Ľudia sa boja teroristických útokov. Juraj Sliacky z CK Hydrotour však tvrdí, že u nich sa predaj zájazdov do tejto krajiny predsa len pomaly rozbieha, a radí tým, ktorí váhajú, sledovať vyhlásenia Ministerstva zahraničných vecí SR k bezpečnostnej situácii v jednotlivých krajinách.
Ponuka sa vyrovná s dopytom
Vo všeobecnosti však veľa dovolenkárov tento rok vyčkáva, ako sa vyvinie bezpečnostná situácia v dovolenkových destináciách – ale nemusí sa im to vyplatiť.
Tibor Bajaník z CK FIFO to vysvetľuje: „V období last minute 2016 vznikne na trhu dosiaľ nepoznaná situácia. Cestovné kancelárie totiž výrazne znížili kapacity v niektorých problematických destináciách – odhadom o 90-tisíc miest v lietadlách. Toto zníženie sa však nedalo kompenzovať nákupom kapacít v tzv. bezpečnejších destináciách, pretože tie už hlásia stavy vysokej obsadenosti. Z toho vyplýva, že tohtoročné last minute ponuky budú mať oveľa nižšie zľavy a klienti, ktorí sa budú rozhodovať doslova na poslednú chvíľu, môžu zostať bez dovolenky podľa svojich predstáv. Ponuka sa výrazne vyrovná s dopytom.“
Cestovným kanceláriám sa zatiaľ podľa ich informácií najlepšie predávajú zájazdy do Chorvátska, Turecka, na Sardíniu, Malorku, kratšie poznávacie zájazdy, ale podľa Pavla Mladého z verne.sk rastie aj záujem o zimnú exotiku. Nora Fedorová z CK Satur hovorí o 100-percentnom náraste záujmu o Dubaj a ostatné emiráty, k čomu prispela najmä priama letecká linka z Bratislavy. Dobre sa predáva aj Srí Lanka.
Juraj Ondrejčík z CK Bubo konštatuje, že medzi ich klientmi minulý rok aj v súčasnosti suverénne vyhrávala Kuba. CK Hydrotour začal ako prvý na Slovensku prevádzkovať charterové lety do Ománu, do letoviska Salalah, a jeho predaj v aktuálnych číslach na jar dominoval.
Nestačí propagovať rok-dva
Vlaňajšok bol úspešnejší ako rok 2014 aj pre incoming, teda dovoz turistov zo zahraničia. „Záujem o Slovensko sa zvýšil najmä u turistov z okolitých krajín, ale zaznamenali sme aj nárast klientov z Ázie, ktorí navštevujú celú strednú Európu. Slovensku však chýba kontinuálna propagácia v zahraničí. Nestačí investovať do propagácie počas jedného–dvoch rokov a potom sa sústrediť na iné trhy,“ hovorí Jana Zedníková z CK Satur.
Marek Norovský z CK Desirea – edovolenky.sk si myslí, že by sa malo v propagácii komunikovať jednotne. „Odporúčam si nájsť pár typických a vystihujúcich tradícií, ktoré neexistujú inde, a stále ich propagovať,“ hovorí.
Silvia Lörincová z CK Aeolus sa teší, že sa im podarilo presunúť časť letov z Viedne do Bratislavy a počet ich autobusových incomingových skupín sa zvýšil na 3500 klientov. Zároveň konštatuje, že neexistuje seriózna štátna podpora domácich touroperátorov, ktorí sa usilujú na Slovensko priviezť zahraničných turistov z nových destinácií.
Dovolenky doma si veľa klientov už kupuje priamo v hoteloch, a nie cez cestovné kancelárie. „Aj tie však môžu prispieť najmä kvalitným poradenstvom, pretože dnes je na trhu široká ponuka dovoleniek na Slovensku hlavne cez rôzne zľavové a sprostredkovateľské portály, ktoré však neposkytujú žiadne informácie o ponúkaných zariadeniach, o pomere cena – kvalita a podobne. Cestovka pozná zariadenia, vie klientom odporučiť produkt podľa ich predstáv a najmä väčšinou v zaujímavejších cenových reláciách,“ tvrdí J. Zedníková z CK Satur.
Predaj leteniek stále rastie
Slovenskí cestovatelia sú nároční na kvalitné služby, sú však menej odvážni ako napríklad Česi či Poliaci. Ak sa objaví akciová cena, práve českí a poľskí cestovatelia sa vedia rozhodnúť rýchlejšie, hovorí Patrik Vas zo spoločnosti Pelikan, ktorá patrí medzi kľúčových predajcov leteniek a dovoleniek na Slovensku, v Česku, v Poľsku aj v Maďarsku. Trh s letenkami podľa jeho informácií rástol aj v minulom roku a rovnaký trend pokračuje aj v roku 2016, keď počet prepravených cestujúcich narástol v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka o 11 percent.
Medzi najpopulárnejšie európske destinácie Slovákov patria Londýn, Rím a Barcelona. Najžiadanejšími diaľkovými destináciami sú New York, Bangkok a Dubaj. Absolútnym skokanom roka bolo Miami, kde sa predaj zvýšil o 150 percent, najmä vďaka otvoreniu priameho leteckého spojenia z Viedne. Výrazne rástli aj predaje leteniek do metropol juhovýchodnej Ázie. Populárne sú aj dovolenky v exotike, kde Pelikan kombinuje vhodné dátumy letov so zľavami na ubytovanie. Najpopulárnejším exotickým zájazdom je Srí Lanka vďaka rekordne nízkym cenám a letom z Bratislavy.