Trendom budovania firemnej kultúry je robiť to cez zážitkové stretnutia menších skupiniek zamestnancov, či už ide o učenie sa kuchárskym zručnostiam, tancu, zvykom našich predkov alebo napríklad rybárčeniu. Firmy nechávajú čoraz viac výber programu na samotných zamestnancov, jednotlivých tímoch.

Zorganizovanie zážitkových teambuildingov pritom nemusí spotrebovať všetky firemné prostriedky, stačí sa opýtať v okolí a u konkurencie. Popularitu získava aj prepojenie teambuildingu s verejnoprospešnými činnosťami. Naopak, ak si firma môže dovoliť minúť viac peňazí, môže na zorganizovanie firemných akcií využiť externé špecializované firmy.

Prečo je pre firmu vlastne potrebné raz za čas poslať svojich zamestnancov na teambuilding? „Považujeme za potrebné, aby mali ľudia príležitosť poznať sa a komunikovať spolu aj neformálne. Preto podporujeme stretnutia kolegov v prostredí bez kravát a kostýmov. Keď sa vnímajú aj ako normálni ľudia, ľahšie sa im spoločne riešia aj náročné pracovné problémy,“ tvrdí Michal Bača, riaditeľ odboru vzdelávania a rozvoja VÚB banky.

Potvrdzuje fakt, že hlavne väčšie firmy nechávajú zamestnancom viac slobody pri voľbe formy teambuildingu. „Uprednostňujeme neformálne stretnutia jednotlivých tímov, pričom takúto možnosť majú všetky tímy v banke.“

Pohľad odborníkov

Novinkou nielen v tejto banke sú teambuildingy spojené s dobrovoľníctvom. „Je to situácia, kde medzi sebou nesúťažia a na konci dňa vidia za sebou kus práce. Okrem toho, že sa navzájom spoznajú v netradičnom prostredí, majú spoločný dobrý pocit a výsledok aj okamžite vidia.“ Práve hmatateľný výsledok práce v bankovníctve často chýba, respektíve ho zamestnanci vidia až s odstupom času.

Zorganizovanie zážitkového teambuildingu spája príjemné s užitočným

Zdroj: Ivan Szabo

Voľnosť výberu náplne teambuildingov ponúka svojim zamestnancom aj Slovak Telekom. „Pre jednotlivé tímy máme usmernenia týkajúce sa celkových nákladov a času, ktorý na teambuildingu môžu stráviť, koncept a aktivity si už určujú sami,“ spresňuje Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje spoločnosti.

Dodáva, že ich najobľúbenejším miestom teambuildingov je vlastné firemné školiace stredisko na strednom Slovensku uprostred lesa. „Ponúka možnosť skĺbiť pracovný program so športovými aktivitami, turistikou, opekačkou alebo jazdou na koni.“ No ako pripomína, každý správny teambuilding musí mať dve časti – zábavnú aj pracovnú. Ak firma potrebuje riešiť vážnejšie problémy, do organizácie stretnutia by mali vstúpiť aj ľudia z jej HR oddelenia.

Osobitné postavenie majú manažérske teambuildingy. „Organizujeme ich špeciálne, často s cieľom pracovať na firemnej stratégii, ktoré nám pomáhajú akcentovať aj líderské zručnosti a networking,“ dodáva P. Berecová.

Záchrana pamiatok

Pri bežných teambuildingoch dominuje zábavná časť. Výber je skutočne pestrý, aj čo sa týka aktivít, aj ceny, aj miesta konania. Kto chce napríklad utužiť kolektív a popri tom spraviť niečo pre historické dedičstvo Slovenska, môže si vybrať víkendový teambuilding v Banskej Štiavnici. Jeho súčasťou je oprava a údržba historickej štiavnickej Kalvárie. „Akcia sa začína v piatok večer, keď hosťom porozprávame o histórii Kalvárie, Banskej Štiavnice a celého okolia, čo ich potom lepšie motivuje k práci v nasledujúci deň. Ten sa končí spoločnou večerou, pri ktorej sa zvyknú premietať ešte fotografie z daného dňa, zo spoločnej brigády,“ opisuje Martin Macharik, predseda miestneho Občianskeho združenia Kalvársky fond.

Dodáva, že taký víkend v tíme posilňuje pocit spoločne vykonanej práce. „Navyše ide o verejnoprospešné aktivity a výsledok je hneď viditeľný, čo je pre dobrý pocit ľudí veľmi dôležité,“ hodnotí svoje skúsenosti. Podobné „pracovné“ víkendy oceňujú najmä ľudia so sedavým zamestnaním. Pobyt sa končí ešte prípadnými kratšími výletmi v nedeľu predpoludním.

M. Macharik si netrúfa porovnávať, či ide o lepšiu formu teambuildingu oproti napríklad spoločnému bežnému posedeniu po práci v nejakom podniku. Podľa neho ide o úplne inú skúsenosť, pričom posedenie v krčme či reštaurácii ako forma teambuildingu nemusí každému vyhovovať. „K nám sa hlásia tí, ktorých podobné činnosti bavia, a často strhnú aj tých, čo by na podobnú akciu nešli.“

Naprieč firmou

Opravovať banskoštiavnickú Kalváriu aj preto väčšinou nechodia ľudia z jedného oddelenia, ale „pozbieranci“ z viacerých častí firmy, ktorí sa na akciu prihlásia. Firma to ocení napríklad v situácii, keď jej zamestnanci vďaka takýmto kontaktom vedia lepšie a rýchlejšie komunikovať pri riešení problémov, ktoré sa tiahnu naprieč firmou.

Zorganizovanie zážitkového teambuildingu spája príjemné s užitočným

Zdroj: Ivan Szabo

Náklady na takýto teambuilding predstavujú približne sto eur na osobu za víkend. Suma zahŕňa ubytovanie, stravu, program a výdavky spojené s brigádovaním. Keďže Kalvária sa oficiálne opravuje vďaka sponzorským príspevkom a grantom, firmy, ktoré na to prispievajú, majú na teambuildingové akcie zľavu. No medzi záujemcami sú aj firmy „zvonka“, ktoré sa väčšinou o tomto teambuildingu dozvedeli z referencií od iných zamestnávateľov. Absolvovať podobnú akciu je možné ešte najbližšie týždne, sezóna opravovania a rekonštrukcií jednej zo stovky najohrozenejších pamiatok sveta sa spúšťa opäť budúci rok pred letom.

Na rozdiel od podujatí závislých od počasia tematické večery spojené s výučbou tanca či hry na hudobných nástrojoch možno zorganizovať v akomkoľvek ročnom období. Martin Brunovský, člen Ľudovej hudby Muzička z Bratislavy, folklórne teambuildingy pomáha organizovať tri roky. „V drvivej väčšine sme sa doteraz stretli s návštevníkmi nefolklóristami,“ opisuje. Aj preto sa program začína stručným úvodom o slovenskom folklóre, tradíciách.

Následne sa prítomní rozdelia do troch skupín – na tých, ktorí majú záujem o výučbu tradičného ľudového tanca, spevu, a tých, ktorí si chcú vyskúšať hru na hudobnom nástroji. „Cieľom nie je ani tak niečo sa naučiť, stačia aj jeden, dva tóny na kontrabase či základný tanečný krok, ale zabaviť sa v kolektíve,“ opisuje. Po vyhodnotení tejto časti pokračuje zábava, ako dodáva M. Brunovský, „aj do rána“.

Cena za celovečerný program vrátane živej ľudovej kapely sa pohybuje okolo 1 500 eur, počet účastníkov je v zásade obmedzený kapacitou priestorov, v ktorých sa akcia koná. So slovenským folklórom sa takto môže oboznámiť naraz aj vyše stočlenná firma. Populárne sú aj rôzne latino večery, program možno obohatiť aj o tradičné jedlá a nápoje.

Čo ešte nezažili

Že aktivity zamerané na vlastné zručnosti, ako je spomínaný tanec, ale aj tradičná výroba masla či ťahanie štrúdle, sú pracovnými kolektívmi čoraz vyhľadávanejšie, potvrdzuje aj Ľubica Riedelová, obchodná a marketingová riaditeľka Wellness Hotela Patince, ležiaceho na južnom Slovensku. „Ľudia hľadajú stále niečo nové, čo ešte neskúsili, nezažili.“

Medzi spoločnosťami, ktoré svojim zamestnancom podobné aktivity doprajú, prevažujú podľa nej firmy z IT a finančného sektora, farmaceutického priemyslu, ale aj energetiky. „Nie je však pravidlo, že veľké nadnárodné spoločnosti investujú do zamestnancov viac ako menšie lokálne firmy,“ dodáva s tým, že aj výdavky na teambuilding môžu byť rôznorodé. Závisia nielen od finančných možností firmy, ale aj požiadaviek na program. A, samozrejme, počtu ľudí, čo je najčastejšie 20 až 50 osôb.

Konečný cieľ

Zorganizovanie zážitkového teambuildingu spája príjemné s užitočným

Zdroj: Martin Macharík

Michal Bača, riaditeľ odboru vzdelávania a rozvoja VÚB banky: Cieľom je spoznať kolegov inak, v netradičnom prostredí, neformálne, v situácii, kde medzi sebou nesúťažia a na konci vidia za sebou spoločný výsledok. Ak sa to navyše spojí s dobrovoľníctvom v bezprostrednom okolí, výsledkom je dobrý pocit z tímovej práce a konkrétneho viditeľného výsledku.

Osloviť odborníkov

Zorganizovanie zážitkového teambuildingu spája príjemné s užitočným

Zdroj: Martin Macharik

Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje spoločnosti Slovak Telekom: Ak ide o osobitnejšie zamerané teambuildingy, napríklad na komunikáciu stratégie alebo špeciálne manažérske teambuildingy, oddelenie HR by malo pomáhať pri ich organizovaní. Inak je koncepcia a náplň na samotných zamestnancoch. Každý teambuilding má mať pracovnú a zábavnú časť.

Pestrý výber

Zorganizovanie zážitkového teambuildingu spája príjemné s užitočným

Zdroj: Mária Mahútová

Výzvou teambuildingu by malo byť popri pracovnej časti ponúknuť zamestnancom niečo nové, čo ešte nezažili, čo však ocení, zvládne väčšina z nich. Výber je pestrý – od kuchárskych zručností, cez tradičné remeslá, tanec až po športové aktivity v prírode a pohyb akéhokoľvek druhu. Treba však zvážiť termín, v ktorom je možné teambuilding zrealizovať.