Silueta New Yorku, grandiózne Koloseum v Ríme, dominanty Ďalekého východu, Niagarské vodopády alebo tropické dažďové pralesy. Fotografie týchto miest poznáme, vieme si ich predstaviť, poznáme aj detaily, skladbu obyvateľstva, flóru, faunu či historické fakty. Taliansky fotograf Olivo Barbieri nám ponúka pohľad na tieto dominanty z nevšedného uhla. Nejde iba o veľký nadhľad, keď máme tieto prostredia ako na dlani. O. Barbieri využíva špeciálny typ objektívu takzvaný „tilt-shift“. Ide vlastne o funkciu, ktorá bola dostupná pri veľkoformátových analógových fotoaparátoch, kde ste si mohli vyrovnať alebo naopak vychýliť fotografované roviny. Tento úkon je možné dosiahnuť aj pomocou špeciálneho objektívu a digitálnej zrkadlovky. O. Barbieri toto vychyľovanie kombinuje aj s malou hĺbkou ostrosti či obrátením objektívu. Kombinuje viaceré technologické procesy fotografického média a vytvára tak naozaj neuveriteľné zábery ikonicky známych miest, ale aj neznámych prostredí.

Svet ako miniatúra

Jeho pohľad z výšky poskytuje dôležitý prvok, veci vidno vo veľkom zábere v koexistencii s okolitým prostredím, vo vzťahu k človeku. Ľudí vyskytujúcich sa na týchto fotografiách možno označovať skôr ako ľudstvo ako také. Na Barbieriho snímkach nie sú medzi ľuďmi žiadne rozdiely –či sú nasnímané v Číne, USA alebo Európe. Sú to jednoducho ľudia, všadeprítomní a pohybujúci sa po svojich vytýčených trasách. Práve kontrast veľkosti človeka a zobrazovanej dominanty prírodného alebo urbánneho charakteru poskytuje potrebný nadhľad, fotografie často pôsobia až nereálnym dojmom, kde svet vyzerá ako architektonická maketa alebo model, ale prinášajú aj vizuálne zaujímavý a mierne ironický pohľad na celú ľudskú existenciu na Zemi.

Svet ako miniatúra