Sumárne si telekomunikačný sektor vlani konečne polepšil. Tržby tuctu najväčších podnikov po rokoch kontinuálneho poklesu stúpli o jeden a pol percenta, na 1,88 miliardy eur. Ešte v roku 2014 v rovnakej vzorke klesli o 1,3 percenta.

Za zmenou kurzu stojí najmä obrat vo výkazoch Slovak Telekomu. Vlani narástol o celé dve percentá, lebo sa mu podarilo zastabilizovať tradičné biznisy fixných a mobilných služieb. Ale pomohli mu i „nové“ segmenty širokopásmového internetu, digitálnej televízie a IT služieb. Dobré výkony podali dcérske firmy Digi a PosAm.

Trhová dvojka Orange na obrat vo vývoji tržieb ešte stále čaká. Vlani mu tržby opäť klesli, ale už „len“ o 3,4 percenta. Šancou na odraz je plánované rozšírenie aktivít v segmentoch fixného internetu, digitálnej TV či mobilných financií. Ich súčasťou môžu byť i akvizície, ktoré podporuje aj najvyššie vedenie francúzskeho materského koncernu.

Akvizičný rast plánujú aj ďalší operátori, napríklad Slovanet chce k najnovšiemu prírastku z januára, spoločnosti NT Com, pridať ďalšie. Solídnym číslam O2, ktoré vlani ešte o niečo zrýchlilo rast tesne pod hranicu desať percent, môže zasa v ďalšom období pomôcť nová odnož biznis služieb.

Segmentácia slovenského telekomuni-kačného trhu (%, podľa tržieb, 2015)
Slovak Telecom Market Segmentation (%, Based On Sales, 2015)

Základní CMYK
Základní CMYK

PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami / SOURCE: data disclosed by companies

Rast na úrovni sektora zaznamenal aj Danubiatel, konglomerát štyroch desiatok podnikov, ktorý zahŕňa aj Swan, koncom januára tohto roka oficiálne premenovaný na Swan Mobile. Čo sa týka tržieb, efekt štvrtého operátora sa na trhu ešte vlani nestihol prejaviť. Ani pozitívne, ani negatívne. To sa ukáže až tento rok. Rovnako ako to, aký veľký kus koláča dokáže nový hráč odštipnúť zavedeným konkurentom.

Na vzostupnej tendencii je i ziskovosť sektora. Zisk po zdanení tuctu podnikov sa vlani zvýšil medziročne o jedenásť percent na 214 miliónov eur. Až 95 z neho pripadá na veľkú trojku. Najziskovejším podnikom je Orange, hoci jeho hospodársky výsledok po rokoch klesol pod sto miliónov eur.

Naopak, prepad zaznamenali celkové investície v sektore. Vlani sa znížili o viac než štvrtinu na necelých 270 miliónov eur. Menej investovali Orange i O2, čo môže súvisieť s finalizovaním veľkých projektov, najmä mobilných 3G a 4G sietí.

Tri body penetrácie

Detailnejší pohľad na štruktúru tržieb ukazujú pokračovanie depresívneho príbehu tradičného segmentu hlasových služieb. Výnosy z ich poskytovania šli znova nadol, tentoraz o 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa