NIE
Jana Cigániková,
Sloboda a Solidarita
Takýto návrh je nerealizovateľný a pre občanov jednoznačne škodlivý. Buď prídu o nemocnice, poisťovňu, alebo o peniaze, ktoré mohli ísť na ďalšiu liečbu. Navyše skončia v Pente. Popritom nič z toho, čo spôsobuje reálne problémy – absencia zodpovednosti ani správa a riadenie najmä v štátnych nemocniciach a poisťovni sa tým nevyrieši.
Autori riskujú dlhoročné súdne spory, ktoré môžu nakoniec daňovníkov vyjsť na stovky miliónov eur. Môžeme dať krížovým vlastníkom akékoľvek dlhé prechodné obdobie na predaj svojho majetku. Do krajiny, kde sa zakazoval zisk, nový investor príde ťažko. A v 21. storočí vyvlastniť súkromný majetok nie je v súlade so žiadnym právom. Po vyhratej arbitráži má Penta zárobok aj s úrokmi viac-menej zaručený.
V zdravotníctve sa zverejňujú zmluvy, poisťovne čelia dohľadu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), v ktorého orgánoch sú aj zástupcovia opozície. Penta je – veľmi správne – pod obzvlášť dôkladným drobnohľadom. Nič nepoukazuje na to, že by prepojenie lekární, nemocníc a zdravotnej poisťovne šlo na vrub pacientov. Protimonopolný úrad stráži ich podiel na trhu. Treba sa sústrediť najmä na to, aby štát plnil svoju úlohu a prostredníctvom týchto inštitúcií vyžadoval dodržiavanie pravidiel od všetkých rovnako a prísne.
Práve štát však svoju pozíciu krížového vlastníka poisťovní aj nemocníc a zároveň regulátora zneužíva neustále na čo najdlhšie udržiavanie neefektívnosti. Zrušenie krížového vlastníctva len súkromníkom v skutočnosti ponechá všetko, čo zdravotníctvo sťahuje dolu – zadlžené nemocnice a stratovú poisťovňu štátu – a navyše riskuje peniaze daňových poplatníkov, ktoré skončia v Pente bez toho, aby im ona musela niečo vrátiť.
Problém nie je v tom, že Penta vlastní aj poisťovňu, aj poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Problémom je, že mohli beztrestne korumpovať politikov. A nielen politikov Smeru, ale napríklad aj SDKÚ alebo Siete. Štát ani pán nový politik Beblavý, ktorý bol vtedy v SDKÚ, nezasiahli, keď vznikala sieť nemocníc Penty, ambulancie či lekárne. Medzičasom tu preinvestujú skoro 500 miliónov eur a veľa občanov dnes ich služby využíva. Či sa nám to páči, alebo nie, zo stratových nemocníc spravili ziskové, dokážu objednať pacienta na termín, sú lídrom v inováciách, nárastom konkurencie zvyšujú ponuku pre pacienta, ale aj výšku platov v zdravotníctve. Pracujú pre nich tisícky ľudí, ktorí svoju prácu robia dobre a v prospech pacientov.
My zavrieme Haščáka, ak porušil zákon, a nie nemocnice ľuďom. Energiu a úsilie budeme venovať prioritám, ktoré prinesú uchopiteľný efekt občanom a nie iba intelektuálne zadosťučinenie pre salónnych socialistov.(ri)
ÁNO
Oskar Dvořák a Miroslav Beblavý,
koalícia PS/Spolu
Myslíme si, že proti silnej pozícii Penty v zdravotníctve, rovnako ako proti silnej pozícii oligarchických skupín kdekoľvek v našej ekonomike musíme rázne zakročiť. Preto navrhujeme zákaz krížového vlastníctva.
Po prvé, krížové vlastníctvo v zdravotníctve deformuje súťaž. Celý zmysel vzniku zdravotných poisťovní bolo oddelenie nákupu zdravotnej starostlivosti či liekov od ich dodávateľov. Ak sa všetko deje v rámci jednej finančnej skupiny, systém motivácií a regulácií stráca zmysel. Jednoducho povedané: naozaj niekto verí, že existuje čo i len teoretická možnosť, že by ProCare nedostal zmluvu od Dôvery? Po druhé, ak súkromný majiteľ vlastní lekárne, poskytovateľov aj poisťovňu, ponúka to nekonečné možnosti na prelievanie peňazí. A obchádzanie akejkoľvek snahy štátu zabezpečiť, aby v zdravotníctve platili pravidlá.
A po tretie, príliš silný hráč ako Penta dokáže blokovať zmeny aj ohýbať pravidlá. Videli sme to pri odliatí 400 miliónov eur z Dôvery alebo pri takzvanom efekte otáčajúcich sa dverí, keď bývalý minister zdravotníctva Viliam Čislák začal po odchode z ministerstva pracovať pre Pentu. Dnes je opäť šéfom štátneho zariadenia, konkrétne Inštitútu nukleárnej a molekulárnej medicíny. V. Čislák dokonca počas svojho ministrovania odklepával eurofondy pre Pentu.
Nemožno obhajovať krížové vlastníctvo Penty tým, že aj štát vlastní nemocnice a poisťovňu. Štát nie je jedna osoba, jeden záujem, jedna skupina. Podľa tejto logiky ani nezávislé súdnictvo nemá zmysel, lebo je štátne.
Na zákaz krížového vlastníctva by sme využili register konečných užívateľov. V prvom kroku by sme určili prechodné obdobie, keď má firma šancu sama sa rozhodnúť, ktorú divíziu odpredá. Ak by to neurobila, podľa vzoru zahraničných skúsenosti by nastupovali zvyšujúce sa a opakujúce sa pokuty, prípadne strata licencie. Dôverujeme žilinskému súdu, ktorý túto agendu zastrešuje, keďže doteraz preukázal, že vie klepnúť oligarchom po prstoch.