Výnosy podnikov s podvojným účtovníctvom sa v stavebníctve vyšplhali na takmer 7,5 miliardy eur pri medziročnom raste približne o osem percent. Pridaná hodnota stúpla o necelé percento a dosiahla 1,6 miliardy eur, ale hrubý zisk klesol o 2,5 percenta pod štyristo miliónov eur. Vo výrobe stavebných materiálov sa prepadol výraznejšie, až o vyše 17 percent a nedosiahol ani sto miliónov eur.

Napriek tomu, že výnosy v tomto priemyselnom odvetví narástli nad 1,8 milióna eur, čo je o vyše 12 percent oproti roku 2016, a pridaná hodnota o osem a pol percenta – takmer na pol miliardy eur. Finančné ukazovatele podľa predbežných údajov naznačujú popri vyššom predaji stavebných materiálov i fakt, že ceny, ktoré vlani stúpli v priemere o tri a pol percenta, ešte nepokrývajú rastúce výrobné náklady.

Vyššie náklady sčasti premietli do cien

Líder vo výrobe a predaji stavív CRH (Slovensko) pre TREND potvrdil, že po razantnom raste cien energií a ostatných vstupov začal vlani premietať zvýšené náklady do predajných cien všetkých produktov, medzi ktorými je sivý cement, transportný betón a kamenivo. Jeho koncoví zákazníci, producenti pórobetónových tvárnic, suchej malty, betónových dlažieb, škridiel či iných prefabrikátov a tiež betonári sa z nízkych cien tešili len v čase krízy, dlhodobo boli neudržateľné.

Vlani mali v CRH (Slovensko) v priemere dvojciferný nárast tržieb, v niektorých segmentoch výraznejší a v iných slabší. Predali celú produkciu sivého cementu, keďže začali aj s dodávkami na stavbu diaľnice D1 z Budimíra po Bidovce, ktorý realizuje s lokálnymi kapacitami Skanska z rovnomenného švédskeho koncernu. Zásobujú aj združenie budujúce úsek D1 medzi obcami Hubová a Ivachnová, vedené brnianskou OHL ŽS zo španielskej skupiny Obrascón Huarte Lain, ďalším členom je žilinský Váhostav-SK.

Aj v tomto roku majú predajné ceny CRH (Slovensko) rastový trend vo všetkých segmentoch, betonárne idú v silných regiónoch na maximum a kamenivo je prakticky úplne vypredané. Firma s cementárňami na západe i východe Slovenska očakáva vo výrobe a predaji podobný vývoj ako vlani. Plánuje dodávky pre niekoľko ďalších infratruktúrnych projektov a spoľahlivosť i stabilnú vysokú kvalitu radí medzi priority.

S betónom sa pozbieral štrk

Tri cementárne si vlani zachovali najvyššie kumulatívne tržby medzi stavivármi, zhruba štvrť miliardy eur, avšak po roku opäť čelia spoločnej strate. Na červené čísla zabúdajú producenti transportného betónu. Pri historicky najvyšších tržbách za predaj výrobkov a služieb od roku 2008, ktoré sa v minulom roku prehupli cez 110 miliónov eur, sa po rokoch krízy už tretíkrát po sebe prepracovali k spoločnému hrubému zisku, ktorý tvoril takmer pätinu z pridanej hodnoty presahujúcej 20 miliónov eur.

Sú to údaje za najväčšie podniky, ktoré majú 20 a viac zamestnancov a výrobu betónových zmesí ako hlavný zdroj tržieb. Produkcia za celé Slovensko sa štatisticky nesleduje, ale Slovenská asociácia výrobcov transportbetónu (SAVT) vlaňajší celkový objem odhaduje na 2,2 až 2,4 milióna kubických metrov. Predpokladá, že nárast bol výraznejší oproti predvlaňajšiemu, na úrovni vyše 10 percent. Členovia SAVT produkciu zvýšili o štvrtinu a mali bezmála 60-percentný podiel na celkovom objeme. Stačil im na to dokonca o čosi menší počet prevádzok a takmer nezmenený počet pracovníkov.

SAVT združuje producentov zameraných na náročnejšie a najkvalitnejšie druhy betónu. Patrí sem jednotka medzi stavivármi, cementár CRH (Slovensko), ktorý má materskú spoločnosť v Írsku, ZAPA beton SK, zástupca talianskej cementárskej skupiny Buzzi Unicem, ALAS Slovakia z rakúskej ALAS Baustoff-Holding, bratislavský EKO-BETON a ešte piati výrobcovia prísad do betónu. Priemerná cena kubického metra betónu sa vlani u členov SAVT mierne znížila, o dve percentá. Najmä pre mimoriadne silnú konkurenciu v Bratislave, kde ceny často nepokrývajú ani nárast výrobných nákladov, tvrdí asociácia.

Finančné ukazovatele naznačujú popri vyššom predaji stavebných látok i fakt, že ceny, ktoré stúpli v priemere o 3,5 percenta, ešte nepokrývajú rastúce výrobné náklady

Dopyt po kamenive podnietilo budovanie závodu Jaguar Land Rover v Nitre, rozbeh výstavby dvoch úsekov diaľnice D1 na východe Slovenska a pokračujúce práce na diaľnici D3 pri Žiline, konštatuje Slovenské združenie výrobcov kameniva (SZVK). Združuje 10 dodávateľov technológií a 30 ťažobných spoločností. Jednou z nich je košická VSK Mineral a jej konateľ Stanislav Rákoš dodáva, že k zvýšeniu spotreby prispela aj výstavba lesných a poľných ciest a vyšší export kameniva do Poľska, ktorému vybuchli dodávky pre koľajové stavby z Ukrajiny v dôsledku nedostatku vagónov. Údaje za celé Slovensko, ktoré zhromažďuje Hlavný banský úrad, ešte nie sú k dispozícii, ale SZVK odhaduje vlaňajší nárast produkcie kameniva na 20 percent.

Stavebný boom dvíha ceny, ale zisku stavivárov nepomohol

Zdroj: Maňo Štrauch

U členov SZVK stúpla o 25 percent, na vyše 16,6 milióna ton, z toho až tri štvrtiny predstavoval drvený kameň, zvyšok štrkopiesky. Aktívnych výrobní bolo 148, medziročne pribudli dve. Kvôli vyššiemu dopytu sa neotvárali nové lomy a štrkovne, čo podľa SZVK priaznivo vplýva na životné prostredie. Tona kameniva stála vlani v priemere čosi vyše sedem eur, ceny na veľké stavby zostali nízke. Priemerná predajná cena v lomoch za všetky frakcie sa hýbala do 5,5 eura za tonu, kvalitné vyšli minimálne na dvojnásobok, tona do sendvičových vrstiev ciest na štyri eurá či menej.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa