Nastaveným kritériám s prižmúrením jedného oka vyhoveli Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X, Mazda 3 2,0 G-120 Challenge, Peugeot 308 1,2 PureTech Style a Škoda Rapid 1,2 TSI Monte Carlo.

Pohodlie vzadu

Z rámca koncepčne zhodných päťdverových modelov s motorom umiestneným vpredu a pohonom predných kolies sa mierne vyčleňuje Škoda Rapid Spaceback, postavená na hybridnej podlahovej plošine. Preto pri hodnotení priestorových pomerov v interiéri práve užší Rapid ťahá v porovnaní so súpermi za kratší koniec.

Seat Leon a porovnávané automobily na slovenskom trhu
Seat Leon Aerodynamic Holola Edition 1,2 TSI Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X Mazda 3 2,0 G-120 Challenge Peugeot 308 1,2 PureTech Style Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Monte Carlo
Zdvihový objem motora (ccm) 1 197 998 1 998 1 199 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R3 R4 R3 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 81 (110)/4 600 92 (125)/6 000 88 (120)/6 000 96 (130)/5 500 81 (110)/4 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 175/1 400 – 4 000 170 – 200/1 400 – 4 500 210/4 000 23/1 750 175/1 400 – 4 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.2 11 10.4 11.6 9.7
Maximálna rýchlosť (km/h) 191 195 194 207 198
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.9 4,70 5.1 4.6 4.9
Počet dverí 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 636 2 648 2 700 2 620 2 602
Objem batožinového priestoru (l) 380 363 364 420 415
Cena základného modelu s DPH (€) 16 790 16 390 16 990 16 690 17 060
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Trom pasažierom na zadnej lavici je všade tesno, ale v Rapide ešte tesnejšie. Prakticky to tak však nemusí byť, lebo stredná hlavová opierka sa aj tak nedá vysunúť na potrebnú úroveň, preto sa miesto v strede hodí len pre dieťa. No nielen v Rapide. S rovnakým opierkovým hendikepom zápasia tiež Leon a Focus, kým v mazde a peugeote sme na podobný problém nenarazili.

V žiadnom z konkurentov nebudete vzadu riešiť problém, čo s kolenami, kam uložiť hlavu, pocity sú však rozdielne. Vo Focuse aj v Rapide sa sedí vyššie s dobrou oporou stehien. V seate stabilné sedenie vyriešili aj pri nižšej polohe výrazným sklonom sedáka. Nízky posed a malú stabilitu sedenia registrujeme v peugeote a mazde. Mazdu znevýhodňujú aj neeurópsky krátke sedáky.

Zóna vodiča

Všetky ovládacie prvky sú poruke, nič netlačí, nič neprekáža a stabilné sedenie – to je ideál z pohľadu vodiča. K tejto predstave sa najviac približuje zóna vodiča Peugeota 308. Nám mimoriadne konvenuje nízko položený volant orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy a výborný výhľad. Nasledujú kokpity mazdy a Focusa. Leon a Rapid mierne zaostávajú bočným vedením sedadla a v Rapide prekážajú aj vyosené pedále. Tam, kde pravačka očakáva brzdu, ponúka sa spojkový pedál.

S turbom a či bez neho

Malý zdvihový objem dopovaný turbodúchadlom – to je downsizing a prípad Leona, Focusa, P 308 aj Rapida. V hľadaní optima medzi výkonom a spotrebou ešte ďalej zašli trojvalce forda a peugeota. Zato mazda to ešte stále skúša bez turba. Atmosférické plnenie kompenzuje vysokým kompresným pomerom. Vyzdvihujeme zamatový chod tohto motora, stále však zaostáva za turbomotormi v pružnosti aj v spotrebe. Z turbomotorov majú vyšší rating štvorvalce ako trojvalce. Bodujú vyváženejším chodom a v praxi ani v spotrebe za trojvalcami nezaostávajú. Pritom očakávame, že na trhu jazdených áut modely s motormi vyššej kubatúry zaznamenajú menší pokles hodnoty.

Trafiť zákrutu na komoru

Naše skúsenosti hovoria, že komfortom pruženia všetkých súperov prekonáva P 308. Pritom jeho podvozok akoby inšpiroval bradatý Haberov hit Reklama na ticho. Zjavne s na tlmiacich materiáloch nešetrilo. Nasleduje mazda a potom plece pri pleci ford s Leonom a Rapidom. V precíznosti jazdných vlastností – najmä v schopnosti trafit zákrutu rovno na komoru, je pole ešte vyrovnanejšie. Zákonite na najvyššie priečky posúvame mazdu a ford s viacprvkovými zadnými nápravami. Vyrovnaným súperom je seat so štandardne montovabým elektronicky riadeným diferenciálom, ktorý potláča nedotáčavosť. V tesnom závese nasledujú P 308 a Rapid.

Palivová alchýmia

Sú to mimoriadne úsporné deriváty. Ich priemerné spotreby sa pohybujú v rozmedzí 0,5 litra na 100 km. Najnižšiu si v kombinovanom cykle zaknihoval peugeot, nasledujú ford a potom Leon spolu s Rapidom a konečne Mazda 3. Neberte to však ako bernú mincu. My sme napríklad na našom testovacom okruhu zaznamenali s Focusom priemerných 6,9 l a s Leonom len 6,1 l/100 km. Každému motoru vyhovuje iná technika jazdy a profil trate.

Akcelerácia kontra maximálna rýchlosť

Akceleračnými vlastnosťami má mierne prevahu Rapid. Pri identickom motore s Leonom má totiž nižšiu hmotnosť aj menšiu čelnú plochu. Nasleduje mazda a až za nimi trojvalcové modely Focus a P 308. Rozdiel však nie je v trojvalcovej architektúre, ale hlavne v nastavení prevodoviek. Aj preto peugeot, ktorý je v akcelerácii na chvoste, vyniká maximálnou rýchlosťou.

Ako sa rozhodli iní

Teraz zabudnime na konkrétnu motorizáciu a pozrime sa, ako si súperiace modely počínajú na tunajšom trhu. Za prvé dva mesiace tohto roka má na svojom konte bezkonkurenčne najviac nových registrácií Škoda Rapid Spaceback (296). Nasledujú Mazda 3 (107) včítane verzie sedan, Peugeot 308 (45), Seat Leon (31) a Ford Focus (22).