Ste známy tým, že skupujete firmy v problémoch. Je to vaša stratégia?
Nekupujeme iba firmy v problémoch. Skôr by som povedal, že sa zameriavame aj na firmy, ktoré sú v problémoch a vidíme pri nich príležitosť na rozvoj.
Ako pri ich výbere postupujete?
Než do spoločnosti vstúpime, preveríme si, či je ešte čo ozdravovať. Sú podniky, kde sa to už neoplatí. Pozeráme sa, samozrejme, aj na to, aký má spoločnosť produkt a či vôbec existuje potenciál oživiť ho a predať. Nás baví rozvíjať tieto firmy. Nekupujeme spoločnosti, kde nevidíme potenciál na rozvoj alebo kde by sme im nemali ako pomôcť. Snažíme sa kupovať podniky, ktoré sú pre nás zaujímavé z dlhodobého hľadiska a zapadajú do našej stratégie. Určite nekupujeme všetko, čo je na trhu. Dnes sa už obzeráme skôr po väčších firmách. S malou spoločnosťou totiž máte takmer rovnako veľa práce ako s veľkou.
Vlani ste kúpili väčšinový podiel v spoločnosti Elton, ktorá vyrába hodinky Prim. Je to segment, ktorý chcete ďalej v skupine Czechoslovak Group (CSG) rozvíjať?
Máme tri odvetvia, ktorých sa snažíme držať. Je to automobilový, železničný a obranný priemysel. Výroba hodiniek je pekná strojarina. Využili sme v tomto prípade príležitosť, že firma bola na predaj. Je to taká pekná hračka.
Minulý rok ste v Česku prikúpili päť firiem, na Slovensku ďalšie dve. Nejde vaša akvizičná aktivita na úkor stabilizácie už kúpených podnikov?
Minulý rok bol mimoriadny. Na niektorých veciach pracujete dlhodobo, rok a viac, iné sú náhodné ako povedzme tie hodinky Prim. Napríklad o kúpe automobilky Avia sme vyjednávali takmer dva roky. Pomerne rýchla bola akvizícia Tatry, čo trvalo len pol roka. Nehovorím, že teraz nekúpime nič ďalšie, ale uvedomujeme si, že rast musí byť postupný. Ak postupujete príliš rýchlo, máte buď problém s ľuďmi, alebo s financiami.
Kto má u vás na starosti výber akvizičných cieľov? Sú to interní zamestnanci alebo skôr ľudia z externého prostredia?
Je to kombinácia oboch. Máme ľudí v skupine, ktorí nám pomáhajú s akvizíciami a krízovým riadením. Potom sú aj ľudia zvonku, ktorých si platíme na jednotlivé projekty. Nepreferujem ani jeden z týchto modelov. Je to kombinácia a tak to aj zostane.
Čo je pre vás dnes hlavným obmedzením pri akvizíciách?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?