Slovákov pred podnikateľskými aktivitami v zahraničí odrádza predovšetkým obava z nepoznaného. Dá sa to zneutralizovať dobrou prípravou projektu ešte pred jeho spustením. „Najskôr treba čo najlepšie spoznať novú krajinu, ako tam biznis funguje a aké rôzne riziká tam môžu číhať na nováčika,“ upozorňuje partner Deloitte Slovakia Maroš Sokolovský.
Podľa neho je vhodné, ak firma v cudzine nadobudne skúsenosti najprv ako exportér a až neskôr sa pustí do budovania vlastnej prevádzky. Túto cestu razí napríklad agrochemický koncern Agrofert patriaci Andrejovi Babišovi. Z Česka na Slovensko, ale i do Nemecka či Maďarska rozšírila firma svoj biznis až po tom, ako ich spoznala obchodne. „Všade sme začínali len predajom hnojív či obchodovaním s obilím. Chemické firmy či pekárne sme na nových trhoch kupovali až po ich podrobnom spoznaní,“ komentuje člen predstavenstva Agrofertu zodpovedný za nové akvizície Libor Němeček.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?