Oživenie slovenského ekonomického tigra. To je jediný recept na odvrátenie zlej budúcnosti. V opačnom prípade skončíme ako krajina prázdnych bytov a chudobných dôchodcov. O pár desiatok rokov na tom bude zle aj stredná pracujúca trieda. Práve od nej bude štát brať oveľa väčšie odvody než dnes.
Na odvrátenie pesimistického scenára treba urobiť len jedno: nabrať odvahu na presadenie dlhodobých reforiem. Tie budú extrémne nepopulárne, v mnohých prípadoch aj bolestivé a veľmi ťažko si získajú sympatie voličov. Lenže bez nich bude úspechom aj udržanie pozície lacnej montážnej dielne bohatej západnej Európy. Šancu na lepší život prinesie len vybudovanie hospodárstva postaveného na výskume a inováciách.
Pracovať máme dlhšie, ale peniaze na penzie nebudú
Biele plášte treba prepustiť
Počiatok súčasných problémov sa začal už v divokých deväťdesiatych rokoch. Mnohí majitelia sprivatizované podniky vytunelovali a následne nechali skrachovať. Schopnejší manažéri sa zamerali na lacnú výrobu. Prosperujúcim zahraničným firmám predali šikovnosť slovenských robotníkov, ktorí rovnako kvalitný tovar vyrobili za oveľa nižšie náklady.
„Zamestnanci výskumných oddelení boli považovaní za čudákov v bielych plášťoch. Z ich roboty nebol okamžitý výsledok, a tak väčšina z nich skončila na ulici,“ spomína na začiatok demokracie ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž. Z pohľadu krajiny išlo o obrovskú chybu. Nemecko je najsilnejšou európskou ekonomikou práve pre prepracovaný systém firemného a univerzitného výskumu.
Ale aj divoký koniec minulého storočia mal svojich hrdinov. Záchrancom slovenskej ekonomiky sa stal Jozef Uhrík. Dnes si to už bude pamätať málokto. Pred príchodom demokracie krajina profitovala hlavne z výroby zbraní. Vlajkovou loďou vtedajšieho úspechu bola masová výroba tankov. Lenže rozpad Sovietskeho zväzu priniesol stratu východných trhov a politici rozmýšľali, čo ďalej. Krajinu na výrobu automobilov nasmeroval práve Jozef Uhrík. V tom čase vysoký štátny úradník, neskôr jediný Slovák, ktorý to dotiahol až na predsedu Predstavenstva Volkswagenu Slovakia.
Práve počas jeho éry priamo v bratislavskom závode Volkswagenu vyrobili terénne vozidlo Háčik. Netradičný názov symbolizoval snahu chytiť vrcholové vedenie na výrobu športovo-úžitkových vozidiel.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?