Zdravotnú poisťovňu zmení od januára viac než stotisíc poistencov. Pritom iba jedna zdravotná poisťovňa si zväčší poistný kmeň, ostatné o poistencov prišli. Ako informoval Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, najväčší záujem mali poistenci o zdravotnú poisťovňu Dôvera, ktorá získala 37-tisíc poistencov.
Naopak, klientov stratila Všeobecná zdravotná poisťovňa, viac než 32-tisíc, a Union zdravotná poisťovňa, takmer päťtisíc poistencov. V roku 2024 malo záujem o zmenu poisťovne menej klientov než v roku 2023. Úrad pre dohľad evidoval viac než 136-tisíc prihlášok, čo bolo o viac než 37-tisíc prihlášok menej v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Neakceptovaných prihlášok bolo takmer 22-tisíc. Najčastejším dôvodom bola možnosť späťvzatia prihlášky, ktorú mohli klienti využiť do konca októbra.
Podľa úradu pre dohľad je z dát evidentné, že poistenci majú väčší záujem o súkromné zdravotné poisťovne, predovšetkým o poisťovňu Dôvera. „Tento trend je dlhodobý a prejavuje sa vo všetkých rokoch okrem roku 2021,“ uviedol úrad.
Očakávajú ďalších klientov
Zdravotná poisťovňa Dôvera uviedla, že podobne ako minulý rok si až polovica z ľudí, ktorí sa rozhodli pre zmenu zdravotnej poisťovne, vybrala Dôveru. „Predpokladáme, že do konca roka sa k nám pridajú ďalší poistenci, najmä z radov najmenších, teda novorodencov, či ľudí, ktorí sa na Slovensko vrátia zo zahraničia. Počet poistencov Dôvery rastie už desať rokov. Pripisujeme to kvalite poisteneckého servisu, šírke ponuky benefitov a spoľahlivosti elektronických služieb,“ uviedol pre Medicínu PR špecialista Dôvery Matej Štepianský s tým, že nemenej dôležité sú pre Dôveru vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a neustále rozširovanie siete zmluvných partnerov. Rovnako dôležité je pre poisťovňu to, aby si existujúcich klientov udržala. Pre svojich klientov pripravuje zároveň nové benefity.
Výsledok prepoisťovacej kampane z pohľadu zdravotnej poisťovne Union ovplyvnilo zrušenie dentálneho benefitu, ktorý mala v porovnaní s konkurenciou nastavený najštedrejšie. Do budúcna Union pripravuje nové benefity, ktoré môžu presvedčiť ďalších poistencov o prestupe práve do tejto zdravotnej poisťovne.
Najväčšia poisťovňa
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) hodnotí prepoisťovaciu kampaň ako úspešnú. „V náročných podmienkach sa nám podarilo dosiahnuť lepšie výsledky, než boli prognózy. Naším cieľom bolo stabilizovať poistný kmeň. Napriek tomu, že došlo k určitému poklesu počtu poistencov, dosiahli sme o 34 percent lepší výsledok ako vlani, počet odchádzajúcich poistencov je takmer o 17-tisíc nižší v porovnaní s rokom 2023. To všetko napriek zásadne nižším výdavkom na akvizíciu,“ uviedla hovorkyňa VšZP Marianna Bublavá.
Štátna zdravotná poisťovňa vníma výsledok kampane ako veľký úspech z viacerých dôvodov. Tvrdí, že čelila negatívnej mediálnej kampani, pričom jej „bola neprimerane pripisovaná“ zodpovednosť za stav sektora. „Neustále sme boli pranierovaní pre ozdravný plán, ktorý nám nikdy nebol uložený, čelili sme nekalým prepoisťovacím praktikám, k poistencom sa dostávali zavádzajúce a klamlivé informácie o VšZP z nedôveryhodných zdrojov, na rozdiel od konkurencie sme nevyužívali žiadne služby maklérskych spoločností,“ dodala M. Bublavá.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pritom 5. augusta 2024 začal správne konanie vo veci uloženia povinnosti Všeobecnej zdravotnej poisťovni vypracovať a predložiť na schválenie ozdravný plán. VšZP proti rozhodnutiu v tom čase podala rozklad. Úrad pre dohľad v decembri 2024 informoval, že pre zlepšenie hospodárskych výsledkov poisťovňa nemusí ozdravný plán predložiť.
Kampaň VšZP oslovila takmer tri pätiny populácie, pričom najlepšie boli hodnotené posolstvá zamerané na verných klientov. Poistenci oceňovali prístup k benefitom a aktivity zamerané na prevenciu, čo sa prejavilo aj v pozitívnom vnímaní značky.
Všeobecná zdravotná poisťovňa bude zabezpečovať zdravotnú starostlivosť zhruba pre 54 percent populácie na Slovensku.
Nekalé praktiky
Systémovým problémom počas prepoisťovacej kampane je nábor nových klientov v sociálne slabších skupinách. Tak ako po minulé roky, aj v roku 2024 úrad pre dohľad evidoval najväčší pomer prepoistení na počet obyvateľa v najchudobnejších regiónoch Slovenska. „Často ide o obce s vysokým percentom rómskej populácie (podľa atlasu rómskych komunít),“ vysvetlil úrad.
Najviac sa z nich prepoistilo v obci Hanková v okrese Rožňava, a to 37 percent obyvateľov. Nasleduje obec Sása v okrese Revúca s viac než 33 percentami obyvateľstva a obec Lipovec v okrese Rimavská Sobota, v ktorej zmenilo zdravotnú poisťovňu takmer 30 percent obyvateľov.
Pre zdravotné poisťovne sú obyvatelia marginalizovaných a sociálne slabších skupín výhodní. Dôvodom je, že za nich zdravotné poisťovne dostávajú financie na základe prerozdeľovacieho mechanizmu, no títo obyvatelia zdravotnú starostlivosť nečerpajú, respektíve ju čerpajú minimálne. A preto náklady na takýchto poistencov sú pre zdravotné poisťovne nízke a poistenci sú pre ne ziskoví.
Prepoisťovanie v sociálne slabých skupinách vykonávajú zdravotné poisťovne prostredníctvom svojich agentov. Ich motiváciou je predovšetkým odmena, ktorá v roku 2023 dosahovala priemernú výšku 45 eur za jednu prihlášku.
Najviac ich zlákala VšZP
Sprísnenie podmienok na podávanie prihlášok a zmenu zdravotnej poisťovne viedlo podľa úradu pre dohľad k miernemu poklesu takýchto praktík a prejavilo sa to aj na nižšom počte prepoistení v rámci takzvaných často prepoisťovaných poistencov, ale aj na počte dohľadov, ktoré úrad vykonáva.
„Z údajov vyplýva, že z 26-tisíc takzvaných často prepoisťovaných poistencov sa v tomto roku opätovne prepoistilo približne 8 500 poistencov, teda takmer 33 percent takýchto poistencov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je to mierny pokles. Minulý rok sa prepoistilo 41 percent často prepoisťovaných poistencov,“ informoval úrad pre dohľad.
Viac ako 3 800 takýchto klientov sa prepoistilo do Všeobecnej zdravotnej poisťovne, čo zodpovedá sedemnástim percentám akceptovaných prihlášok do VšZP. Do zdravotnej poisťovne Dôvera sa ich prepoistilo zhruba 2 800, čo zodpovedá hodnote 4,3 percenta prihlášok do Dôvery. A takmer dvetisíc klientov sa prepoistilo do Unionu, čo je 7,1 percenta z podaných prihlášok. „Najväčšia aktivita pri nábore takzvaných často prepoisťovaných poistencov bola v auguste a septembri, keď prepoisťovacia kampaň vrcholila. Práve v týchto mesiacoch sa prepoistilo najviac takzvaných často prepoisťovaných poistencov, a to hlavne do VšZP,“ spresnil úrad pre dohľad.
Poistenci kontaktovali úrad pre dohľad, pričom vo svojich podaniach údajne uvádzali, že k zmene zdravotnej poisťovne došlo bez ich vedomia. Úrad vykonal dohľady aj z vlastnej iniciatívy, pričom v dvoch prípadoch konštatoval porušenie zákona. Obidva boli pri VšZP a týkali sa benefitu – Uvítacieho bonusu. Úrad uložil poisťovni pokutu v správnom konaní. Rozhodnutie nie je právoplatné, pretože poisťovňa proti nemu podala rozklad.