Napriek tomu v tejto severnej časti Popradskej kotliny ešte v roku 2000 založil miestny podnikateľ a všeobecný lekár Pavol Kostka regeneračné centrum – Kliniku Kostka. A ako napovedajú jej príjmy od štátu, zjavne neoľutoval.
Na lukratívne zmluvy kliník P. Kostku so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou upozornil pred voľbami poslanec Miroslav Beblavý. Na východ neváhal poslať ani svojho asistenta, ktorý si mal na vlastnej koži vyskúšať miestne služby.
Záverom bol podnet smerovaný na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou za viaceré porušenia zákona. Medzi nimi napríklad dvojité účtovanie toho istého úkonu cez dve spoločnosti – raz zdravotnej poisťovni, druhýkrát pacientovi. Verejnosť sa však podrobnosti o samotnej kvalite služieb nedozvedela. Reportérka TRENDU sa preto rozhodla navštíviť kliniku ako radová pacientka.
Žiadne súkromie
Prvý pohľad na niekoľkoposchodovú žltú Kliniku Kostka nielen na fotkách, ale aj priamo na mieste vyvoláva dojem, akoby veľká časť dotácií, ktoré jej majiteľ získal, bola použitá na pútače. Štyri nadrozmerné bilbordy už z diaľky navigujú pacientov do regeneračného centra. Pri nich však pocit, že P. Kostka na klinike nešetrí, končí.
Ak by tu niekto čakal napríklad recepciu, stál by pred dverami, až kým by mu ich neotvoril niektorý pacient. Tak to tu totiž funguje. Kam ísť, koho sa pýtať a že sa treba prezuť do prezuviek a odložiť si kabát na vešiak, vám povedia len ľudia v čakárni.
Po tom, ako sme sa nahlásili jednej zo zamestnankýň, že sme objednaní na takzvanú cielenú dlhodobú terapiu, nás poslala sadnúť si späť do čakárne. Čas si krátime čítaním známej tlačovej správy, ktorá sa do médií dostala ako dokument upravený v počítači premiérovej asistentky Márie Troškovej.
P. Kostka niekoľko kusov vytlačil aj pre pacientov, ležia na stolíku hneď vedľa hárkov určených klientom, ktorí by chceli vyjadriť podporu doktorovi Kostkovi a spokojnosť so službami tejto kliniky. V čase našej návštevy tam boli presne dva podpisy.
Za 11-eurový doplatok by ste inde podobnú dvojhodinovú starostlivosť nedostali. Skutočnosť, že na ňu masívne dopláca štátna poisťovňa, pacienti neriešia
Po krátkej chvíli si po nás prišla mladá pracovníčka, ako sa neskôr dozvieme masérka, ktorá nás zaviedla do malej miestnosti. Tam sa odohrávajú všetky úkony od vypísania dokumentácie, cez nahrievanie bolestivého miesta UV lampou, „pohovor“ s fyzioterapeutom, akupunktúru, masáž a ultrazvukové ošetrenie.
Mimochodom, dokumentácia. Ak si potrpíte na ochranu osobných údajov, na pobočku v Spišskej Belej zabudnite. V ošetrovni sa vždy nachádza ešte jeden pacient a pracovník, ktorý ho má na starosti. Dvoch klientov od seba oddeľuje iba biela plachta, a tak sa o tom druhom ľahko dozviete všetko od rodného čísla až po jeho zdravotné problémy.
Pre reportáž to však nie je zlé. Najmä ak sa pracovník kliniky za vás spýta svojej klientky, koľký raz už u nich je a či sa cíti lepšie. „Ale kdeže. Keď som sem prišla, boleli ma len kolená a teraz ma bolí už aj chrbát,“ posťažuje sa staršia pani, čím pobaví aj samotného zamestnanca. „Sme tu samí šarlatáni, čo?“ vtipkuje, no následne sa jej snaží vysvetliť, že zákrokmi „prebudili“ aj iné svaly.
Bez skúseností, no s úsmevom
Ťažko zhodnotiť, nakoľko je relevantné takéto zdôvodnenie. Zamestnanec totiž pôsobí tak mlado, akoby tu bol len na nejakej stredoškolskej praxi. Ako sa neskôr dozvedáme, personál tvoria v drvivej väčšine nedávni absolventi stredných zdravotníckych škôl. Vekový priemer tu zdvíha akurát 30-ročný hlavný fyzioterapuet a štyridsiatnička na pozícii hlavnej sestry.
Skúsenosti mladých pracovníkov nahrádza prístup k pacientom. Po oba dni, ktoré sme na klinike strávili, sa nikomu nestratil úsmev na tvári a zhovorčivosť. „Nemáme tu doktora Kostku, tak je pohoda. Inak by sme tu všetci lietali a boli v pozore,“ zdôvodnila so smiechom mladá masérka.
MUDr. Pavol Kostka Zdroj: Reprofoto Rudolf Felšóci/Plus 7 dní
Ako prezradila, majiteľ kliniky u ľudí prirodzene budí rešpekt. Keď je na klinike, jeho hlas sa nesie celou budovou. Úplný opak jeho brata, dodáva. Ten tiež podniká v Belej, hneď vedľa kliniky má opravovňu bicyklov.
Našu diskusiu o P. Kostkovi zrazu preruší pacientka za bielou plachtou, ktorá sa rozčuľuje už nad treťou otázkou svojej masérky, aké úkony jej naposledy robili kolegovia. Keď zhodou okolností vojde v tej chvíli do miestnosti zrejme vyššie postavená pracovníčka, automaticky sa obráti na ňu so žiadosťou, aby ju prišiel ošetriť hlavný fyzioterapeut. „Táto slečna mi stále kladie otázky, na ktoré neviem odpovedať. Prečo sa má pýta, čo má robiť? Vy ste tu odborníci, vy to máte vedieť, ja to neviem,“ sťažuje sa.
O chvíľu už prichádza vyžiadaný zdravotník, ktorý tu je zrejme najvyššou autoritou. Poradiť sa s ním príde aj masérka, ktorá nerozumie, prečo bola predpísaná jej pacientke aplikácia klasickej masáže po tzv. mäkkých technikách, keď sa to vzájomne vylučuje. Fyzioterapeut kývne
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?