Počítačov, smartfónov, tabletov, televízorov. Čoraz viac výrobcov z Ríše stredu útočí na západné značky. Číňania sa posúvajú z pozície len montážnych fabrík do polohy plnohodnotných brandov so samostatným vývojom a marketingom. A ich tlak v ďalších rokoch ešte zosilnie.

Pozri smartfóny. Údaje analytických agentúr z tretieho tohtoročného štvrťroku hovoria, že v ich dodávkach na globálne trhy sa za Samsungom a Applom umiestnila firma Xiaomi. Kvartál predtým to bolo Lenovo. A v top päťke-šestke dodávateľov sa už vcelku pravidelne vyskytuje Huawei. Hlavný dôvod: cena. Xiaomi pritom predala prvý smartfón len pred troma rokmi, takže ide stále o nováčika.

Firmu pripodobňujú Applu. Okrem Číny už predáva v Singapure, Malajzii, Indii a Indonézii. S dopytom, zdá sa, nemá problém. Jeho nový lacný fablet sa pri premiére rozpredal za šesť sekúnd, a to išlo o 75-tisícovú výrobnú šaržu. Na ďalšom perspektívnom trhu, v Brazílii, plánuje Xiaomi postaviť vlastnú fabriku, lebo náklady na dovoz produkcie z Číny by mu pokazili ekonomiku. Na mape má aj Rusko, Mexiko a Turecko.

Číňanom hrajú do karát problémy tradičných značiek. Najmä kórejského Samsungu. Odhaduje sa, že líder trhu tento rok dodá o jedenásť percent menej smartfónov než vlani. Jeho mobilový biznis sa dostal medzi mlynské kamene: v high-endoch mu šliape na krk Apple, na opačnom fronte zasa lacnejší konkurenti z Číny.

Klesajúce predaje a tržby Samsungu si už vyžiadali prvé obete. Koncom novembra sa musel porúčať vedúci marketingu firmy a ďalší traja vysoko postavení manažéri. Riešením nepriaznivej situácie má byť aj výrazné zredukovanie portfólia, o štvrtinu až o tretinu.

Aj japonská značka Sony už rieši bilanciu zmenami na riadiacich postoch. V novembri sa vedenia mobilnej divízie po dvoch rokoch musel vzdať Kunimasa Suzuki. Zoťali ho slabnúce predaje. Smartfóny Sony majú vo všeobecnosti solídne hodnotenia, ale firme sa nedarí presadiť ich na americkom trhu.

Naopak, Apple zásadné problémy riešiť nemusí. Tak ako predošlé, aj najnovšie iPhony sa predávajú ako popcorn v kine. No aj tak sa objavili kritické hlasy, a preto sa dá očakávať, že nahryznuté jablko na budúci rok predstaví ešte jeden model smartfónu, so štvorpalcovým displejom. Familiárne sa mu hovorí iPhone 7 mini. Tým by americká značka zaujala ešte širšie spektrum ľudí. Aj tých, ktorí z praktických alebo nostalgických dôvodov nechcú prejsť na nové iPhony s väčšími displejmi.