V porovnaní s nimi vyzerajú klasické fotoaparáty ako druh na vymretie: ich ročný predaj vo svete dosahuje približne 20 miliónov kusov, z toho zhruba polovicu tvoria kompakty. To sú tie malé jednoduché škatuľky, ktoré len stačí namieriť a stisnúť spúšť. Tie sú zároveň jediným typom fotoaparátu, ktorý postupne mizne.
„Fotografia je populárnejšia než kedykoľvek predtým. Akurát je 98,5 percenta fotoaparátov zabudovaných v telefóne. Zrkadlovky a seriózne foťáky budú priťahovať záujemcov vždy, no kompakty miznú pod záplavou kvalitných smartfónov,“ komentuje fotograf Sven Skafisk, ktorý štatistiky predaja zostavoval.
Pravdu má aj v tom, že fotografovanie už nie je hobby pre pár nadšencov, ktorí sú ochotní vkladať ďalšie a ďalšie peniaze do špecializovanej techniky, filmov a ich vyvolávania. Digitálne technológie znížili latku nákladov tak, že fotografia je prístupná každému, pričom na úpravu ani nepotrebujú počítač.
Štvorec nie je vynálezom Instagramu – formát 6 x 6 cm rád využíval aj slovenský klasik Karol Kállay. Zdroj: Karol Kállay
Časť výrobcov (pozri nový iPhone X) sa už v reklame pýši schopnosťami telefónov v oblasti fotografie: ich snímače majú viac megapixlov než bežné fotoaparáty, ich optiku vyrábajú známe firmy ako Leica či Carl Zeiss a výkonný hardvér v kombinácii so superkvalitnou obrazovkou dokáže napraviť nedokonalosti minišošovky či upravovať fotografie priamo v mobile bez potreby počítača. A, samozrejme, posielať ich na sociálne siete. Kompakty možno vymierajú, no ich miesto úplne obsadzujú múdre telefóny.
Vedieť vidieť
Kvalita fotoaparátov v mobiloch sa v posledných rokoch nielen dostala veľmi vysoko, ale predovšetkým nabáda množstvo ľudí na fotenie. Kurzy fotografovania, začiatočnícke alebo špecializované, potvrdzujú rekordné počty záujemcov. Ako hovorí organizátorka jedného z nich Tamara, učia aj úplných začiatočníkov základy videnia svetla a kompozície.
„Svetlo je úplný základ, ale ten zvyk, že sa to v počítači upraví, je hlavne u mladších už silne zakorenený,“ dodáva Tamara. Jeden z účastníkov, Martin, si zadovážil zrkadlovku, pretože si pamätá, že tak fotografoval aj jeho otec. „Vlastne sa tu učím vidieť,“ smeje sa.
Aj kompozícia „na stred& môže byť divácky pútavá. Zdroj: Karol Kállay
Základy má naštudované z internetu aj časopisov, na kurzoch si pochvaľuje možnosť okamžitého porovnania a inšpirácie. Keď desiatka amatérov fotí architektúru, zameriavajú sa síce viac-menej na to isté, no predsa každý inak. „Vidím okamžite iné pohľady, keď ma niečo zaujme, môžem to hneď predebatovať s autorom. A potom nás učiteľ odpáli záberom, ktorý nik nečaká,“ komentuje.
Postproces je podstatný
„Začiatočníci“ (každý z nich má fotoaparát rádovo za stovky eur) prechádzajú základmi ani nie preto, že by ich neovládali, ale aby mali spoločnú komunikačnú základňu. Svetlo a tieň, základ fotografie (z gréckeho výrazu kresliť svetlom), sú pre Tamaru podstatné. Mestom prechádzame v jesenné popoludnie a svetlo je príjemne žlté, blíži sa „zlatá hodina“ pred západom slnka, keď je svetlo teplejšie. Silné slnko však znamená aj tmavé tiene, v ktorých sa stratia detaily (študenti sa naučia, ako tento nedostatok vyvážiť bleskom).
„Keď detail v hlbokom tieni nemáte, už ho tam v počítači nevyčarujete,“ odpovedá Tamara na otázku, ako by sa to dalo vyriešiť v postprocese. Tmavé komory s chemikáliami možno zmizli, no nadšení amatéri – o profesionáloch nehovoriac – trávia veľa času za obrazovkami monitorov dolaďovaním fotografií.
Dvorný fotograf TRENDU Maňo Štrauch, viacnásobný držiteľ ocenení z fotografických súťaží, hovorí, že spracovanie fotografií do finálnej podoby mu zaberá aj niekoľko hodín. Pritom náročná už je ich príprava: aktuálne uprednostňuje štúdiovú fotografiu, vhodné nastavenie a nasvietenie trvá aj pol a viac hodiny. No výsledky stoja za to.
Karol Kállay fotografoval Bratislavu rád po celý život. Zdroj: Karol Kállay
Komponovať treba vedieť
Pri zatiahnutom počasí bez akýchkoľvek tieňov sú fotky ploché. Tiene, ktoré naznačujú tretí rozmer, v tomto prípade chýbajú. „Ale zasa je to skvelý čas na atmosférické fotenie, obzvlášť ak je hmla,“ dodáva.
Nasledujú pravidlá kompozície: ako dosiahnuť potrebné vyznenie, aby akčná snímka nepôsobila staticky, a naopak. Dôležitú úlohu zohráva oko a akým spôsobom sa bude na fotografiu pozerať. A ako docieliť, aby sledovalo líniu, ktorú požaduje aj sám fotograf. Výrez sa opäť dá zmeniť aj v počítači, „ale načo, ak sa to dá aj priamo pri fotení. Niekedy stačí postúpiť o pár krokov ďalej, čupnúť si či postaviť sa vyššie,“ vysvetľuje Tamara.
Samozrejme, je možné aj nafotiť množstvo obrázkov z rôznych uhlov a polôh a vybrať ten najlepší, „... ale to tiež môže znamenať, že vlastne neviete, čo chcete zachytiť“. Občas prednáška znie ako hodina kreatívneho písania či maľby.
Bežný záber stačí ozvláštniť iným uhlom pohľadu. Zdroj: Karol Kállay
Ako na Instagram
Špeciálnu sekciu v rámci kompozície si vyslúžil Instagram. Jeho
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?