Inovácie a kreativita sú dnes globálne hot topics. Treba si však dať pozor, pretože pri zlom zaobchádzaní sa z týchto pojmov môžu stať bezobsažné frázy.

Existujú spôsoby, ako ich naplniť skutočným obsahom. Napríklad tak, že pri súťaži o logo, ktoré má reprezentovať krajinu pred celou Európou, vyzveme na prácu domácich top dizajnérov. A výsledkom sa potom pôjdeme všade pochváliť. Ukážeme tak, čo za kreatívnych a inovatívnych expertov tu máme.

Štát pri logu predsedníctva túto šancu nevyužil, namiesto toho sa so súťažou obrátil na širokú verejnosť. Chcel, aby občania boli viac vtiahnutí do európskych záležitostí, výsledok však je, že celkové nastavenie výzvy odradilo mnohých profesionálnych tvorcov a súťaže sa nezúčastnili.

Porota zasadala minulý piatok, výsledky do uzávierky zverejnené neboli. Už dnes je však jasné, že diskusia by nemala zastať pri tomto jednom prípade. Súťaž totiž odhaľuje hlbší problém. A to, že štát si nedokáže cielenejšie objednať kreatívnu kvalitu. Vo veľkom sa síce rozpráva o kreatívnom priemysle, ale pritom sa vôbec nevie, o koho ide. Lejú sa peniaze do infraštruktúry pre kreatívnu ekonomiku a pritom hrozí, že z toho budú potemkinovské dediny.

To neznamená, že tvorivá scéna na Slovensku neexistuje. Práve naopak. Rozvinula sa do kvality sama, bez pomoci, a to ešte predtým, ako to začalo byť „cool“. Šikovnejšie štáty kontakt s touto sférou riešili tak, že ju najprv dôkladne zmapovali. To im umožnilo spoznať jej DNA a pochopiť jej potreby. Rozoznali tak jej potenciál, ktorý potom dokázali využiť. Na Slovensku tento krok chýba.

K zlepšeniu situácie by mohli prispieť aj dizajnéri sami. A to tak, že sa združia do profesijnej jednotky, ktorá bude rozoznateľným partnerom pre verejnú správu. Tak budú môcť z očí do očí diskutovať o zmysluplnej tvorbe vizuálu štátu. A nebudú musieť len vyplakávať a sťažovať sa na Facebooku.

Domáca úloha pre štát je zase uvedomiť si, že imidž krajiny navonok i dovnútra nezávisí len od toho, že máme Tatry a lietajúce auto. Ale do veľkej miery aj od ľudí, ktorí to dokážu na úrovni odkomunikovať. Na začiatok by stačilo, ak by pri ďalšej výzve strategického významu štát prestal profesionálov oslovovať infantilnými sloganmi typu „Tešíme sa na vaše kreatívne návrhy“.