Lacnejšia hypotéka bola zaklínadlom, ktoré finančným sprostredkovateľom niekoľko rokov doslova otváralo dvere ku klientom. Zmena monetárnej politiky Európskej centrálnej banky a drahšie hypotéky spôsobili, že časť firiem zo sprostredkovateľského sektora nedokázala nadviazať na rasty z predchádzajúcich rokov, a vidieť to už na číslach za minulý rok.
Finančno-sprostredkovateľské firmy sa tak museli vrátiť k tradičnému poisteniu aj investíciám. Okrem boja o zákazníkov vidieť na trhu boj firiem o samotných sprostredkovateľov. Pozíciu lídra si v retailovom segmente udržal OVB Allfinanz. Finančný analytik OVB Marián Búlik hovorí, že čoraz viac klientov k nim prichádza s cieľom zhodnotiť svoje úspory prostredníctvom investovania. „Ak zvážime podpoistenosť v oblasti ochrany zdravia, života a majetku a k tomu pripočítame stratu hodnoty úspor na bankových účtoch v porovnaní s rastom investícií, otvára sa pred nami obrovský potenciál,“ vymenúva.
V kontakte s klientom je podľa M. Búlika dôležitá transparentnosť. „Finanční sprostredkovatelia musia jasne a zrozumiteľne informovať klientov o poplatkoch, províziách a rizikách spojených s produktmi a so službami, ktoré ponúkajú,“ hovorí. Z podrobnejších dát OVB vyplýva, že v rámci životného poistenia výrazne dominujú tak-zvané čisté rizikovky, ktorých je až vyše 90 percent a pri ktorých klient jasne vidí, koľko platí za poistnú ochranu. M. Búlik naznačuje, že hoci sprostredkovatelia musia budovať osobné vzťahy s klientmi, čoraz viac pritom využijú rôzne on-line platformy.
Oprava pomoci s hypotékami priniesla kuriózne prípady
O dobrom roku môže hovoriť broker skupiny Finportal, ktorá sa dostala na druhú priečku v objeme tržieb. Jej obchodná riaditeľka Katarína Faktorová však dodáva, že prvýkrát od roku 2010 trh klesol. Dôvodom boli práve hypotéky. „Túto zmenu pocítili aj finanční sprostredkovatelia, ktorí boli zameraní prevažne na oblasť hypotekárnych úverov. Tým rapídne poklesol ich príjem. Na druhej strane to spôsobilo, že niektorí finanční sprostredkovatelia začali pôsobiť a sprostredkovávať zmluvy aj v sektoroch, v ktorých dovtedy neboli aktívni, aby si týmto spôsobom kompenzovali stratu zo sektora úverov,“ vysvetľuje.
Silnejúca regulácia
K. Faktorová odhaduje, že množstvo menších spoločností sa môže ocitnúť v zložitej situácii, keď im pre nižšie tržby budú chýbať prostriedky na to, aby klientovi dokázali poskytnúť požadovaný servis. Ten si totiž vyžaduje investície do informačných systémov, rôznych kalkulačiek a porovnávačov. Pravidelne sa sprísňujú legislatívne podmienky a compliance, čo sú pre spoločnosť ďalšie náklady navyše. „Už koncom roka sme boli svedkami toho, že malé sprostredkovateľské spoločnosti sa postupne začali spájať a konsolidovať do väčších celkov alebo sa zaradili pod už existujúce entity na trhu,“ hovorí K. Faktorová.
Štruktúru produkcie jednotlivých spoločností nájdete nižšie.
O dôsledkoch prísnejšej regulácie hovorí aj riaditeľ marketingového úseku Partners Róbert Varšányi. Vymenúva napríklad ochranu spotrebiteľa, kybernetickú bezpečnosť, ale aj vykazovacie povinnosti v rámci boja proti praniu špinavých peňazí. „To si, samozrejme, vyžaduje nemalé investície do IT systémov, ale na druhej strane zabezpečuje ochranu klientov na najvyššej úrovni,“ vysvetľuje. Dôležitým faktorom je podľa neho digitalizácia, ktorej význam vzrástol najmä v čase pandémie. „Bez biometrie a elektronickej administrácie zmlúv si dnes už nevie predstaviť svoju prácu žiadny náš sprostredkovateľ,“ hovorí a dodáva, že nové technológie zároveň výrazne zvyšujú produktivitu práce. „Napriek všetkým týmto technológiám je osobný kontakt s klientom stále nenahraditeľný,“ upozorňuje.
Boj o ľudí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?