Odolnosť výrobcov spotrebného tovaru bývala relatívne silná aj v recesiách. O značkových produktoch to zvyklo platiť dvojnásobne. Tie časy sú však preč. Po výrobcoch parfumov to potvrdzujú i producenti športového oblečenia a obuvi. Výnimkami nie sú ani nemeckí lídri Adidas a Puma, čo naznačili slabými kvartálnymi výsledkami. Svetová dvojka oznámila za prvý štvrťrok medziročný pokles zisku po zdanení o 97 percent na päť miliónov eur. A lepšie to podľa vedenia Adidasu nebude ani za celý polrok. Analytici pritom čakali zisk na úrovni až 97 miliónov eur. Prevádzková marža klesla len na niečo vyše dve percentá, pred rokom bola zhruba na päťnásobku. Globálna recesia prináša slabší spotrebiteľský dopyt, čo sa firme premietlo aj v tržbách. Tie klesli o dve percentá na 2,6 miliardy eur. A znižovanie nemožno vylúčiť ani v nasledujúcich mesiacoch. Predaj na severoamerickom trhu sa Adidasu prepadol najviac, o 17 percent. Obrat podrástol iba v Latinskej Amerike. Podľa výkonného šéfa Herberta Hainera sa firma musela popasovať s rastom cien vstupov, znehodnotením viacerých národných mien i s nákladmi na reštrukturalizáciu. V druhej polovici roka by však väčšina z týchto problémov mala postupne miznúť. Podľa Standard & Poor’s nepríjemne prekvapil výpadok na ázijskom kontinente. Firma na najľudnatejšom kontinente zaznamenala prvý pokles v histórii. Zisky na perspektívnom ruskom trhu prudko stlačil vyše pätinový prepad rubľa. Nezabrala ani americká značka Reebok, ktorú Adidas kúpil v roku 2006 za vyše 3,6 miliardy dolárov. Tržby klesli i golfovej značke TaylorMade. Skupina preto plánuje znížiť počet zamestnancov u všetkých troch značkových producentov spolu o tisíc pracovníkov. Rast zaznamenal iba čistý dlh, ktorý firme stúpol o 810 miliónov eur na takmer 2,9 mld. eur. Akcie sa po výsledkoch porúčali nadol o vyše desatinu, čím vymazali celé tohtoročné plus. Za uplynulých 12 mesiacov sa znehodnotili o viac ako dve pätiny a oscilujú blízko päťročných miním. Väčšina analytikov nečaká ich rýchle zotavenie a vrátane Deutsche Bank, Société Générale či Commerzbank ich odporúčajú predať, respektíve redukovať pozície.


Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa