Kto dlhšie sleduje formu a priebeh štrajkov na Slovensku, vie už vopred povedať, ako bude ten nasledujúci vyzerať. Buď sa zorganizuje pochod mestom pred fabriku, kde sa privezú ľudia autobusmi, bude sa mávať pripravenými transparentmi, zaznie zopár prejavov odborových predákov, ľudia zatlieskajú a rozídu sa domov. Alebo v prípade ostrého štrajku budú zamestnanci postávať pred fabrikou bez väčšieho záujmu verejnosti alebo médií.
Štrajk ako spoločenská udalosť
Moderné odbory Volkswagen (MOV) však zmenili tento zaužívaný úzus, keď štrajk do veľkej miery preniesli na sociálne siete a vďaka pravidelným statusom, živým prenosom a videám na svojej facebookovej stránke vtiahli do štrajku nielen zamestnancov, ale aj širokú verejnosť. „Vo Volkswagene sa kolektívne vyjednávanie očividne neviedlo len v rokovacej miestnosti, ale veľká časť prebiehala aj na sociálnych sieťach, predovšetkým na Facebooku,“ všíma si advokát Pavol Rak z právnickej kancelárie Noerr, ktorý sa dlhodobo venuje pracovnému právu. Dynamika vývoja a široký záber, ktorý má Facebook, dokázali podľa neho do sporu vtiahnuť oveľa viac ľudí, ako bývalo zvykom. Kým v minulosti išlo o komunitnú záležitosť, o ktorej sa ľudia dozvedali z tradičných médií, dnes sa štrajk u veľkého zamestnávateľa stáva celospoločenskou udalosťou. A práve na tento nový spôsob vedenia štrajku cez sociálne siete budú musieť predovšetkým zamestnávatelia zareagovať.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?