Také podvozky pre hasičské autá sú v ponuke svetových značiek veľmi ojedinelé. TREND s pomocou rezortu identifikoval dve – českú automobilku Tatra Trucks a Mercedes-Benz. Ostatné globálne značky, ako sú Scania, Volvo či Renault, preto zostali mimo hry.

V súťaži šlo o sedem rôznych typov áut, podľa odhadu ministerstva o zhruba osemsto kusov. Obmedzenie na tri metre sa týkalo 500 kusov. A tak všetci uchádzači do tendra išli s identickým základom od českej Tatry. Ide o rámcovú zmluvu, čiže nie je isté, koľko vozidiel hasiči napokon dostanú.

Obmedzenie konkurencie nie je jediný dôvod, prečo sa TREND začal nákupu hasičských áut venovať. Ministerstvo vnútra dostalo v súvislosti s ním prísnu päťmiliónovú korekciu čerpania eurofondov, ktorá patrila medzi najvyššie v programovom období 2007 – 2013. Dôvodom bola diskriminácia vo verejnom obstarávaní. Nešlo však o spomínané obmedzenie výšky auta. Trest bol za vysoké nároky na uchádzačov týkajúce sa referencií.

„Nízke ťažisko“

Prečo nesmie mať hasičské auto viac ako tri metre? Bude jazdiť v ťažkom zalesnenom teréne, zdôvodnil rezort vnútra. Hasiť lesné požiare, odstraňovať zosuvy, brodiť vodné toky, prípadne zaplavené územia, pracovať počas snehových kalamít. Pri týchto prácach sú rôzne bočné náklony, stúpania a klesania. Preto vraj chceli auto s čo najnižším ťažiskom: „Čím nižšie položené ťažisko vozidla, tým lepšie predpoklady vozidla pri zdolávaní terénnych prekážok.“

Trojmetrovú hranicu stanovili aj pre ďalší typ áut 4x4, čiže menšie vozidlá s dvomi nápravami. Rezort tvrdí, že aj tieto vozidlá pôjdu do ťažkého terénu. Treba dodať, že rozdiely vo výške áut v tejto kategórii nie sú veľké. Napríklad hasičské auto Scania má 3,05 metra. Od možnosti zúčastniť sa tendra ho teda delilo päť centimetrov. Autá ďalších značiek sú len o málo vyššie.

Rezort sa bráni, že súťažiaci mohli žiadať o zmenu tejto podmienky v žiadosti o nápravu. Ďalej naznačil, že automobilky sú schopné prispôsobiť parametre auta zákazníkom. Spravidla nejde o sériovo vyrábané vozidlá, bežne dostupné na trhu. Ide o segment špeciálnych vozidiel, zdôvodnil rezort. Divíziu špeciálnych vozidiel majú podľa neho viaceré značky, napríklad MAN alebo Mercedes.

Bola by to ďalšia slovenská špecialita. V celej EÚ sa na hasičské účely používa takpovediac klasická konfekcia.

MAN nákladné autá do troch metrov vyrába, potvrdzuje vedúci slovenskej pobočky Radoslav Jurča. „Ale ide o vozidlo z produkcie military, ktoré je prioritne určené pre potreby armádnych zložiek,“ vysvetľuje. Ako hasičské sa podľa neho rad FX používa výhradne na letiskách. „Teoreticky sme mohli požiadať divíziu military o ponuku na FX, avšak bola by to ďalšia slovenská špecialita. V celej EÚ sa na hasičské účely používa takpovediac klasická konfekcia,“ ozrejmuje R. Jurča.

Aj predajca spoločnosti Volvo Trucks potvrdzuje, že ich hasičské autá sú vyššie ako tri metre. V katalógu českej spoločnosti Kobit sú všetky autá 4x4 a 6x6 vyššie ako tri metre. Viacerí predajcovia, ktorí si neželali byť menovaní, tvrdia, že kritériá plnila len Tatra.

Hovorca Tatry Andrej Čírtek namieta, že sú aj iní producenti, ktorí vyrábajú hasičské autá pod tri metre. „Ide najmä o výrobcov špeciálnych vozidiel zo Severnej Ameriky.“ O aké firmy ide však už nespresňuje.

Z tendra na hasičské autá odstavili konkurenciu, zostala len Tatra

Zdroj: TASR/Vlado Benko/MV SR

Žraloci na scéne

Legendárna automobilka Tatra dnes prekvitá, ale ešte v úvode roka 2013 bola v exekúcii. Poslali ju tam dvaja českí podnikatelia – Jaroslav Strnad a René Matera, ktorí ju chceli z pozície veriteľa ovládnuť. Potom tatrovku v dražbe kúpila firma s personálnou väzbou na finančnú skupinu J&T. Kruh sa uzavrel, keď finančníci 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa