Jedným z najviditeľnejších príkladov všeobecnej zmeny je Švajčiarsko. Jeho privátne banky doslova čelia odlevu sporiteľov po viacerých medializovaných kauzách a sprísňovaní legislatívy v oblasti utajovania identity a zdroja bohatstva svojich klientov.

Konzultačná spoločnosť PwC len za rok 2014 odhadla zmenšenie tamojšieho objemu aktív pod správou na niekoľko stoviek miliárd švajčiarskych frankov. A to bolo ešte pred koncom vlaňajška. Vtedy sa čakal odchod ďalších klientov v dôsledku prvých reportov zahraničným daňovým inštitúciám, ktorým banky poslali údaje o zostatkoch na účtoch svojich zahraničných klientov.

„Banky budú schopné získať nové peniaze, len ak uspejú pri získavaní legálnych aktív späť do Švajčiarska. Zdôrazňovaním svojich služieb s najvyššou kvalitou a vysokými výnosmi,“ upozorňuje PwC v správe o private bankingu Švajčiarska 2014. Pritom práve klienti, ktorí dodržiavajú daňové pravidlá, si viac potrpia na kvalitu ako tí, ktorí cez Švajčiarsko chceli pred domácimi daniarmi svoje majetky zatajiť.

Cestou, ako Švajčiarsku prinavrátiť jeho dobrú povesť medzi privátnymi bankármi, je podľa PwC dostať ho spod medzinárodnej paľby a vytvoriť neobmedzený prístup na EÚ trh.

Podobne ako na Slovensku

V priaznivejšej situácii ako Švajčiarsko je susedné Poľsko. Bonitnejších klientov tam stále pribúda, najmä z radov podnikateľov a špičkových manažérov. Potenciál trhu sa hýbe okolo stotisíc klientov wealth managementu. No zároveň je tamojší trh veľmi rozdrobený, keďže popri univerzálnych a špecializovaných bankách rôzne investičné produkty ponúkajú brokerské domy či jednotlivé fondy.

Hranica na vstup do VIP bankového klubu sa hýbe okolo milióna zlotých, čo zodpovedá necelým 230 tisíckam eur. „Pred dvadsiatimi rokmi, keď sme s private bankingom v Poľsku začínali, klienti nežiadali ani tak inovácie, ale hlavne lepší servis, ako má bežný bankový klient, a dôraz kládli na fyzickú podobu, kde sa im tento servis poskytoval. Čiže chceli oddelené priestory na konzultovanie, osobitného poradcu, nečakať v radoch a niekedy hrala kľúčovú úlohu aj káva,“ spomína Małgorzata Anczewska, riaditeľka Private banking mBank v Poľsku.

Pred dvadsiatimi rokmi poľskí klienti privátneho bankovníctva nežiadali ani tak inovácie, ale hlavne lepší servis

A, samozrejme, klienti požadovali lepšie podmienky ako pri bežných produktoch. Napríklad vyššie úročenie bankových vkladov. Teraz si už uvedomujú svoj vplyv a sú oveľa vzdelanejší. Od banky požadujú hlavne profesionálneho investičného poradcu, ktorý im opíše vývoj na trhu. Už vedia, že ak chcú dosiahnuť vyšší výnos, musia akceptovať zvýšené riziko.

Trh podľa M. Anczewskej sa už dotiahol k vyspelejším štátom a rozdiely sú zanedbateľné. „Zaujímavé je, že zatiaľ čo vo švajčiarskych bankách okolo 31 percent úspor je v depozitoch, u nás je to 35 percent. Teda veľmi podobné.“ Zvyšok majú klienti v rôznych investičných produktoch.

Krajiny spravujúce najviac bohatstva jednotlivcov
200820132018 (1)
1.USAUSAUSA
2.JaponskoJaponskoČína
3.NemeckoČínaJaponsko
4.Veľká BritániaVeľká BritániaVeľká Británia
5.TalianskoNemeckoNemecko
(1) Prognóza
PRAMEŇ: McKinsey

Zberanie čerešní

Čo sa tiež za posledné roky zmenilo v požiadavkách poľských klientov, je prístup k domácim titulom. Zatiaľ čo v minulosti 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa