„Volal nám o desiatej večer hosť, že má v posteli cudzieho psa a chce nám oznámiť, že ho vyhnal z izby a pes teraz chodí po hoteli,“ spomína s úsmevom Natália Ullerová, ktorá vtedy ako recepčná telefonát preberala. „Takže bellboy išiel okamžite hľadať a chytať psa a ja hľadať majiteľa. No psík mal na krku obojok s telefónnym číslom, takže sme to vyriešili rýchlo,“ hovorí.

Aj takéto situácie sa v hoteloch vyskytnú a je na personáli, aby ich vyriešil – k spokojnosti hostí, samozrejme. Ak vás zaujíma, ako sa môže ocitnúť pes v inej izbe ako „vlastnej“, tak konkrétne tento preliezol, než bol jeho pán na večeri a nechal ho samotného, cez niekoľko balkónov. Kde videl otvorené dvere, tam sa usalašil... „Našťastie druhý hosť to zobral s nadhľadom. Nie vždy to tak, ak sa vyskytne nejaká nečakaná alebo problémová situácia, býva,“ uzatvára N. Ullerová.

Robot a psychológ v jednej osobe

Človek, ktorý sa ubytuje v hoteli či penzióne, má o pracovnej náplni jeho zamestnancov pomerne jasno – recepčná podáva kľúče a povie mu, kedy má ísť na raňajky, chyžná udržiava poriadok, kuchári sa starajú o jeho žalúdok a čašníci ho obsluhujú. Realita je oveľa rôznorodejšia.

Ťažký život chyžných

Koľko trvá upratanie hotelovej izby a čo všetko musí v rámci neho chyžná urobiť, sa značne líši v závislosti od štandardu hotela.

V päťhviezdičkovom hoteli trvá príprava izby pre nového hosťa cca 40 minút a upratanie izby, kde hosť býva, 20 minút. V hoteli nižšej kategórie je tento čas polovičný. Nie že by sa tu upratovalo menej svedomito, ale v luxusných hoteloch patrí do náplne práce chyžných aj kontrola a doplnenie vecí, ktoré má hosť k dispozícii – od umytia pohárov, cez doplnenie minibaru, kozmetiky, uterákov, vešiakov, vrecúška na bielizeň až po ceduľky s názvami nerušiť a upratať a tiež príprava „treatmentu“ teda občerstvenia na uvítanie. Podľa štandardov sa v päťhviezdičkovom hoteli menia použité uteráky dvakrát denne, posteľná bielizeň každý druhý deň. V trojhviezdičkovom hoteli je to raz za týždeň, resp. keď je znečistená.

Najviac práce majú podľa hotelierov chyžné s izbami čínskych a arabských hostí a tiež ortodoxných židov počas sabatu. „Prví majú iné hygienické návyky ako my, nosia si do hotelov vlastné jedlo a môžete si byť istí, že ak máte v izbách rýchlovarné kanvice, ktoré si oni vyžadujú, tak si v nich varia aj ryžu a cestoviny. Arabskí hostia síce na osobnú hygienu veľmi dbajú, ale po sebe nič neupratujú. Niekedy po jednom dni nevidíte v ich izbe koberec pod nánosom smetí,“ hovorí N. Ullerová. No a ortodoxní židia nesmú počas sabatu nič robiť a za prácu sa považuje aj spláchnutie WC...

Najťažšie to majú v hoteli recepční a recepčné, sú často hromozvodom

Riaditeľ bratislavského Radisson Blu Carlton Hotela Robert Tóth pôsobí v hotelierstve, odkedy skončil vysokú školu. Prešiel od základných pozícií až na riaditeľskú stoličku. Keď sa ho pýtame, kto to má v hoteli najťažšie, bez zaváhania odpovie – recepční a recepčné. „Musia byť zdatní v práci s počítačmi, lebo musia pracovať s komplikovanými rezervačnými systémami, musia ovládať jazyky, mať o hoteli absolútny prehľad, rovnako ako o mieste, kde sa hotel nachádza. No a, samozrejme, sú prví a poslední, s ktorými hostia prichádzajú do kontaktu a sú niekedy ich hromozvodom,“ vypočítava.

Tajný život hotelov: čo všetko hostia v ubytovacích zariadeniach nevidia

Za najnáročnejšiu práci v hoteli je považovaná pozícia recepčných Zdroj: Jarmila Horváthová

Natália Ullerová pracovala tri a pol roka v päťhviezdičkovom sieťovom hoteli, z toho dva roky na recepcii. Momentálne vedie recepciu v eko-šport hoteli nižšej kategórie, takže vie porovnávať. Konštatuje, že človek na recepcii v „päťke“ musí byť 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa