Za posledné dva roky vyrástlo na Slovensku kvalitné podhubie pre rodiace sa inovatívne podniky. Najmä vo forme diskusných platforiem, klubov, coworkingových priestorov či súťaží. Pre mnohé startupy bol tento rok rokom dokončovania produktov. Budúci ukáže, či sa na trhu dokážu presadiť.
Zahrievacie kolo
Vlani na jeseň sa so startupmi „roztrhlo vrece“. Akcie ako startup víkend, startup awards či Vyhrajte investora predstavili desiatky nových inovatívnych, najmä technologických firiem. Niežeby nápady v hlavách podnikateľských panicov nevreli dlho, ale až po týchto eventoch sa dostali pred investorské publikum. No väčšina investorov potrebuje viac ako pekný nápad, biznis plán a hospodárske predikcie. Preto sa mnohé zo startupov finančne neposunuli, hoci realizačne podrástli.
Najďalej sú startupy, ktoré vznikli pri existujúcich biznisoch, ako je napríklad aplikácia na sledovanie pracovných ciest podnikateľa a pracovníkov WorkInField, ktorá vznikla ako spinoff vývojára GPS navigácií Sygic. Podobne je to so systémom pre spätnú väzbu zákazníckeho servisu Nicereply. Tú porodili zakladatelia poskytovateľa hostingových služieb Websupport. Tieto nové projekty využívajú „materské firmy“ nielen na testovanie produktu, ale najmä ako kvalitnú bázu knowhow, ktoré môžu využiť na trhoch po celom svete. A to knowhow alebo biznis model sú ťažko kopírovateľné.
Iné startupy mali rýchlejší štart, no idea a knowhow za realizáciou sú ľahšie odpozerateľné. Zdá sa, že platformu na spájanie firemného a študentského sveta Studentive prerástol projekt jedného z pôvodných zakladateľov Andreja Wintera Challengest (TREND 37/2012), ktorý už získal troch investorov. Ani aplikácia Lingibli, ktorá pomáha ľuďom učiť sa cudzí jazyk, nebude napriek desiatkam tisíc používateľov na konkurenciu dlho čakať.
Aj taký Foretaster, ktorý majiteľom portálov pomáha lepšie spoznať zákazníkov tým, že o nich zhromažďuje údaje, napríklad zo sociálnych sietí, už má silnú konkurenciu na veľkom americkom trhu. Ale revolučný systém ochrany softvéru proti pirátskemu používaniu Quadisys je napriek pomalšiemu štartu na veľmi dobrej ceste vyriešiť jeden z najväčších problémov výrobcov softvérov a hier.
Okamih pravdy
Budúci rok ukáže, či startupy priniesli niečo, čo ocení nielen slovenský, ale najmä svetový trh. Na to, aby sa im počiatočné investície vrátili, potrebujú tisícky platiacich zákazníkov. A aby sa pre zakladateľov a investorov stali sliepkou znášajúcou zlaté vajcia, musia osloviť státisíce až milióny používateľov.
Rok s trinástkou na konci bude pre mladých podnikateľov o získavaní predajných zručností, ktoré im pomôžu marketovať produkt na svetovom trhu. Kým inovatívne nápady či realizácia myšlienky bola pre nich tou jednoduchšou fázou, schopnosť predať celosvetovo neukázal ani jeden. Rýchly štart a úspech niektorého zo slovenských startupov by pritom mohol znamenať silnejšiu motiváciu a ešte väčší záujem o startupovú scénu zo strany mladých Slovákov. Ich záujem preverí aj tohtoročná jeseň. Všetky podujatia avizujú, že chcú prekonať minuloročný rozruch, a pravdepodobne sa im to aj podarí. Ale z kvantity ešte nepovstala kvalita.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustrácia - Profimedia.cz