Slovenské stavebníctvo rástlo v roku 2020 len v prvom kvartáli, potom podľa Eurostatu padalo. Najhlbšie z 27 členských štátov Európskej únie. Koncom roka sa pokles zmiernil, keď dva mesiace zotrvali v medziročnom raste inžinierske stavby. Po Novom roku prišla druhá vlna pandémie a vo februári v medziročnom porovnaní ubudla slovenským stavbárom štvrtina produkcie. Zasa najviac, lebo hlboké poklesy zaznamenali aj okolité štáty, iba v Rakúsku stavebné výkony stúpli. Zrealizované objemy v infraštruktúre u nás kolísali miernejšie. Výpadok vo výstavbe budov bol najvyšší a rezidenčný segment poklesol najrýchlejšie.
Predbežné údaje Štatistického úradu SR (ŠÚSR) hovoria, že stavebná výroba na Slovensku sa vlani prepadla o deväť percent v cenách bežného roka a viac než o 11 percent po zohľadnení cenových zmien. Jej celkový objem dosiahol takmer 5,3 miliardy eur. Tuzemská stavebná výroba prudko klesla, tesne pod 4,9 miliardy eur. Medziročný výpadok presiahol pol miliardy eur. V nebytových budovách chýbali stavbárom výkony za štvrť miliardy eur a v bytových za 185 miliónov eur. Najmenší výpadok, vyše 136-tisíc eur, mali inžinierske stavby. Tie klesali aj v roku 2019, takže kumulovaný prepad za dva roky siahal k 350 miliónom eur. Stavebníctvo vlani zamestnávalo 166,9-tisíc ľudí. Medziročne ubudlo 10 500 zamestnancov, hoci malé firmy ľudí aj naberali.
Keď pomáha zahraničie
Celkovému výsledku stavebníctva vlani prospelo, že takmer na 400 miliónov eur podvihli firmy výkony v zahraničí. Rástli tretí rok po sebe. Ich podiel na stavebnej produkcii stúpol na nebývalých 7,5 percenta. Kým doma nové zákazky chýbali, za hranicami niektorých ocenili. Napríklad Skanska SK z Bratislavy získala ocenenie za práce na tuneli Liipola vo fínskom Lahiti. Tunely v Nórsku na nový vodovod či električku hĺbil žilinský Tucon, bratislavský Tubau zo skupiny Danicon Holding zasa stavia železničný tunel Deboreč v Česku. Bratislavský Doprastav buduje pre Riaditeľstvo ciest a diaľnic do roku 2023 diaľnicu D3 na trase medzi Hodějovicami a Třebonínom.
Pre českú Správu železníc rekonštruoval Doprastav traťový úsek na Českomoravskej vrchovine medzi obcami Křižanov a Sklené nad Oslavou. V združení Vysočina je aj TSS Grade z Bratislavy, košická Eltra, brnianska Firesta-Fišer, rekonštrukcie, stavby, a rakúsky PORR. Samostatne alebo cez organizačné zložky pôsobia na slovenskom i českom trhu. Ingsteel z Bratislavy pracuje na komplexe budov River City pozdĺž Vltavy v Prahe. Žilinský HSF System SK mal zákazku pre Ostravu a bratislavský KAMI Profit tam má pobočku aj viaceré verejné zákazky. Jeho zakladateľ Milín Kaňuščák vraví, že situácia na Slovensku núti stavebné firmy podnikať v zahraničí a vymožiteľnosť práva je tam vyššia. V Chorvátsku tiež beží podľa neho územné plánovanie i povoľovanie stavieb lepšie. Aj preto tam idú zrealizovať vlastný projekt apartmánov na ostrove Ugljan.
Réžia nahlodala zisky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?