Slovensko získalo do svojho priemyslu piatu automobilku a pre tunajší automobilový sektor ide po dlhom čase o pozitívnu správu. Vlaňajší rok totiž nebol pre najväčší priemyselný segment vôbec najplynulejší, čo potvrdili hospodárske výsledky mnohých firiem, pri ktorých sme doteraz boli zvyknutí na medziročné rekordy.

Pre viaceré firmy bol minulý rok sklamaním, pretože sa im nepodarilo zvládnuť nástrahy lockdownov či prepady v predaji áut, iné vlaňajšok prežili so cťou.

Medzi také patrila väčšina etablovaných firiem z prvej desiatky najväčších. Darilo sa spoločnostiam Kia Slovakia, trnavskému Stellantisu, SAS Automotivu či nemeckému špecialistovi na výrobu komponentov ZF Slovakia. Ten v automobilovom priemysle plánuje využiť existujúce skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu rozšíril svoj výskum a vývoj v Trnave.

Slovensko opäť pocítilo, ako výrazne je závislé od dobrých výsledkov veľkých firiem a čo v hutnom dodávateľskom reťazci dokážu spôsobiť problémy s dodávkami komponentov a neisté zákazky.

Dnes možno predpovedať, že najhoršie z pandémie má tunajší autopriemysel za sebou, ale nepriame dôsledky, ako sú stále chýbajúce čipy, môže pociťovať ešte dlhé mesiace.

Skokan roka

Náplastí na minulé rany nie je mnoho. Jednou z nich môže byť obnovený dopyt po chýbajúcich, ale čoraz drahších autách. Kľúčové pre slovenské firmy vo svetle tohtoročných udalostí bude to, ako dokážu na opäť rozbehnutý biznis nadviazať. 

Nemecký dodávateľ ZF Slovakia sa postupne začína čoraz viac orientovať na výskum a vývoj. Spoločnosť vlani oznámila kľúčové zmeny. Dlhoročný predseda predstavenstva firmy Peter Doll odišiel do dôchodku po 26 rokoch pôsobenia na Slovensku.

Za jeho éry lokálna spoločnosť narástla z malého joint venture s ročným obratom osem miliónov eur na podnik s viac ako polmiliardovými tržbami. Tie Nemci potvrdili aj v minulom roku, keď dosiahli tržby takmer 570 miliónov eur a takmer jedenásťmiliónový zisk, ktorý navyše medziročne narástol o úctyhodných 740 percent, čo nemeckého dodávateľa favorizuje na skokana roka v raste zisku.

Špecialista na výrobu autokomponentov v súčasnosti pre svetových lídrov produkuje spojky, automatické prevodovky či tlmiče. Firma úspešne pôsobí na Slovensku už od roku 1993 a v Leviciach má dokonca najväčšiu výrobu tlmičov na svete.

Vo svojich radoch Nemci zamestnávajú takmer štyritisíc ľudí v šiestich lokalitách na Slovensku. Okrem trnavského závodu vlastnia závod v Leviciach a tri menšie satelitné závody v Šahách, Detve a Komárne. Najvýraznejšia vývojová zmena v ZF Slovakia je od vlaňajška spojená s transformáciou automotivu a s prechodom na elektromobilitu. Spoločnosť preto plánuje využiť skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu aktuálne rozširuje svoje výskumno-vývojové tímy v Trnave.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa