V ich prospech hrá samotný charakter stavebnej činnosti, ktorá prebieha prevažne v exteriéri. Staveniská dôležitých dopravných projektov na Slovensku nateraz ostávajú otvorené a práce napredujú. Najväčšou výzvou pre firmy je dnes logistika materiálu.
Zavreté hranice však skomplikovali spoluprácu so subdodávateľmi firmám, ktoré zamestnávajú tímy pracovníkov zo zahraničia. Stavbári preto volajú po zohľadnení svojich špecifík a udelení výnimiek tam, kde zavedenie prísnych opatrení nie je nevyhnutné.
Aj keď vírus zatiaľ staveniská neuspal, firmy varujú, že v dlhodobom horizonte sa kríza premietne do poklesu dopytu zo strany súkromného sektora. Rastú preto očakávania, že verejný sektor svoje projekty výrazne škrtať nebude.
Práca vonku je výhodou
Stavebný sektor patrí z hľadiska zamestnávania na Slovensku k významným odvetviam, po priemysle a obchode je tretí najpočetnejší a živí sa ním takmer desatina produktívneho obyvateľstva. Na rozdiel od priemyslu a obchodu však naň majú prijaté preventívne opatrenia miernejší priamy dosah.
Projekt obchvat Bratislavy diaľnica D4 rýchlostná cesta R7 Zdroj: TASR
„Stavebné činnosti ako zemné práce, práce v rámci dopravnej infraštruktúry, v areáloch škôl, zatepľovanie budov a podobne, sa realizujú vo vonkajšom prostredí. Pri dodržaní bezpečnostných požiadaviek je riziko nákazy koronavírusom veľmi nízke,“ hovorí prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.
Ani stavebníctvo však nie je proti kríze imúnne. Pokles produkcie a neistota z budúcnosti ľudí vedú k odkladu väčších výdavkov, medzi ktoré patria aj stavebné opravy a investície. „Ak to bude trvať dlhšie, nastane zásadný problém, slovenskou ekonomikou sa prevalí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?