Nastaveným kritériám s prižmúrením jedného oka vyhoveli Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X, Mazda 3 2,0 G-120 Challenge, Peugeot 308 1,2 PureTech Style a Škoda Rapid 1,2 TSI Monte Carlo.
Pohodlie vzadu
Z rámca koncepčne zhodných päťdverových modelov s motorom umiestneným vpredu a pohonom predných kolies sa mierne vyčleňuje Škoda Rapid Spaceback, postavená na hybridnej podlahovej plošine. Preto pri hodnotení priestorových pomerov v interiéri práve užší Rapid ťahá v porovnaní so súpermi za kratší koniec.
Seat Leon a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Seat Leon Aerodynamic Holola Edition 1,2 TSI | Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X | Mazda 3 2,0 G-120 Challenge | Peugeot 308 1,2 PureTech Style | Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Monte Carlo | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 197 | 998 | 1 998 | 1 199 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R4 | R3 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 81 (110)/4 600 | 92 (125)/6 000 | 88 (120)/6 000 | 96 (130)/5 500 | 81 (110)/4 600 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 175/1 400 – 4 000 | 170 – 200/1 400 – 4 500 | 210/4 000 | 23/1 750 | 175/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.2 | 11 | 10.4 | 11.6 | 9.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 195 | 194 | 207 | 198 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.9 | 4,70 | 5.1 | 4.6 | 4.9 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 636 | 2 648 | 2 700 | 2 620 | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | 363 | 364 | 420 | 415 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 16 790 | 16 390 | 16 990 | 16 690 | 17 060 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Trom pasažierom na zadnej lavici je všade tesno, ale v Rapide ešte tesnejšie. Prakticky to tak však nemusí byť, lebo stredná hlavová opierka sa aj tak nedá vysunúť na potrebnú úroveň, preto sa miesto v strede hodí len pre dieťa. No nielen v Rapide. S rovnakým opierkovým hendikepom zápasia tiež Leon a Focus, kým v mazde a peugeote sme na podobný problém nenarazili.
V žiadnom z konkurentov nebudete vzadu riešiť problém, čo s kolenami, kam uložiť hlavu, pocity sú však rozdielne. Vo Focuse aj v Rapide sa sedí vyššie s dobrou oporou stehien. V seate stabilné sedenie vyriešili aj pri nižšej polohe výrazným sklonom sedáka. Nízky posed a malú stabilitu sedenia registrujeme v peugeote a mazde. Mazdu znevýhodňujú aj neeurópsky krátke sedáky.
Zóna vodiča
Všetky ovládacie prvky sú poruke, nič netlačí, nič neprekáža a stabilné sedenie – to je ideál z pohľadu vodiča. K tejto predstave sa najviac približuje zóna vodiča Peugeota 308. Nám mimoriadne konvenuje nízko položený volant orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy a výborný výhľad. Nasledujú kokpity mazdy a Focusa. Leon a Rapid mierne zaostávajú bočným vedením sedadla a v Rapide prekážajú aj vyosené pedále. Tam, kde pravačka očakáva brzdu, ponúka sa spojkový pedál.
S turbom a či bez neho
Malý zdvihový objem dopovaný turbodúchadlom – to je downsizing a prípad Leona, Focusa, P 308 aj Rapida. V hľadaní optima medzi výkonom a spotrebou ešte ďalej zašli trojvalce forda a peugeota. Zato mazda to ešte stále skúša bez turba. Atmosférické plnenie kompenzuje vysokým kompresným pomerom. Vyzdvihujeme zamatový chod tohto motora, stále však zaostáva za turbomotormi v pružnosti aj v spotrebe. Z turbomotorov majú vyšší rating štvorvalce ako trojvalce. Bodujú vyváženejším chodom a v praxi ani v spotrebe za trojvalcami nezaostávajú. Pritom očakávame, že na trhu jazdených áut modely s motormi vyššej kubatúry zaznamenajú menší pokles hodnoty.
Trafiť zákrutu na komoru
Naše skúsenosti hovoria, že komfortom pruženia všetkých súperov prekonáva P 308. Pritom jeho podvozok akoby inšpiroval bradatý Haberov hit Reklama na ticho. Zjavne s na tlmiacich materiáloch nešetrilo. Nasleduje mazda a potom plece pri pleci ford s Leonom a Rapidom. V precíznosti jazdných vlastností – najmä v schopnosti trafit zákrutu rovno na komoru, je pole ešte vyrovnanejšie. Zákonite na najvyššie priečky posúvame mazdu a ford s viacprvkovými zadnými nápravami. Vyrovnaným súperom je seat so štandardne montovabým elektronicky riadeným diferenciálom, ktorý potláča nedotáčavosť. V tesnom závese nasledujú P 308 a Rapid.
Palivová alchýmia
Sú to mimoriadne úsporné deriváty. Ich priemerné spotreby sa pohybujú v rozmedzí 0,5 litra na 100 km. Najnižšiu si v kombinovanom cykle zaknihoval peugeot, nasledujú ford a potom Leon spolu s Rapidom a konečne Mazda 3. Neberte to však ako bernú mincu. My sme napríklad na našom testovacom okruhu zaznamenali s Focusom priemerných 6,9 l a s Leonom len 6,1 l/100 km. Každému motoru vyhovuje iná technika jazdy a profil trate.
Akcelerácia kontra maximálna rýchlosť
Akceleračnými vlastnosťami má mierne prevahu Rapid. Pri identickom motore s Leonom má totiž nižšiu hmotnosť aj menšiu čelnú plochu. Nasleduje mazda a až za nimi trojvalcové modely Focus a P 308. Rozdiel však nie je v trojvalcovej architektúre, ale hlavne v nastavení prevodoviek. Aj preto peugeot, ktorý je v akcelerácii na chvoste, vyniká maximálnou rýchlosťou.
Ako sa rozhodli iní
Teraz zabudnime na konkrétnu motorizáciu a pozrime sa, ako si súperiace modely počínajú na tunajšom trhu. Za prvé dva mesiace tohto roka má na svojom konte bezkonkurenčne najviac nových registrácií Škoda Rapid Spaceback (296). Nasledujú Mazda 3 (107) včítane verzie sedan, Peugeot 308 (45), Seat Leon (31) a Ford Focus (22).