Talianska vláda nikdy nenašla dostatok odvahy na to, aby nechala padnúť symbol národnej hrdosti a jedného z najväčších zamestnávateľov v krajine, pre ktorého dnes pracuje približne 12 500 ľudí. V súčasnosti je Alitalia v súkromných rukách a kabinet nechce o jej spätnom odkúpení ani počuť. Aspoň zatiaľ. Spoločnosti však hodil núdzové záchranné lano, aby mohla prežiť najbližšie mesiace.

Alitalia je od mája v špeciálnej správe, z ktorej by do jesene malo vzísť riešenie, čo s ňou bude ďalej. Ak by sa naplnil najhorší scenár a zmizla by z trhu, súčasná hlava katolíckej cirkvi, a nielen ona, by si musela za ňu hľadať náhradu. Pre pápeža Františka sú totiž Alitalia jediné aerolinky, ktorých služby využíva pri presunoch na svojich cestách.

Arabská nádej zlyhala

Ak sa história opakuje, tak v prípade scenára ratovania Alitalie to platí takmer do bodky. Najskôr rastú obavy o jej finančnú životaschopnosť, nasleduje rozpačitý alebo sfušovaný plán reštrukturalizácie či privatizácie, výmeny manažmentu, štrajky nahnevaných zamestnancov a finále obstarajú zúfalé rokovania o záchrane, opisuje proces denník Financial Times.

Finančné problémy dopravcu sú zjavne jej denným chlebom. Naposledy firmu ťahali z problémov arabské aerolínie Etihad Airways, ktoré v nej pred tromi rokmi odkúpili 49-percentný podiel. V role menšinových akcionárov zostali talianske banky Intesa Sanpaolo a UniCredit Bank. Zdalo sa, že nová stratégia, ktorej súčasťou bola zmena dizajnu interiéru lietadiel či nákup nových retro uniforiem pre personál, sa vypláca. Čistá strata Alitalie sa v roku 2015 scvrkla medziročne o dve tretiny na 199 miliónov eur, čo dávalo nádej na skorý návrat do čiernych čísel.

Vlani sa však hospodárenie dopravcu vrátilo k sínusoide a skončilo sa stratou pol miliardy eur. Jedným z dôvodov bolo, že leteckú dopravu v Európe poškodili teroristické útoky, ktoré sa odohrali vo Francúzsku, v Belgicku či Turecku. Obmedzenie lietania doľahlo aj na konkurenčné veľké aerolinky, no v prípade Alitalie obnažilo slabé stránky jej biznisového modelu a stratégie.

Zamestnanci nesúhlasili s prepustením 1 600 ľudí ani so znížením platov o osem percent

Na ziskovejších diaľkových letoch, osobitne do destinácií v Severnej Amerike, Alitaliu brzdí v rozlete partnerstvo s konkurentmi Air France-KLM a Delta Air Lines v rámci aliancie SkyTeam. Devastačne na najväčšie talianske aerolinky navyše pôsobí nízkonákladová konkurencia na krátkych a stredne dlhých domácich a európskych trasách.

Podľa agentúry Bloomberg podiel Alitalie na talianskom trhu v roku 2015 klesol na osemnásť percent z dvadsiatich troch v roku 2008. Pozíciu jednotky prevzal írsky low-cost Ryanair.

Spoločnosť dnes disponuje flotilou viac ako stodvadsiatich lietadiel a vlani prepravila 22,6 milióna pasažierov. Na porovnanie, Ryanair s jedenásťtisíc zamestnancami a približne tristo lietadlami prepravil za uplynulý fiškálny rok (do konca marca) 120 miliónov cestujúcich.

Vizitka Alitalie

Taliani utopili v nesmrteľných aerolíniách miliardy, symbol národnej hrdosti už nechcú

PRAMEŇ: TREND Analyses

Peniaze na pol roka

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa