V rozhovore sa dozviete:
  • Prečo sa neoplatí robiť súťaže na zdeformovanom trhu autobusových prepravcov
  • Prečo kraje potrebujú od štátu viac kompetencií a viac peňazí na ich vykonávanie
  • Ako budú zvýhodnene pri Pláne obnovy ÚMRe oproti krajom
  • Prečo vidí centralizáciu aj na ministerstve pre regionálny rozvoj
  • Prečo by privítal piatu automobilku, ale nechce z nej mať montážnu dielňu
  • Prečo skupuje rozpadnuté kúpele v kraji
  • Ako chce dotiahnuť diaľnicu na Zemplín
  • Ako plánuje rozširovať cyklotrasy v kraji

Rozpráva o problémoch kraja otvorene. Sťažuje sa na centralizmus vlády, no nerezignoval. Chce rozprúdiť podnikanie v košickom regióne či dopravu aj s pomocou investícii župy napríklad do geotermálneho vrtu či do kúpeľov. Tvrdí, že miestne SADky majú na kraje väčšie páky ako iní na ne. Trhová konkurencia preto nefunguje. Tváriť sa, že ideme súťažiť na nefunkčnom trhu je nezmysel, tvrdí v rozhovore pre TREND košický župan Rastislav Trnka.

Prímestská doprava v Bratislavskom kraji kolabuje. Ako hodnotíte systém verejného obstarávania pri regionálnych dopravcoch?

Aj nám sa zmluva s dopravcom koncom roka skončí, aj nás sa to týka. Systém prímestskej dopravy nie je nastavený dobre. Štát v minulosti umožnil sprivatizovať „sadky“, nenastavil správne legislatívne prostredie a napriek upozorneniam krajov ho výrazne nemení. Preto máme problémy. Kraje zabezpečujú dopravu cez súkromné firmy. V našom kraji jazdí Arriva a Eurobus. Preto sa pýtam, prečo nemôže kraj rozhodnúť o zmene tarify jednostranne.

Prečo teda?

Zo zákona sa musíme dohodnúť s dopravcom. Pri železniciach a mestských dopravných podnikoch je to bez problémov, lebo štát a mesto dopravcov vlastnia. My sme chceli, aby o tom mohol rozhodnúť objednávateľ, teda kraj. Bolo to súčasťou novely zákona o cestnej doprave, ale ministerstvo dopravy to na poslednú chvíľu z neznámych príčin stiahlo.

Aké poučenie si zoberiete zo situácie v Bratislavskom kraji?

Poučenie je jednoznačné: neplatí, čo rozpráva Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Trnavský kraj urobil krátky výber dopravcov cez priame rokovacie konanie, dostal za to pokutu. Bratislavský kraj robil klasické obstarávanie najdlhšie, my urobíme niečo medzi tým.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Arriva je v tom sama, spolupráca so Slovak Lines sa nekoná

Čiže to môže trvať rok či dva?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa