Roamingová regulácia v polovici júna „len“ dokončila dlhoročný proces, ktorý už predtým výrazne ukrojil z biznisu mobilných operátorov. A nové produktové segmenty typu smart-home a Internet vecí sú ešte primladé na to, aby výraznejšie prehovorili do štatistík.

Kde sa koncentrujú zisky

Trh už dva-tri roky vykazuje známky stagnácie, respektíve zrelosti. Tržby dvanástky najväčších telekomov vlani medziročne klesli o 0,3 percenta, čo je malé zlepšenie oproti roku 2016, keď sa znížili o 1,4 percenta. Sumárne tržby všetkých hráčov v sektore sa tak podľa výpočtov TRENDU dosť stabilne držia tesne pod dvoma miliardami eur.

Táto kalkulácia stojí na verejne dostupných alebo firmami poskytnutých dátach, ako aj na kvalifikovaných odhadoch za UPC a plejádu lokálnych providerov. Súhrnné výkony desiatok najmenších hráčov sa pritom môžu pohybovať v rozmedzí 35 až 55 miliónov eur, čo je na úrovni štvorky-päťky v brandži.

Na rozdiel od tržieb celkom solídne poskočila celková ziskovosť sektora. Stúpla o trinásť percent na necelých 190 miliónov eur. Optimistický obrázok zreálňuje fakt, že zelené čísla sa koncentrujú u trojice najväčších hráčov. Čistý zisk Slovak Telekomu, Orangeu a O2 v minulom roku dohromady narástol v skutočnosti až na 212 miliónov eur.

Zisky telekomunikačného sektora sa koncentrujú u trojice najväčších hráčov

Gro alternatívnej telekomunikačnej scény skončilo (znova) v mínuse. Najväčší z nich má na konte už druhý rok po sebe Swan Mobile, prevádzkovateľ mobilného operátora 4ka, čo sa dá vysvetliť investičnou náročnosťou takéhoto projektu.

U veľkej trojky sa hromadí aj zisk EBITDA, naznačujúci potenciál podniku na ďalšie rozvojové investície. Na Slovak Telekom, Orange a O2 pripadá 90 percent zisku EBITDA celého sektora. Medziročne u nich pritom rástol takmer dvojnásobne rýchlejšie než priemer trhu (7,4 % vs 3,8 %).

Kto sa viezol na Markíze

Slovak Telekom v celkových výnosoch síce klesol o 2,4 percenta, spôsobila to však účtovná operácia – vyňatie tranzitu z medzinárodnej prevádzky. Organicky tržby celej skupiny (Telekom, Digi, PosAm, Zoznam a Zoznam Mobile) narástli o jedno percento. Pri pokračujúcom výpadku hlasových služieb ich potiahol najmä internet (vo fixnej i mobilnej sieti) a pay TV.

K záveru roka Telekom atakoval líderskú pozíciu na trhu pay TV, keď registroval 592-tisíc klientov televíznych služieb. Z tohto pohľadu zrejme už prekonal aj dlhoročnú trhovú jednotku, satelitnú platformu Skylink, ktorá oficiálne len vágne špecifikuje, že na Slovensku má „cca 600-tisíc zákazníkov“.

Obe televízne značky Telekomu, Magio a Digi, podobne ako ďalší poskytovatelia pay TV po celom Slovensku profitovali zo silného minuloročného impulzu, ktorým bolo vystúpenie Markíza zo systému neplateného televízneho príjmu (DVB-T).

Do mierneho rastu tržieb (+0,5 %) sa vlani po dlhšom čase dostal aj Orange. Bol to riadne dlhý „slajd“, ktorý sa začal ešte v roku 2008. Či bude pozitívny trend pokračovať, to 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa