Ak chcú firmy inzerovať v tlačených médiách, ich výkonnosť nájdu vo verejne dostupných údajoch auditu overovania predaných nákladov ABC SR. Čítanosť tlače aj počúvanosť rádií publikuje v základnej správe prevádzkovateľ prieskumu MML-TGI Median SK. Pri internete zasa firmy nájdu detailné dáta o dennej až mesačnej návštevnosti v online aplikácii auditu AIMmonitor. Pri televíziách potenciálni inzerenti nenájdu od apríla dostupné už takmer nič. Firma PMT združujúca TV vysielateľov a mediálne agentúry okresala už beztak skúpe verejné výstupy na denné trhové podiely vo všeobecnej cieľovej skupine 12+. Svoju výkonnosť tak televízie verejne prezrádzajú už iba formou občasných tlačových správ. Samozrejme, iba vtedy, ak sa zadarí.
Z mála takmer nič
Údaje na webe objednávateľa peoplemetrového merania PMT ani pred ich takmer úplným obmedzením neboli veľmi detailné. Kým v mnohých krajinách vysielatelia na teletexte či internete zverejnia sledovanosť všetkých alebo aspoň prime-time programov za predchádzajúci deň, slovenský TV trh okrem denných podielov publikoval čísla iba o top desiatke relácií všetkých staníc za včerajšok, kde priečky zväčša obsadzovali tie isté spravodajské programy. V malom množstve zverejňovali údaje o sledovanosti najzaujímavejších relácií aj viaceré spravodajské médiá, vychádzajúc z oficiálnych tlačových správ a „podpultových“ dát mimo oficiálnych výstupov – pre objektívne dotvorenie obrazu. V apríli PMT zredukovala verejné výstupy na všeobecný prehľad trhových podielov televízií v cieľovke 12+ a v máji už iba na denne aktualizovanú tabuľku podielov bez archívnych dát.
K hre na schovávačku došlo v čase, keď sa hlavným komerčným televíziám veľmi nedarí. Po aprílovom presune seriálu Markízy Búrlivé víno z 18. na 20. hodinu sa konkurenčná TV Joj musela prizerať poklesu čísel Paneláka, informoval koncom apríla Nový Čas. Joj to pripisovala dovtedajším rekordom, návratu k stabilite či počasiu. Markíze zasa po neúspešnej novoročnej štruktúre síce zafungoval programový ťah s Búrlivým vínom, no podľa výsledkov materskej skupiny CME za prvý kvartál sa aktivity na Slovensku vrátili do prevádzkovej straty (pred odpismi a amortizáciou) vyše 3,5 milióna dolárov. Konkurenčný boj dospel až do takého štádia, že jedna z veľkých komerčných televízií začala podsúvať médiám aj agentúram informácie z obchodnej komunikácie svojho konkurenta.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?