Američania počas pandémie nakupujú šampanské, sukne a šijacie potreby. To hovoria výsledky prieskumu NielsenIQ a StyleSage. Sezónna móda vyšla z módy. Sezóny splynuli do jednej. Nákupné správanie Slovákov počas pandémie sa spomalilo. Kamenné obchody sa otvorili len pred pár týždňami. Hoci odborníci predpokladali, že dôjde k premysleným nákupom a nad utrácaním zvíťazia úvahy o ekologickosti a praktickosti, nestalo sa to. Nakupujeme stále, veľa a chaoticky. Na tom sa pri pohľade na čoraz plnšie nákupné centrá zhodujú všetci kompetentní.

Panuje „všehochuť“

Už rok sedíme doma. Oblečení sme skôr v teplákoch než v slušivých odevoch hodných kancelárskeho prostredia. „Narušenie pevného pracovného režimu spojeného s prácou v kancelárii, neustálym osobným kontaktom a pravidelnými osobnými pracovnými stretnutiami viedlo aj k novým návykom v obliekaní. Trend upustenia od formálneho štýlu a, naopak, akceptovania ‚lea-sure‘ štýlu je očividný,“ vysvetľuje štylistka Zuzana Kanisová. Hovorí, že to, akým spôsobom sa budú vyvíjať stereotypy v obliekaní, bude závisieť od vývoja pracovných stereotypov, respektívne od trendov v oblasti riadenia a organizácie práce. Takzvaný nový biznisový štýl sa odhadnúť nedá.

Všetci boli nútení reagovať na novú situáciu. Ako zákazníci, tak aj dizajnéri. Hodvábne šaty a saká sa prestali predávať, nebolo ich kam nosiť. Z. Kanisová dodáva, že bolo potrebné prispôsobiť sortiment, zmeniť formu predaja a distribúcie, spustiť nové marketingové stratégie, novým prístupom zaujať a prilákať zákazníkov, minimalizovať fixné náklady, napríklad na kamenné obchody. „Módne značky zažívali skutočne ťažké časy, a to všetky segmenty, ‚highstreet‘ aj ‚luxury‘,“ konštatuje. Do úvahy treba okrem nulových príležitostí na sociálny kontakt brať aj to, že mnohým sa znížil príjem a skomplikovala sa finančná situácia. „Z takýchto podmienok mohli vyložene profitovať tie značky, ktorých hlavný sortiment zodpovedal aktuálnemu dopytu. V podstate hovoríme o teplákoch, mikinách, domácom oblečení, športovom oblečení, spodnej bielizni a ponožkách. Za normálnych okolností tieto segmenty predstavujú len určitú časť celkovej produkcie odevného priemyslu,“ hovorí štylistka, ktorá na pravidelnej báze spolupracuje aj s módnymi magazínmi a vytvárala editoriály. Tie majú za úlohu inšpirovať a ponúkajú prognózy trendov na najbližšie mesiace. Aktuálne panuje „všehochuť“.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa