Presnejšie – z jej samotného vrcholu. Poháňa ho totiž šesťvalec 3,0 TDI vyladený na maximálnych 200 kW (272 k). Môže byť váš výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies – minimálne za 50 850 eur.
Ak sa však rozhodnete pre Audi A4 3,0 TDI Quattro, ktoré sme mali pripravené na test, to znamená aj s paletou tridsiatich položiek doplnkovej výbavy vrátane LED svetlometov Audi Matrix, audiosystému Bang & Olufsen, MMI navigácie plus s MMI touch..., konečná suma sa vyšplhá nad 80-tisíc eur.
Palec hore
Asi neuveríte, ale na tomto aute v porovnaní s jeho predchodcom nezostal kameň na kameni. Získal nový základ v podobe novej modulárnej platformy MLB Evo. Tá priniesla zmenu v usporiadaní pohonného ústrojenstva aj v proporciách celku. Novinka má kratší predný previs, dlhšiu kapotu, kabínu viac posunutú dozadu a kratšiu zadnú partiu. Prepočítané na drobné – má o 12 milimetrov zväčšený rázvor plus 21 mm v prospech dĺžky karosérie a o 16 mm viac na šírku.
Ak hodnotíme fazónu, vidíme evolučne dotvorený rukopis, pripomínajúci diskrétny facelift. Možno sa dohodneme na stanovisku, že komu sa A4 nepáčilo doposiaľ, sotva zmení názor. My ostatní tvrdíme, že vyzerá ešte lepšie.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Ergonómia za jedna
Zvonka sa vám môže páčiť alebo aj nie, ale až keď si sadnete za volant, spoznáte (aspoň tí skúsenejší), či „sadne do dlaní“. Nové A4 športovo orientovanému vodičovi vsugeruje dojem, že sa v ňom narodil. Nízky základný posed a pocit, že sedíte za volantom a nie nad ním, má svoju hodnotu. K tomu výborné kreslo, ktoré telo takmer pohltí.
Len chvíľu trvá meditácia nad ružicou informačného a multimediálneho systému MMI (komunikuje v slovenčine), ktorá je na rozdiel od verzií s manuálnou prevodovkou posunutá pred voliacu páku. Nebude prekážať? Vôbec nie. Lakeť opretý o stredovú opierku, zápästie voľne spočíva na fyziologicky tvarovanej páke a ružica s touchpadom a číselnou klávesnicou sú v bezprostrednom dosahu prstov.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Informačné eldorádo
Aj vy prechovávate slabosť na architektúru palubnej dosky vzor Audi? Potom táto v A4 vás v presvedčení len utvrdí. Klenie sa tu štíhla a svieža moderna s pevnou (nie zasúvateľnou ani odnímateľnou) centrálnou 8" dotykovou obrazovkou v tvare tabletu v strede a rozumne oddeleným panelom trojzónovej klimatizácie (+ 770 €). Stačí pohladiť kovové spínače pod displejom a príslušný klimatický režim sa zobrazí.
Audi virtual cocpit (virtuálny prístrojový štít), to je tiež estetický impulz, no predovšetkým disponuje vážnou informačnou hodnotou. Jediný pohľad obsiahne množstvo položiek parametrov jazdy rozložených na ploche. Netreba ich loviť v menu preklikávaním.
A keď sa trebárs pohybujete v cudzom prostredí, premietnete si mapu navigácie (2 014 €) do zorného pola na celý displej a na vedľajšej obrazovke si ponecháte informácie, ktoré majú aktuálne druhoradý význam. Pritom, ak o to stojíte, pokyny navigácie sa budú zobrazovať na centrálnej obrazovke, v prístrojovom štíte aj na čelnom skle cez Head-up displej súčasne.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Trochu skromnosti
Použité materiály v kokpite – to je špička aj v rámci prémiového segmentu strednej triedy. Tiež produkcia osemnástich reproduktorov audiosystému Bang & Olufsen (+ 1 281 €) môže byť.
Keď sa však usadíme na zadnú lavicu aj bez testu so 180 centimetrov vysokým figurantom, vkráda sa pocit, že stredná trieda by mala poskytnúť viac miesta. Nakoniec sa figurant „za seba“ posadil a výsledok potvrdzuje prvé dojmy – kolená delí sedem centimetrov od operadla sedadla vodiča a nad hlavou ostáva zhruba polovičná rezerva. Mierny pocit stiesnenosti ešte podporuje masívny tunel v strede podlahy. Sedí sa tu však celkom pohodlne. Aj keď si vodič spustí sedadlo do krajnej spodnej polohy, dajú sa chodidlá pod jeho sedadlo zasunúť a získať tak oporu stehien.
Dôsledne okobercovaný batožinový priestor si aj po generačnom reštarte zachoval 480-litrový základný objem. Nič oslnivé, ale medzi seberovnými takmer paušálna hodnota. V jeho neprospech hovorí užší nakladací otvor. Ale operadlá sa dajú sklopiť z kabíny, nie však zo strany kufra. Takto vytvorená predĺžená ložná plocha síce na dno kufra nenadväzuje v rovine, ale aspoň prechod na rozhraní s kabínou je plynulý.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
S aerodynamikou si tyká
Tiahle echo vznetového šesťvalca si čoskoro budeme prehrávať len z MP3. Preto tá radosť, že v zostave motorov pre A4 šesť valcov nechýba. Potenciál 600 Nm cítiť už počas voľnobehu a potom... citlivo reaguje na pokyn akcelerátora, statočne ide za plynom, ešte aj v ekonomickom režime má slušnú odozvu.
Pod plným plynom strelka otáčkomeru vystreľuje k 4 500 otáčkam a následne padá o tisícku nižšie. Aj po prekročení stovky tlak do kresla poľavuje len pozvoľne. Tipujeme, že možno viac ako polovica porcie emócií, ktoré toto auto sprevádzajú, idú na jeho konto.
Aj zásluhou osemstupňovej automatickej prevodovky. Síce nie je dvojspojková, aj tak však radí rýchlo, a práve preto, že nie je dvojspojková, radí mäkko. Pritom displej informuje, aký tam máte práve zaradený „kvalt“, netreba ani vstúpiť do manuálneho módu. Adekvátne sile motora zodpovedajú prevodové pomery. Ťažšia osmička je tu kvôli šetreniu palivom.
Na diaľnici pri predpisovej stotridsiatke sa kľukovka motora prevaľuje tempom 1 600 otáčok. Aj preto tá skromná priemerná spotreba 6,7 l/100 km, nameraná na testovacom okruhu. Ale nielen preto. Malé zrkadielka po stranách a nízka hladina hluku v interiéri prezrádzajú, že toto audi sa odhodlalo s aerodynamikou si potykať.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Pôžitok z nasadenia
O 20 mm znížený športový podvozok (+ 1 102 €), vyšperkovaný obutím formátu 245/35 R19, vyzerá ako stvorený do pohody kvalitných nemeckých komunikácií. V skutočnosti sa prezentuje ako všestranne použiteľný aj v slovenských reáliách. Aj zásluhou nastaviteľnej charakteristiky pruženia Audi drive select, ale nielen preto. Ani v športovom móde sa nehrá na kostitras. Na druhej strane napriek tomu, že rozdiel medzi športovým a komfortným módom nie je ani zďaleka priepastný, túto kombináciu odporúčame náročnejším motoristom, ktorí dokážu oceniť pilotáž plnú zaujímavých podnetov.
Nielenže na diaľnici dokáže simulovať prepadovú stíhačku, dostane vás aj na technickej trati. Napriek robustnej pohonnej jednotke nie je ťažké na predok. V prvej polovici oblúka sa správa len mierne nedotáčavo, vo výjazde pod plynom už pískajú obe vonkajšie kolesá. Pritom cítiť, ako sa pneumatiky do asfaltového koberca zarezávajú. Zážitok umocňuje citlivé a presné dynamické riadenie s krátkym prevodom (1 125 €). Kam volantom namierite, tam A4 trafí.
S jeho dynamikou drží krok výkonná svetelná technika Audi Matrix (+ 2 137 €). Pri stretnutí s protiidúcim vozidlo doďaleka osvetľuje pravú časť vozovky. Pocit, že vstupujete do neznáma, nezažijete ani na okamih.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Záver
Nie je to len tak, zlepšiť ovládateľnosť už aj tak dobrého auta. Nové Audi A4 získalo modulárnu platformu, ktorá zľahka posunula ťažisko viac dozadu a spolu s hojnou aplikáciou hliníka prináša aj prekvapujúcu – až 120-kilogramovú úsporu hmotnosti.
Keď k tomu prirátame skvostnú aerodynamiku, správne naladenú prevodovku a výkonný vznetový šesťvalec, s ktorým sa dá jazdiť nielen agresívne, ale aj relatívne úsporne, máme pred sebou auto, ktoré prináša pôžitok z jazdy aj estetický zážitok. Ak však hľadáte v strednej triede nadštandardný priestorový komfort, potom zvoníte pri nesprávnych dverách.
Audi A4 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
- ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, šesť airbagov, Audi drive select, dynamický podvozok, asistencia rozjazdu do kopca, automatická klimatizácia, palubný počítač s farebným displejom, MMI Radio plus, osem reproduktorov, Bluetooth, Bi-xenónové svetlomety, elektrické otváranie kufra, textilné poťahy sedadiel, determálne sklá, strešné lyžiny, kontrola tlaku v pneumatikách, minirezerva, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
- Trojzónová klimatizácia, LED svetlomety Audi Matrix, komfortné pripojenie internetu, rozhranie na pripojenie smartfónu, prístrojový panel Audi Virtual kokpit, Head-up displej, dynamické riadenia, audiosystém Bang & Olufsen, DVD mechanika, čítačka na dve SD karty, pevný disk na ukladanie hudby, MMI navigácia plus s MMI touch, poťahy koža/Alacantara, kamera s priestorovým monitoringom, asistencia udržania jazdného pruhu a mŕtveho uhla, asistencia parkovania, športový balík vrátane zníženého podvozka, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
esteticky a kvalitne spracovaný interiér | menej miesta v oblasti zadných sedadiel |
ergonomický kokpit | užší nakladací otvor kufra |
výkonný a úsporný šesťvalec | malé vonkajšie zrkadlá |
optimálne naladená prevodovka | |
výborné jazdné vlastnosti | |
nízka hladina aerodynamického hluku |
Audi A4 3,0 TDI Quattro konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Audi A4 3,0 TDI Quattro | BMW 330d xDrive | Jaguar XE 20d | Mercedes-Benz C 250 d 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 967 | 2 993 | 1 999 | 2 143 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 200 (272)/3 250 – 4 250 | 190 (258)/4 000 | 132 (180/)4 000 | 150 (204)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 600/1 500 – 3 000 | 560/1 500 – 3 000 | 430/1 750 – 2 500 | 500/1 600 – 1 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | zadný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,30 | 5,30 | 7.8 | 7.2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 228 | 235 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,90 | 5,20 | 4.2 | 4.8 |
Rázvor (mm) | 2 820 | 2 810 | 2 835 | 2 840 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 | 480 | 455 | 490 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 50 850 | 49 000 | 40 170 | 46 710 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |