Druhá vláda Roberta Fica totiž pri lákaní jednej z najväčších európskych investícií za posledné roky išla na hranu, keď na projekt automobilke ponúkla maximálne povolenú pomoc takmer 130 miliónov eur a k tomu množstvo ďalších výhod v podobe nepriamych dotácií.

Neoficiálne rokovania nepomohli

Vláda pritom s Bruselom neformálne rokovala už pred samotným ohlásením investície pred pol druha rokom. V rozhovore pre TREND z októbra 2015 to potvrdil aj vtedajší minister hospodárstva Vazil Hudák. „Je pre nás dôležité mať predstavu, aký je názor Európskej komisie. Nehovoríme však ešte o konkrétnej výške ani štruktúre podpory, skôr je to také ,oťukávanie sa‘, či vôbec dostaneme zelenú na túto podporu. Musíme si uvedomiť, že ide o investíciu, ktorá bude zrejme najväčšou investíciou v rámci celej EÚ za ostatných sedem rokov. Aj pre komisiu je to veľmi dôležitá a citlivá záležitosť. Je to navyše automobilový segment, v ktorom v Európe pôsobí viacero veľkých hráčov,“ povedal V. Hudák.

O to prekvapivejšie bolo preto minulotýždňové vyhlásenie komisárky EÚ zodpovednej za hospodársku súťaž Margrethe Vestagerovej, že EK začne slovenský návrh štátnej pomoci pre JLR vyšetrovať. „Komisia dôkladne prešetrí, či je plánovaná podpora zo strany Slovenskej republiky skutočne nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover umiestnila svoju investíciu v Nitre, či je táto podpora obmedzená na nevyhnutné minimum, či narúša hospodársku súťaž alebo poškodzuje súdržnosť v EÚ,“ uviedla vo vyhlásení M. Vestagerová.

Dalo sa to čakať

Slovenské ministerstvo hospodárstva tvrdí, že vzhľadom na veľkosť investície a notifikovanej štátnej pomoci v Bruseli je prirodzené, že komisia podrobne investičný proces preskúma. „Ministerstvo preto vníma postup EK ako obvyklý a jej rozhodnutie si po doručení preštuduje,“ tvrdí rezort. Rovnako si verí aj ministerstvo dopravy, za ktoré príchod JLR manažoval štátny tajomník Viktor Stromček. „Sme pripravení preukázať, že sme postupovali v súlade s pravidlami Európskej únie, a sme presvedčení, že Európska komisia nebude mať problémy so schválením pomoci pre investíciu,“ reagoval rezort dopravy.

Je pravda, že prešetrovanie navrhovanej investičnej pomoci pri takom veľkom projekte je bežné. Neznamená to však, že Slovensku nič nehrozí. Niečo naznačuje už aj samotné vyhlásenie EK, ktoré je vo svojich výhradách veľmi špecifické. M. Vestagerová má predovšetkým pochybnosti o tom, 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa