„Som stará škola, veci si radšej zapisujem ručne a prepočítam kalkulačkou, ako by som to mal nahadzovať do počítača,“ vraví O. Chudý. Jeho syn Kristián je opačný prípad. V kancelárii má všetko potrebné uložené v počítači, na ktorom sleduje pohyb takmer pol stovky firemných kamiónov na ceste k zákazníkom predovšetkým v západnej Európe.

Príchod v kríze

Tento rozdiel najlepšie ilustruje fungovanie dvoch generácií vo firme D.K.C. Bol to totiž práve Kristián, ktorý pred takmer deviatimi rokmi priniesol do podniku modernejší prístup k biznisu. „Začal som rozvíjať obchodné oddelenie, ktoré tu dovtedy neexistovalo a rozbehol som aj marketingové aktivity. Zároveň som tlačil na to, aby boli ľudia na dispečingu lepšie jazykovo vybavení. Zaviedli sme aj sledovanie našich vozidiel, ktoré poskytuje klientom informácie, kde sa nachádzajú v aktuálnom čase,“ vyratúva zmeny K. Chudý.

Do firmy prišiel v čase krízy na žiadosť otca, ktorý videl, že spoločnosť potrebuje naštartovať niektoré dovtedy nefungujúce procesy. Po vyštudovaní manažmentu totiž K. Chudý odišiel na rok a pol študovať do Austrálie. Po návrate sa zamestnal ako obchodník vo výrobnej firme na Slovensku. Ako hovorí, chcel skúsiť niečo vlastné a nie rovno nastúpiť „na hotové“. „Po čase strávenom v inej spoločnosti ma otec presvedčil, že treba pomôcť firme a vybudovať niečo, na čom by sme mohli stavať,“ spomína K. Chudý.

Majú to v krvi

Podnikanie majú v rodine Chudých v krvi. Otec s ním začal hneď po páde socializmu, keď si založil živnosť pod názvom Kiko. V nej sa zameral na dovoz školských a kancelárskych potrieb. Dnes má tieto aktivity na starosti jeho manželka Katarína. Samotný dopravný biznis pridal až v roku 1996 po transformácii bývalého podniku ČSAD Zvolen.

Okrem pôvodnej nákladnej dopravy získal O. Chudý aj areál a budovy. To firme pomohlo práve v kríze, keď výpadok tržieb z dopravy dokázala kompenzovať príjmami z dodatočných servisných služieb poskytovaných v areáli, ako aj z prenájmu budov a skladov.

Syn priniesol nový vietor, dopravnej firme pomohol prežiť krízu

Ondrej Chudý Zdroj: Ivan Fleischer

„Rodinné podnikanie u nás fungovalo automaticky. Sme tvrdohlaví, neradi počúvame rady niekoho iného, chceli sme byť pánmi sami sebe. Keď niečo spravíme dobre, nemá kto zobrať zásluhy, ale keď niečo pokazíme, nemáme sa zase na koho vyhovárať,“ opisuje svoju filozofiu podnikania O. Chudý.

Syna ani mladšiu dcéru do rodinného podnikania nenútil. Pri výbere štúdia im nechal voľnú ruku. Dcéra vyštudovala jazyky a dnes žije v zahraničí, kde pracuje na voľnej nohe. Na rozdiel od brata ju rodinný biznis nezaujal. K. Chudý bol s firemným životom spojený už počas štúdia, či už vo forme brigád, alebo stáže v nemeckých špedičných firmách.

Stáť na pevných nohách

Kríza spred deviatich rokov dopadla na sektor dopravy tvrdo. Firmy boli nútené znižovať ceny, okresať počty kamiónov a prepúšťať. V D.K.C. sa však v tom období, paradoxne, rozhodli výrazne investovať a nakúpili nové vozidlá, keďže ich cena išla prudko dole. To im umožnilo postaviť sa pevnejšie na nohy. Ďalším dôležitým krokom bolo získanie nových klientov, na čom už mal zásluhu práve K. Chudý.

„V kríze som videl, že nám chýbali fixní zákazníci, ktorí by nám pravidelne dávali zákazky. Chcel som odbúrať kontrakty, ktoré sme mali cez dve-tri ruky,“ spomína. Dovtedy firma mala len toľko prepráv, aby vyťažila svoje kamióny. Nárast klientov spôsobil, že získali viac obchodov, ako dokázali obslúžiť. Dostali sa tak k špedičnej činnosti, keď niektoré dopravy predávali vybraným dopravcom.

Aktuálne má firma zhruba dvadsať veľkých klientov vrátane výrobcu hliníka Slovalco alebo zvolenského závodu americkej potravinárskej spoločnosti Schreiber Slovakia. Na celkových tržbách D.K.C. sa najväčší zákazníci podieľajú viac ako dvoma tretinami. Podniku to pomáha vyvážiť možné riziká v prípade výpadku jedného z nich. Zvolenčania s tým majú nepríjemnú skúsenosť. Krach drevárskej fabriky Smrečina Hofatex ich pred piatimi rokmi pripravil o viac ako stopäťdesiattisíc eur.

Syn priniesol nový vietor, dopravnej firme pomohol prežiť krízu

Jasné rozdelenie kompetencií

Spolupráca otca so synom funguje aj vďaka jasnému rozdeleniu kompetencií. „Otec sa venuje ekonomickej oblasti, ja mám na starosti dispečing, obchod a personálne záležitosti. Spolu riešime strategické veci, ako sú investície,“ hovorí Kristián.

Ako dodáva O. Chudý, pri dôležitých rozhodnutiach sa snaží brať synove argumenty do úvahy, no posledné slovo má vo firme on. Obaja sú však tvrdohlaví, a tak sa kompromis občas hľadá ťažko. „Niekedy ma otravuje dovtedy, kým nezmením rozhodnutie,“ vysvetľuje. V rodinnom kruhu sa však snažia neriešiť pracovné záležitosti.

Otázka nástupníctva aktuálne nie je v rodine Chudých na programe dňa a zdá sa, že sa tejto téme doteraz príliš nevenovali. Otec je síce v dôchodkovom veku, no plánuje v spoločnosti ešte pár rokov pôsobiť. K. Chudý sa stal začiatkom minulého roka popri rodičoch tretím konateľom, no spoločníkmi zostávajú O. Chudý s manželkou.

Syn priniesol nový vietor, dopravnej firme pomohol prežiť krízu

Ondrej Chudý so synom Kristiánom Zdroj: Ivan Fleischer

Nášľapné míny v doprave

Väčšou témou je budúcnosť dopravného biznisu podniku, ktorý dopláca na nedostatok vodičov, rastúce náklady a klesajúce marže. „Už minulý rok sme mali predstavu, že rozšírime náš vozidlový park na päťdesiat kamiónov, ale nakoniec je to len 47 a tento rok možno skončíme len na počte okolo štyridsať,“ ozrejmuje O. Chudý.

Firma je v paradoxnej situácii, keď má viac kamiónov ako vodičov, je to však problém celého dopravného biznisu

Rovnako ako ostatné dopravné firmy aj D.K.C. nevie nájsť dostatok nových kvalitných vodičov, ktorí by nahradili tých v dôchodkovom veku. Aj napriek náborovému príspevku a možnosti získať vo firme bezúročné pôžičky, noví ľudia na trhu nie sú.

Z desiatich záujemcov sa podľa K. Chudého ujmú maximálne dvaja. Firma je tak v paradoxnej situácii, keď má viac kamiónov ako vodičov. „Nie je to len o vodičskom preukaze, ktorý spolu so všetkými povoleniami a psychotestmi vyjde na 3,5 tisíca eur, ale aj o vedomostiach a legislatíve, ktorú musia vodiči ovládať,“ vyratúva O. Chudý.

Podľa údajov združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia je na slovenskom trhu dopyt po takmer dvoch tisíckach vodičov nákladných vozidiel, pričom ročne ich na trh pribudne iba deväťsto. Aj z nich väčšina odchádza do zahraničia za lepšími platmi. Okrem toho treba k problémom prirátať aj rastúce náklady, či už v podobe pohonných hmôt, alebo aktuálne aj prudké zvýšenie cien povinného zmluvného poistenia.

Dôvodom je parlamentom schválené zavedenie osempercentného odvodu z neživotného poistenia platné od tohto roku. V prípade D.K.C. im ceny PZP medziročne stúpli o viac ako dvesto percent, čo predstavuje zvýšenie o štyridsaťtisíc eur. Vynechať nemožno ani protekcionistické aktivity v západnej Európe, keď Francúzsko a Nemecko a najnovšie aj Rakúsko zaviedlo povinnosť pre dopravcov z iných členských štátov platiť vodičom smerujúcim do ich krajín tamojšiu minimálnu mzdu.

Syn priniesol nový vietor, dopravnej firme pomohol prežiť krízu

Kristián Chudý Zdroj: Ivan Fleischer

Diverzifikácia ako liek

Riešenie vidí otec so synom v rozšírení činnosti firmy na segmenty mimo dopravy. Už dnes sa podnik aj cez sesterskú firmu D.K.C. Servis venuje napríklad servisu nákladných vozidiel, vykonáva emisné kontroly vozidiel, ako aj montáž, opravu a overovanie tachografov. Okrem toho D.K.C. prevádzkuje vlastnú čerpaciu stanicu, prenajíma skladové a administratívne priestory a k dispozícii má aj strážené parkovisko pre dopravcov.

„Z dopravy dnes máme okolo 65 percent tržieb, no ten podiel stále klesá,“ vyratúva O. Chudý. Do budúcnosti plánujú výstavbu nového skladu a poskytovanie služieb logistiky. Práve v posilnení iných pilierov vidí O. Chudý spôsob, ako vykryť prípadné straty z dopravy, kde marže neustále klesajú a sú podľa neho už na hranici rentability.

Vlani vplyvom nárastu cien nafty klesli tržby D.K.C. o pätinu a pozitívne vyhliadky nie sú ani na tento rok. „Nebude jednoduché ostať vo firme, keď otec odíde. Nevidím ružovo budúcnosť dopravy,“ vraví K. Chudý. Firma podľa jeho slov bude pokračovať ďalej, otázne je, v akej podobe. Možno bude potrebné znížiť počet vozidiel a viac sa zamerať na špedíciu.