a aj v športovom móde celkom mäkko a plynulo.

Chce to ešte páku prevodovky preklopiť do „manuálu“ a dejú sa príjemné veci. Podvozok, ktorý nebol doposiaľ ani tvrdý, ani mäkký, stuhne, nie však natoľko, aby znepríjemnel. Kolesá neodskakujú, krásne kopírujú asfalt, v oblúkoch evidujem len nepatrné náklony karosérie. Vo výjazdoch pod plynom sa dá o podvozok spoľahlivo oprieť.

Nasleduje mód Sport +. Automaticky znižuje účinok stabilizačného systému a po vypnutí kontroly trakcie sa už dá z miesta odpichnúť aj s písknutím pneumatík. Výjazdy z ostrých zákrut absolvujem s miernym kontra, ale... tu už tých 20 kW chýba. Mať ich, bol by bavorák o poznanie zábavnejší.  

Test BMW 320d v úspornej edícii: Aj po priškrtení skvelé auto

Zdroj: BMW

Záver

Aj po tomto teste si uvedomujem, koľko námahy, tvorivého umu a investícií musí stáť snaha automobilky znížiť spotrebu čo i len o desatinu litra. Pritom vôbec nepochybujem, že vývoj prináša výsledky, ktoré merania v laboratórnych podmienkach aj potvrdzujú (teraz nemám na mysli nezákonne upravený softvér à la prípad dízelgeit).

No ak sa ma pýtate, či dám prednosť tomuto sedanu BMW 320d EfficientDynamic Edition pred déčkovou tristodvadsiakou v štandardnom vyhotovení, moja odpoveď znie – nedám. Dôvod je jednoznačný – pokles výkonu som pocítil, no nič neušetril.

Aj keď uznávam, že nastoliť úplne identické podmienky merania za bežnej premávky sa nedá, aj keď kalkulujem s rozptylom, ktorý môže ísť na úkor chyby merania, aj keď testovanému exempláru chýbali originálne aerodynamické disky kolies. Konečne môžem s farbou von. Ale len medzi nami – ani tie dve deci úspory na papieri by ma nepresvedčili.

Plusy:

  • výborná ovládateľnosť a stabilita

  • obratnosť

  • nízka spotreba

  • presné riadenie

  • skvelá prevodovka



Mínusy:

  • slabšie trakčné vlastnosti nezaťaženej zadnej nápravy na klzkom povrchu

Najvýznamnejšie prvky
 
štandardnej výbavy: ABS, DSC, DTC, 6 airbagov, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané ostrekovače, rádio BMW Professional, bezkľúčové štartovanie, nastavenie osobného profilu v kľúči, rozhranie hands-free/USB, centrálny 6,5“ displej, 6-st. manuálna prevodovka, predné hmlovky, elektronická uzávierka diferenciálu...



Výbava Sport Line: športový volant, športové predné sedadlá, textilné čalúnenie so zvýraznením, ambientne osvetlenie, čierne vysokolesklé nadštandardne široké mriežky chladiča, stĺpik B v čiernom vysokolesklom vyhotovení, koncovka výfuku v čiernom chróme, možnosť voľby režimu jazdy vrátane módu Sport +...