Označenie Made in Germany vzbudzuje u väčšiny konzumentov po celom svete očakávania vysokej kvality. Kedysi sa k tomuto imidžu blížila značka Made in Czechoslovakia. Slovensku sa ju však nepodarilo zdediť a značka Made in Slovakia za ňou výrazne zaostáva. Imidž malej stredoeurópskej krajiny nie je zlý, je však stále nepoznaný. A to nielen čo sa týka kvality výrobkov, ale aj ostatných atribútov, ktoré odrážajú imidž krajiny v zahraničí.
„Značka Slovensko má už 30 rokov. Pre Slovensko ako relatívne mladú krajinu je jeho reputácia dôležitá. Ovplyvňuje nielen medzinárodné postavenie krajiny, jej schopnosť exportovať, lákať zahraničné investície, vedecké kapacity, turistov či kongresy – jej percepcia priamo vplýva na nespočetné množstvo atribútov kvality života jej obyvateľov. Silná značka výrazne zvyšuje kvalitu medzinárodných vzťahov, vzdelávania, zvýrazňuje atraktivitu krajiny pre zahraničných investorov, napomáha šírenie kultúry,“ píše na svojej stránke Brand Slovensko 30, platforma, ktorá sa snaží korigovať model, akým Slovensko riadi svoju reputáciu v zahraničí.
Vízia tejto aktivity je založená na práci profesora Simona Anholta, ktorý dvadsať rokov radí v budovaní imidžu prezidentom, premiérom, centrálnym a lokálnym vládam v šesťdesiatich krajinách. Metodologický základ jeho práce odzrkadľuje Anholt-Ipsos Nation Brands Index, čo je akýmsi meradlom imidžu krajín v šiestich základných oblastiach: investície a imigrácia, vládnutie, export, cestovný r-uch, ľudia a kultúra, dedičstvo.
Nemci sú globálnym lídrom
Nie je to iba kvalitou doma vyrobených produktov. Aj v roku 2022 Anholt-Ipsos Nation Brands Index potvrdil, že Nemecko je krajina s najlepším imidžom na svete. Nič na tom nezmenila ani vojna na Ukrajine a odpojenie Nemecka od ruských energií. Prvú priečku získalo už šiesty rok po sebe a za pätnásť rokov existencie indexu sa mu to podarilo rekordných osemkrát. Silná reputácia krajiny pochádza z oblastí exportu, imigrácie a investícií či kultúry. Nemecko je vnímané pozitívne nielen zo strany svojej výroby, ale aj schopnosti uplatnenia nemeckých pracovníkov, investovania do nemeckých spoločností aj športu.
V rebríčku, ktorý sa zostavuje od roku 2008 a obsahuje 60 krajín sveta, sa na druhom mieste umiestnilo Japonsko. Podobnosť s Nemeckom v oblasti exportu a investovania nie je náhodná. Navyše, Japonsko k tomu pridáva pozitívne vnímaný turizmus a jedinečnú kultúru. Tretie miesto v rebríčku Anholt-Ipsos Nation Brands Index obsadila Kanada. Tú s oboma krajinami spája pacifizmus v zahraničnej politike, ale aj investičné prostredie. Kanada vyniká v oblasti kvality ľudí a imigrácie, hoci v minulom roku stratila v oblasti vládnutia. Pravdepodobne k tomu prispel aj negatívny imidž spojený s masovými protestmi odsudzujúcimi prísnu covidovú politiku.
Za zmienku stoja ešte dve krajiny. Prvou je Spojené kráľovstvo, ktorého imidž však klesá. Prvýkrát v histórii krajina vypadlo z top päť štátov, k čomu opäť prispela domáca politika. Chaos, ktorý nastal v riadení krajiny, nebol jediným dôvodom. K negatívnemu trendu pravdepodobne prispela aj zahraničná politika a pokračujúce tenzie s Európskou úniou týkajúce sa budúcich vzťahov.
No suverénne najväčší prepad v rebríčku zaznamenalo Rusko. „Imid-ž krajiny poklesol o bezprecedentných 31 miest, čo je ďalší dôkaz, že ľudstvo jednoducho netoleruje konflikty v dvadsiatom prvom storočí,“ hovorí Simon Anholt. „Kolaps takéhoto rozsahu ochromí schopnosť jeho firiem, vlády a predovšetkým ľudí obchodovať a zapájať sa do medzinárodného spoločenstva. Výsledok bude efektívnejší ako akékoľvek ekonomické sankcie na obdobie rokov, ak nie generácií.“
Paradoxné vnímanie Slovenska
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?