Importér sa našu zvedavosť pokúsil ukojiť testovacím exemplárom, ktorý obsahuje takmer všetky modernizačné prvky. Tu je jeho navštívenka – päťdverový hatchback s novým litrovým turbo-trojvalcom pod prednou kapotou, s najvyššou úrovňou štandardnej výbavy Platinum a balíkom športových doplnkov GT-Line.

Ako tu stojí v plnej paráde, ale bez doplnkovej výbavy, si ho môžete kúpiť za 19 790 eur. Tých, ktorí vysolia takúto sumu za kompakt, veľa nebude. Ak by vám však išlo len o nový trojvalec práve v tejto výkonnejšej verzii a uspokojíte sa s o stupeň nižšou výbavou Gold, dostanete ho za prijateľnejších 16 090 eur.

Maskovanie GT-Line

Bol to dobrý nápad, posunúť na test verziu s balíkom GT-Line. Aspoň je zrak o čo oprieť. Pravdu povediac, od najvýkonnejšej verzie GT ju ťažko rozoznáte. Tiež si osvojila športové nárazníky, dve samostatné výfukové koncovky, rozšírené prahy, ba aj originálne denné svietenie v podobe žiariacich kociek ľadu. Akurát GT-Line má menší a inak orientovaný predný otvor náporového chladenia bez purpurovej línie a svojský dizajn sedemnásťpalcového obutia.

Skrátka auto s litrovým trojvalcom sa tvári tak trochu ako hot hatch, čo mu rozhodne neuškodí. Skúsme si však odmyslieť dielce GT-Line a z modernizácie toho veľa nezostalo. Presnejšie – chrómové orámovanie svetlometov, pozmenený raster masky chladiča, zadné LED, efektnejšie odrazky a... hotovo. Záver – Kia Cee'd pred modernizáciou vyzerala sympaticky a po nej rozhodne nevyzerá horšie.

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Príčinlivé sedadlo vodiča

GT-Line nie je len exteriérový balík, svoj rukopis zanecháva aj v kokpite. Preto vyzerá tiež športovo. Najmä sedadlá v bielo-sivej kombinácii a so štepovaním, ktoré zvýrazňuje ich tvary, vyvolávajú nemalé očakávania. Po usadnutí za volant však nadšenie chladne. Nie sú to nijaké Recará ako v Gt-éčku, telo voči odstredivým silám príliš nepodržia. Sú skôr pohodlné, čo zasa nie je tak málo, navyše v tomto prípade s elektrickým servisom.

Korpulentnejší vodič asi privíta, že sedadlo naň čaká v krajnej zadnej polohe a až po naštartovaní sa posunie do vopred nastavenej pozície. Škoda len, že miera odsunutia sa nedá tiež regulovať. Ak nemáte centimetre na rozdávanie, z odsunutého sedadla pravdepodobne nedočiahnete na pedál spojky, no bez neho pri zaradenej rýchlosti zasa nenaštartujete.

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Zopár novostí

V šere nad podlahou sa lesknú hliníkové pedále a do dlaní sa núka športový volant. Nemá však na spodku zrazený veniec ako v GT. Chýba mu aj kúzelné tlačidlo GT. To znamená, že zvuk motora si ním umelo neokoreníte a prístrojový štít nezmeníte do športového módu.

Ale centrálny budík s technológiou Supervision premieta údaje palubného počítača a vie zobrazovať aj pokyny navigácie Tom Tom, ktorú chválime nielen za grafiku. Je súčasťou aktualizovaného multimediálneho systému komunikujúceho aj v slovenčine.

Architektúra kokpitu ostala pôvodná, ale stále svieža a okrem zopár detailov pribudlo viac chrómu a niektoré plasty majú módnu čiernu lesklú úpravu. 

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Dobré meniť netreba

Opakovane chválime priestorové pomery na zadných sedadlách, tam sa totiž vôbec nič nezmenilo. Kolená priemerne fyzicky stavaného pasažiera (180 cm) od operadiel delí zhruba osem centimetrov a nad hlavou môžete rátať s len o dva centimetre menšou rezervou. Opora stehien však rezervy má.

Naprieč evidujeme v triede kompaktov skôr nadštandardný priestorový komfort, stredová hlavová opierka je funkčná, čo je už pomaly rarita, a plytký stredový tunel v strede podlahy takmer neprekáža. Praktici ocenia solídne odkladacie priestory v zadných dverách a aj priečinky na zadných stranách predných operadiel.

Batožinovému priestoru vyčítame vyššiu nakladaciu hranu a málo odolnú kobercovinu v ňom, ktorá sa rýchlo začína chlpatieť. Základnou 380-litrovou kapacitou si hatchback  hanbu rozhodne nerobí a body navyše získava za príplatkovú dvojitú podlahu, za praktické poličky v nej aj za minirezervu na samom dne. Ak potrebujete získať predĺženú rovnú plochu rovnú ako letisko, pred sklopením zadných operadiel ešte preklopte delené sedáky dopredu a spokojnosti naskočí zelená. 

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Malý, ale chutí mu

Vynovený Cee´d získal do zostavy motorov malý prepĺňaný trojvalec s priamym vstrekovaním paliva skonštruovaný podľa vzoru downsizingu. Mal by byť úsporný a ochotný okamžite reagovať na pokyn akcelerátora. Tak ho skúsme. Po naštartovaní navonok ticho ševelí, v interiéri ho takmer nepočuť. Pri rozbiehaní už cítiť nižšiu kubatúru, spojku treba predsa len viac podržať. Motor ostáva tichý a kultivovaný do polovičky využiteľného spektra otáčok. Nad 3 000 sa už do uší tlačí typické hrdelné echo malého trojvalca. Záleží na vkuse, no nám sa zdá, že znie aspoň trochu športovo.

