Máloktorá oblasť dopravnej infraštruktúry na Slovensku potrebuje pozornosť akútnejšie ako cesty I. triedy. Spadajú pod notoricky podfinancovanú Slovenskú správu ciest (SSC), ktorej ročný rozpočet na opravy vo výške zhruba štyridsať miliónov eur nestačí ani na udržiavanie súčasného stavu. V dôsledku dlhodobého zanedbávania je dnes veľká časť týchto ciest v nevyhovujúcom, či dokonca havarijnom stave. Investičný dlh na „jednotkách“ je taký rozsiahly, že aj záplata v podobe preasfaltovania najviac poškodených častí vozoviek bude stáť dvesto miliónov eur.

Banskobystrická župa spustila masívnu rekonštrukciu krajských ciest II. a III. triedy. Cesty v okrese Zvolen opravujú unikátnou technológiou s pridávaním recyklovaných plastov do asfaltového krytu. Na snímke oprava cesty v Sielnici pri Zvolene 7. apríla 2020. FOTO TASR - Ján Krošlák  
Neprehliadnite

Opravy ciest prvej triedy dostali zelenú. Strabag s námietkami neuspel

Po dvanástich rokoch pri moci, počas ktorých sa problém prehlboval, prišiel s nápadom štedrej finančnej injekcie vládnuci Smer-SD. Investičná akcia v rozsahu, ktorý je inak vlastný len diaľničným projektom, na cestárskom trhu zarezonovala. Použitie peňazí začal organizovať ešte bývalý šéf SSC a dlhoročný nominant vládnucej strany Roman Žembera. Verejné obstarávanie na veľkoplošné opravy ciest I. triedy vyhlásil na jar 2019. Z nastavenia pravidiel zjavná snaha obmedziť tender na niekoľko preferovaných uchádzačov však neprešla Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý pre vážne nedostatky prikázal súťaž na jeseň zrušiť. Prvá stavebná sezóna tak bola premárnená.

Problematické dedičstvo

Vzápätí vyhlásená nová súťaž umožnila prihlásiť sa o čosi širšiemu spektru záujemcov. Správa ciest vyhodnocovala sedem predložených ponúk spolu od pätnástich spoločností. Medzičasom prišli voľby, po ktorých bol dlhoročný šéf cestárov odvolaný a problematickú súťaž zdedilo nové vedenie. V máji zverejnili výsledky vyhodnotenia ponúk a určili troch úspešných uchádzačov. Na prvom mieste sa umiestnilo združenie firiem pod vedením Cestných stavieb Liptovský Mikuláš s najnižšou cenovou ponukou. Na druhom mieste skončila spoločnosť Skanska a na treťom združenie firiem Dopra- stav a Eurovia.

Proti výsledkom sa zdvihla vlna odporu neúspešných uchádzačov, ktorí vzniesli námietky. Združenie pod vedením spoločnosti Strabag argumentovalo, že správa ciest dostatočne neposúdila najnižšiu ponuku od regionálnej cestárskej firmy, ktorá nedisponuje dostatkom asfaltu, aby mohla lacno opravovať cesty naprieč krajinou. Všetky námietky však ÚVO a následne jeho rada ako odvolací orgán zamietli. Medzičasom ubehla už druhá stavebná sezóna.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa