Na počte záleží
Presúvam sa dozadu a trochu si zafilozofujem. Ak v druhom rade sedadiel poveziem dvoch pasažierov, odvezú sa pohodlnejšie na krajných sedadlách zadnej lavice Kodiaqa, ktorá je delená v pomere 60 : 40. Trojica sa zas bude komfortnejšie cítiť v širšom P 5008, ktorý má všetky tri sedadlá nezávislé, veľkostne rovnocenné a podobne ako Kodiaq pozdĺžne posuvné. Hlavne si však nebudú navzájom závidieť. V krajnej zadnej polohe mám v škode 10 cm rezervu v oblasti kolien a v peugeote o dva centimetre viac. Vo veľkosti rezervy nad hlavou nastáva opačné garde. V peugeote mám navyše tri centimetre a v škode o dve čísla viac.
Peugeot 5008 2,0 BlueHdi Allure Zdroj: Peugeot
Ak ma niekto donúti sadnúť si úplne dozadu, nevyberiem si. Sú to – akoby povedal majster slova – diétne sedadlá. V oboch prípadoch sedím nízko, stiesnene a na svoj vkus až príliš vzpriamene. Na dlhšiu cestu by som takúto ponuku prijal len v krajnej núdzi.
Keď zdanie klame
V súboji pohonných jednotiek papierové predpoklady hovoria jasnou rečou v prospech Kodiaqa. Jeho motor je výkonnejší, pružnejší, ním poháňaný automobil vyvinie ostrejšiu akceleráciu aj maximálnu rýchlosť. Pocitovo už až taký rozdiel nevnímam. Vznetový štvorvalec peugeota má tichší a kultivovanejší prejav. V oblasti otáčok, kde kulminuje krútiaci moment, si neodpustí citeľný záťah, čo navodzuje klamlivý dojem, že sa aj v akcelerácii vyrovná motoru Kodiaqa, ktorý ťahá rovnomernejšie.
Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR 4 x 4 Style Zdroj: Škoda
Pohodlnejší verzus šoférskejší
Hodnotím jazdný prejav a som na vážkach. Ak by mi záležalo na maximálnom komforte posádky, jednoznačne sa prikláňam na stranu peugeota. Jazda v ňom je až prekvapivo príjemná. Krásne žehlí nerovnosti, vznešene sa nesie, v zákrutách sa správa takmer neutrálne. Páči sa mi tiež strmé riadenie, ktoré výborne konvenuje s malým volantom. Že riadeniu chýba spätná väzba, to nič, k pohodovému poňatiu auta to svedčí. Keď však pritlačím na pílu, do popredia sa tlačia prednosti Kodiaqa. Na zvlnenej vozovke lepšie drží stopu (jeho kolesá menej odskakujú). Pri ostrejšom prejazde zákrut cítim, ako výdatne pomáha na jednej strane elektronika pribrzďujúca vnútorné predné koleso spolu s pripojenou zadnou náprava. Výsledok – Kodiaq neúprosne smeruje tam, kde ho chcem mať – k vnútornému okraju oblúka.
Peugeot 5008 2,0 BlueHdi Allure Zdroj: Peugeot
Skusmo skúšam jazdu do strminy po ujazdenom snehu. Peugeot aj so systémom Grip Control, ktorý podľa zvoleného módu upravuje hlavne prácu ESP a ABS k charakteru podkladu, má nižšie položené limity ako štvorkolka Kodiaq. Skúsenejší vodiči, ktorí majú prax aj v jazde v sťažených podmienkach, nezaváhajú, ak peniaze za Grip Control ušetria. Svojej známej, ktorá často jazdí do hôr a lyžovanie jej ide lepšie ako jazda autom, som ho však vrelo odporúčal. Pôvodne som síce špeciálne pre ňu navrhoval štvorkolku Kodiaq, ale čo už, keď P 5008 sa jej páči viac.
Súperi v číslach
Súboj v spotrebe. Podľa technickej dokumentácie porovnávaných súperov Peugeot 5008 BlueHDi (110 kW/150 k) dosahuje priemernú spotrebu 4,6 l/100 km a Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4 x 4 o 1,1 litra vyššiu. Na testovacom okruhu som zaznamenal u oboch podľa očakávania vyšší apetít, ale vzájomné rozdiely sa zhruba potvrdili. Palubný počítač v P 5008 sa v cieli zastavil na hodnote 5,6 l/100 km a v Kodiaqu zaznaenal hodnotu 6,8 l/100 km. Otázka môže znieť, kde hľadať príčiny tohto rozdielu.
Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR 4 x 4 Style Zdroj: Škoda
Niekto by mohol namietať, že Kodiaq ná vyšší maximálny výkon, preto dosahuje aj vyššiu priemernú spotrebu. Pri týchto prepĺňaných vznetových motoroch však takáto úmera neplatí. Platila by, keby oba motory pracovali na hranici svojich možností, to sa však v teste spotreby dialo len počas troch akceleračných vložiek. Po väčšine testu bol, naopak, vo výhode motor Kodiaqa, lebo počas jazdy v rámci rýchlostných limitov menej využíval svoj potenciál ako menej výkonný motor P 5008.
Ani sedemstupňová dvojspojková prevodovka Škody by z hľadiska spotreby nemala byť nevýhodou oproti šesťstupňovej manuálnej prevodovke Peugeota. Skôr naopak.Preto predpokladám, že rozdiel možno pripísať predovšetkým na vrub o 171 kg vyššej prevádzkovej hmotnosti Kodiaqa.
Peugeot 5008 verzus Škoda Kodiaq | ||
Peugeot 5008 2,0 BlueHdi Allure | Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR 4 x 4 Style | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 750 | 140 (190)/3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 370/2 000 | 400/1 750 – 3 250 |
Prevodovka | 6 st. manuálna | 7-st. Automatická |
Pohon | predný + Grip Control | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 | 9,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 207 | 194 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,6 | 5,7 |
Rázvor (mm) | 2 840 | 2 791 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 |
Svetlá výška (mm) | 236 | 194 |
Objem batožinového priestoru (l) | 702 (tretí rad sklopený) | 630 (tretí rad sklopený) |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 656 | 1 827 |
Dvojzónová klimatizácia | štandardne | štandardne |
Zliatinové 18“ disky kolies | štandardne | štandardne |
Full LED svetlomety | za príplatok | štandardne |
Vstavaná navigácia | za príplatok | štandardne |
Plne digitálny prístrojový štít | štandardne | nemá |
Dotykový displej | 8" | 8" |
Adaptívny tempomat | za príplatok | za príplatok |
Cena základného modelu s DPH (€) | 29 950 | 37 430 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |