Skľučujúce zápchy, ktoré každodenne ochromujú dopravu na vjazdoch do Bratislavy, mal podľa pôvodných sľubov a plánov už tento rok odľahčiť nový nultý obchvat mesta. Dnes je však jasné, že v očakávanom termíne sa to nestane. Výstavba miliardovej diaľnice a rýchlostnej cesty prakticky od začiatku naráža na problémy a podozrenia. Napriek tomu, že viaceré zo súčasných komplikácií predvídali rôzne indície dlhodobo, reakcia v podobe včasných riešení neprichádzala.
Viaceré z problémov medzičasom narástli do rozmerov, keď ohrozujú samotné odovzdanie stavby a tým aj jej sprístupnenie motoristom. Nová vláda zdedila projekt pretkaný policajnými vyšetrovaniami, v ktorom vládne nedôvera medzi jednotlivými účastníkmi. Každý ďalší odklad a omeškanie navyše niečo stoja. Štát zatiaľ za takmer dokončenú stavbu nezaplatil ani euro, celú ju financoval španielsko-rakúsky koncesionár vďaka pôžičkám od širokého spektra bánk. Splácať má tridsať rokov, začne však až po oficiálnom odovzdaní stavby a každý odsun prvej splátky sa zatiaľ premieta do nákladov zhotoviteľa.
Kedy a v akom rozsahu sa obchvat Bratislavy a rýchlocesty naprieč Žitným ostrovom podarí sprejazdniť, sa dnes odhaduje ťažko. Diaľnicu D4 sužujú komplikácie na oboch jej koncoch. Za novým dunajským mostom vyrástol násyp s materiálmi, ktoré tam prinajmenšom z hľadiska stavebného povolenia nemajú čo robiť. A stavba budúcej križovatky obchvatu s existujúcou diaľnicou D1, ktorá mala byť pripravená na začiatku minulého roka, sa ešte len rozbehla.
Kopec plný problémov
Asi najvypuklejšie pochybenia sa spájajú s násypom, po ktorom majú autá prechádzať od novovybudovaného mosta ponad Dunaj ku križovatke s diaľnicou D2 pri Jarovciach. Už minulý rok sa objavili informácie, že materiál, ktorý je použitý v násype, je okrem kameniva nariadeného v stavebnom povolení zmesou neznámych odpadov zo starej skládky na okraji Petržalky. Následný ekologický audit nariadený Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) preukázal, že v telese sú aj kusy kachličiek, plastov, organických látok či dokonca azbestu. Nesúrodá zmes môže okrem nepriaznivého vplyvu na životné prostredie ohrozovať pevnosť stavby.
Prípadom sa zaoberá ministerstvo životného prostredia i polícia. Expertízy jasne preukázali, že použitý materiál sa so stavebným povolením nezhoduje. „V podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby,“ skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?