Motoru život neuľahčuje dlhá prevodovka. Na šestke pri diaľničnom tempe mu dovolí len 2 800 otáčok a my sa tešíme, že šetrí palivo. So zaradeným najvyšším rýchlostným stupňom dokáže udržiavať aj šesťdesiatku (1 200 otáčok), pritom palubný počítač podradiť neradí. No pri následnom pokuse akcelerovať môžete aj pretlačiť podlahu, motor nereaguje, pokým nepodradíte.

Na trojke sa prebúdza k životu pri 1 600 otáčkach, vo svojom živle sa ocitne, keď strelka otáčkomeru prekročí 2 500. Vtedy reaguje na plyn naozaj promptne. Pri pokusoch o maximálnu akceleráciu ho môžete vytočiť až po červené pole (6 200), ale výrazne vädne už o 500 otáčok nižšie.

Pri nútenom voľnobehu registrujeme očakávaný slabší brzdný účinok motora, ale rýchlosť, s akou motor dosahuje prevádzkovú teplotu, naopak, milo prekvapuje. Test spotreby na okruhu však na dojmy nedá a vystavuje horšie vysvedčenie, ako sme očakávali – 7,2 l/100 km. Napríklad Kia Cee´d  Sportswagon 1,6 GDI testovaná na identickom okruhu pred faceliftom zaznamenala 6,8 l/100 km.

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Dobrá práca

Vývojári popracovali na charakteristike podvozku, len škoda, že sa nenaskytla príležitosť priamo porovnať jazdné vlastnosti pred modernizáciou a po nej. Tak len veľmi subjektívne. Riadenie zaznamenalo mierny pokrok. Aj naďalej síce volíme športový režim nastavenia posilňovača riadenia, lebo ďalšie dva kladú dlaniam príliš malý odpor,  ale odozva riadenia sa zlepšila a mŕtva zóna okolo neutrálnej polohy je užšia. Jazdu na technickej trati si celkom užívame.

S litrovým motorom je Cee´d ľahší na predok. V zime pri prekonávaní snehových jazykov sa táto výhoda veľmi pravdepodobne obráti na hendikep. Pocit potlačenej nedotáčavosti zrejme nevyvoláva len úbytok tlaku na prednú nápravu, ale aj systém smerovania krútiaceho momentu. Pri prejazde zákrut pribrzďuje vnútorné koleso a doposiaľ vo výbave absentoval. Teraz máme pocit, že Cee´d sa vrhá do zákrut o poznanie radostnejšie a opúšťa ich bez straty kvetinky. Pritom kompromis medzi nárokmi na komfort pruženia a stabilitu bude podľa nás vyhovovať väčšine motoristov.

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Záver

Keď sme si sadli za volant tohto modernizovaného kompaktu, vzájomne sme sa s kolegom tromfovali, kto prvý odhalí päť zmien. Keby sme nenaštartovali a neodviezli sa, boli by sme z modernizačného snaženia kórejského výrobcu sklamaní. Očakávania nesplnilo meranie spotreby paliva novej akvizície pod prednou kapotou litrového trojvalca. Inak mu vlastne niet čo vytknúť.

Na druhej strane si možno poviete, načo ísť do downsizingu, ak nemá priniesť hlavne hmatateľnú úsporu paliva (a zníženie emisií). Zrejme mu laboratórny cyklus vyhovuje viac ako náš testovací okruh. Najväčšiu radosť máme z podvozka. Vyvážený, dostatočne komfortný, stabilný, ovládateľný a nehlučný. Tak to má byť.

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Gold

ABS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, palubný počítač, klimatizácia, rádio s CD a MP3, Bluetooth handsfree, ovládanie rádia na volante, posilňovač riadenia s funkciou Flex, tempomat, alarm, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, kontrola tlaku v pneumatikách, vyhrievané trysky ostrekovačov čelného okna, svetlomety s prisvecovaním do zákrut, predné hmlovky, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Platinum

Dvojzónová automatická klimatizácia, elektrická parkovačka, podsvietenie palubnej dosky Supervision s farebným TFT LCD displejom, navigácia, zadná kamera, dažďový senzor, LED zadné svetlá, asistencia parkovania, vyhrievané predné sedadlá a volant, vyhrievané čelné okno, dvojité dno batožinového priestoru... Za príplatok: bezkľúčový prístup a štartovanie,  varovný systém opustenia jazdného pruhu, systém monitorovania dopravných značiek, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní, Štart & Stop systém, adaptívne xenónové svetlomety, panoramatické strešné okno, GT-line, metalíza...

Test: Aká je Kia Cee'd po facelifte a s trojvalcom? Mohla by menej „žrať“

Kia Cee´d 1,0 T-GDI Zdroj: Kia

Hodnotenie
+
stabilita a ovládateľnosť vyššia spotreba
sympatická fazóna
priestranný interiér
praktický batožinový priestor
kvalita použitých materiálov a spracovanie
Kia Ceeʻd 1,0 T-GDI a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Kia Cee´d 1,0 T-GDI Ford Focus 1,0 EcoBoost Citroën C4 PureTech 130 VW Golf 1,2 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 998 998 1 199 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R3 R3 R3 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/6000 92 (125)/6 000 96 (130)/5 500 81 (110)/4 600 – 5 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 171/4 000 170 – 200/1 400 – 4 500 230/1 750 175/1 400 – 4 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11.1 11 10.8 9.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 195 199 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.9 4,70 4.7 4.9
Rázvor (mm) 2 650 2 648 2 608 2 637
Objem batožinového priestoru (l) 380 363 380 380
Cena základného modelu s DPH (€) 16 390 16 690 14 990 15 700
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov