Môže to byť najvýznamnejšia reforma novej vlády. Aj keď jej v programovom vyhlásení kabinetu patria len tri odseky, má moc pozitívne ovplyvniť miliardy každoročne míňaných verejných prostriedkov. Analytický prístup merania „hodnoty za peniaze“ počas najbližších rokov má šancu výrazne obmedziť plytvanie s peniazmi daňových poplatníkov.

Je to dôvod na oslavu? Tak rýchlo to, samozrejme, nepôjde. Sedemdesiatstranové programové vyhlásenie isto nemožno brať ako plán, ktorý sa do bodky naplní. Aj bezkonfliktná vláda jednej strany v minulom volebnom období naplno splnila len polovicu svojich sľubov, zhodnotil portál Demagog.sk.

No opatrný optimizmus na mieste je: reforma „hodnota za peniaze“ sa do štvorročného plánu dostala spolu s konkrétnym cieľom revízie výdavkov v zdravotníctve, doprave a informatizácii. A podporujú ju viacerí členovia vlády: okrem ministra financií Petra Kažimíra aj podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini, šéfka spravodlivosti Lucia Žitňanská či „krízový manažér“ zdravotníctva Tomáš Drucker.

Na posledných dvoch spomínaných ministerstvách vzniknú analytické jednotky podobné Inštitútu finančnej politiky z Kažimírovho rezortu. Ich cieľom nebude nič iné, ako zhromažďovať údaje o fungovaní súdnictva či zdravotníckych zariadení, a na ich základe robiť informované, nie inštinktívne rozhodnutia.

Ostali výkresy a lietadlo

Hlavným nositeľom návrhu reformy verejných výdavkov bol riaditeľ Inštitútu finančnej politiky na ministerstve financií Martin Filko, ktorý koncom marca tragicky zahynul. Jeho šéf Peter Kažimír situáciu prirovnal k strate pilota, po ktorom ostali výkresy a lietadlo. „Ale je tu úplne jasný záväzok. […] začíname program revízie výdavkov v celej krajine,“ dodal po schválení programového vyhlásenia na vláde.

„V prvom kroku prebehne revízia zameraná na zdravotníctvo, dopravu a informatizáciu verejnej správy,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády. Práve tieto rezorty míňajú každoročne zhruba dve pätiny rozpočtu a v minulosti boli kritizované pre neúsporné nakladanie s prostriedkami štátu. Analýza efektivity týchto rezortov by spolu s odporúčaniami zmien mala byť prílohou návrhu už budúcoročného rozpočtu.

Štyri esá novej vlády a jej šanca na reformy

Zdroj: Zsolt Lukács

Konkrétne návody, ako vo výdavkoch hľadať plytvanie, ponúka štúdia Martina Filka, Štefana Kišša a Ľudovíta Ódora nazvaná „Najlepší z možných svetov“. Malo by ísť napríklad o analýzu ziskov zdravotných poisťovní či nákladov na záchranné služby.

Aj keď časť programového vyhlásenia venovaná zdravotníctvu mohla byť aj konkrétnejšia, plán vyššej efektivity výdavkov sa tam zosobňuje v prísľube revízie prevádzkových zmlúv nemocníc na stravovanie, parkovanie, prenájom, pranie či strážne služby. Skutočné nákupy by sa tam mali porovnávať s tým, za koľko sa tá či oná služba na trhu bežne dodáva. Podobne by nové ministerstvo chcelo postupovať aj v oblasti nákupu zdravotníckeho materiálu, techniky a liekov.

Inštitút INEKO azda aj preto ministra Tomáša Druckera označil za potenciálne najprínosnejšieho rezortného šéfa v histórii Ficových vlád (spresnené 21.4. po upozornení INEKO). Pred príchodom do rezortu viedol Slovenskú poštu, ktorú po rokoch červených čísel dostal do plusu a naštartoval dlhodobý program jej rastu. TREND ho za to vlani nominoval aj na cenu Manažér roka.

Pôvodný sľub venovať funkcie dohľadu nad zdravotníctvom politickej opozícii však vláda nenaplní. Ponúkne ich skôr stavovským organizáciám a mimovládkam.

O dátach a ľuďoch

Pri revízii výdavkov bude kľúčové, aby mali ministerskí úradníci k dispozícii dostatok údajov, napríklad o údržbe či prevádzke komunikácií. „Kvalita revízie bude závisieť od dostupnosti dát, napríklad dopravných modelov či výpočtu takzvaných spoločenských prínosov novej infraštruktúry,“ hovorí Š. Kišš.

Práve nedostatočná analýza budúcich dopravných intenzít a spoločenských benefitov z lepšej dopravy Inštitútu finančnej politiky neumožnila presne posúdiť výhodnosť výstavby obchvatu Bratislavy formou verejno-súkromného partnerstva.

Aj keď vláda sa už tento PPP projekt zaviazala podpísať, minister dopravy Roman Brecely TRENDU potvrdil, že 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa