Ako „fungovala“ elektronická komunikácia, opísal pre TREND advokát Peter Serina. Na portáli Slovensko.sk, ktorý je na to určený, si vytvoril schránku a chcel ju využívať v konaní pred súdmi. Domnieval sa, že si urýchli a zjednoduší prácu. Ale realita bol presne opačná.

„Pošlem elektronicky podanie na súd, príde síce do podateľne, ale to je všetko, nič sa s tým nedeje,“ hovorí advokát. Do súdneho spisu sa podľa neho odoslaná písomnosť nedostala, hoci potvrdenie o doručení má. Advokát tak príde na pojednávanie a sudca nemá k dispozícii potrebné dokumenty. „Pojednávanie je zmarené,“ dodáva.

Uviedol konkrétny príklad vymáhania pohľadávky, keď súdu elektronicky oznámil, že časť z nej už dlžník zaplatil. Do spisu sa informácia nedostala, bola v ňom uvedená pôvodná výška pohľadávky. Pritom od nej sa odvíjajú súdne poplatky. Podobnú skúsenosť mal na jednom z bratislavských súdov, ale aj v Dunajskej Strede či Topoľčanoch.

Ministerstvo o tom vie

Podľa zákona o e-governmente majú byť súdy pripravené elektronicky doručovať už od vlaňajšieho novembra. Že to tak celkom nebolo, vie aj ministerstvo spravodlivosti. Súdy síce elektronicky doručovali, problém bol však s elektronickým doručovaním smerom na súd.

„Nadšení advokáti začali komunikovať so súdmi cez elektronické schránky, ale vieme o prípadoch, keď efekt bol horší ako listinný,“ pripustila pre TREND štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Mária Kolíková. Advokát sa napríklad elektronicky ospravedlnil, že nemôže prísť na súdom vytýčený termín pojednávania, ale sudca sa o tom včas nedozvedel.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa