Stodvadsaťsedem autobusov, 28 miliónov eur a jeden vopred určený víťaz. Tak by sa v číslach dal zhrnúť najväčší tender na autobusy v histórii mesta Košice. Tender, ktorý práve prebieha, „našil“ dopravný podnik spolu so známou firmou Pro-Tender jasne na výrobcu autobusov SOR Libchavy z portfólia J&T.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa chystá na nákup autobusov od minulého roka. Predseda predstavenstva Zdeněk Schraml hovorí, že podnik zanedbával obnovu vozidlového parku viac než desať rokov: „Boríme sa s vysokými prevádzkovými nákladmi, pretože máme zastarané dopravné prostriedky. Problémom je tiež vysoký počet zamestnancov. Pred nami je brutálna obnova vozidlového parku – autobusového aj električkového.“
Dopravný podnik sa tak pustil do tendra nevídaných rozmerov. Naraz chce kúpiť 127 autobusov, čo sú asi dve tretiny celkového počtu. Výrobca ich má dodať v najbližších dvoch rokoch. Aj na stredoeurópske pomery ide o mamutí tender. Ale je okolo neho neslýchané ticho.
Obstarávanie autobusov pre DPMK realizuje firma Pro-Tender, ktorá patrí Petrovi Hložnému, spolužiakovi primátora Košíc Richarda Rašiho zo Smeru. Keďže je vo viacerých parametroch detailne nastavené pre českého výrobcu SOR, je ťažké vôbec hovoriť o súťaži a prakticky nemožné, aby ju vyhral niekto iný. „My nemáme kapacity, aby sme takú veľkú súťaž vedeli kvalitne pripraviť,“ obhajuje zainteresovanie Pro-Tendru generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.
Náhodička
Z. Schraml tvrdí, že od začiatku pripravovali tender a podmienky tak, aby sa do súťaže mohli prihlásiť viacerí výrobcovia autobusov. J. Hrehorčák spresnil, že očakáva minimálne „troch-štyroch“. Technické parametre, ktoré dodal Pro-Tendru DPMK, však hovoria o niečom inom.
Najväčším chytákom je podmienka, že štyri druhy autobusov (kĺbový, klasický, midibus a elektrobus) majú byť od jedného výrobcu. Z relevantných výrobcov táto podmienka „púšťa“ do súťaže iba dvoch – SOR a Solaris. Niektoré technické parametre však eliminujú aj Solaris, no Ľubomír Melichar, riaditeľ Solaris Slovakia, sa v tejto fáze súťaže nechcel k ničomu vyjadrovať. Obchodný riaditeľ firmy SOR Libchavy na Slovensku Filip Murgaš odkázal s otázkami o tendri na českú centrálu. Konateľ firmy Jaroslav Trnka si čas na telefonický rozhovor nenašiel, odkázal na e-mailovú poštu, ale do uzávierky TRENDU na otázky neodpovedal.
Ostatní výrobcovia potvrdili, že kritériá nemajú šancu splniť. „Videl som tie podmienky tendra a môžem povedať, že do súťaže nejdeme. Nespĺňame už podmienku elektrobusov, sériovo ich zatiaľ neponúkame,“ hovorí predajca autobusov Man Juraj Halász zo slovenského zastúpenia tejto nemeckej firmy. „Nebudeme sa zúčastňovať na súťaži, nemáme potrebnú skladbu autobusov a navyše by sme ich termínovo nestíhali dodávať. Napadať súťaž neplánujeme,“ vyjadril sa obchodný riaditeľ Iveco Bus (značka Irisbus) pre Česko a Slovensko Jan Kimla. Podobne reagoval aj Mercedes-Benz.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?