Akoby šťastia nebolo dosť, vznikla na YouTube celá záplava amatérskych videí, na ktorých vysmiati ľudia tancovali do rytmu skladby. Celý svet vyzeral byť happy.
Šťastie je živá téma, ktorá zažíva konjunktúru. Ako však ukazuje aj Pharrellov príbeh, prináša so sebou množstvo otázok: Je kľúčom k šťastiu osobná realizácia a úspech? Dá sa šťastie merať a vyjadriť v číslach či peniazoch? Je možné ho generovať a ovplyvňovať pocity iných? Alebo ide o pozitívnu emóciu, ktorá „predáva“, a preto sa z nej stal marketingový nástroj? A vôbec – čo je to šťastie?
Šou šťastia
„Teraz je lepšie,“ tvrdí grafický dizajnér Stefan Sagmeister. „Radšej žijem dnes ako v hociktorej inej historickej dobe.“ Jedným z dôvodov je pre neho to, že v súčasnosti môže najviac ľudí samostatne rozhodovať o svojom živote. Mnohí majú možnosť sa slobodne pracovne realizovať, prejaviť svoj talent a postaviť sa na vlastné nohy. Platí to aj o S. Sagmeisterovi, ktorý z Rakúska odišiel do New Yorku a tam sa vypracoval medzi dizajnérsku elitu. Neznie to ako šťastný príbeh?
Dizajnér Stefan Sagmeister Zdroj: Sagmeister & Walsh
Voľná sebarealizácia je však zároveň veľmi náročná a kreatívna tvorba sa môže ľahko preklopiť do stagnácie a depresie. Mnoho ľudí preto rieši, či skutočne vedie šťastný život. Platí to aj pre S. Sagmeistera. Ako terapiu pri tejto otázke si zvolil originálnu cestu – urobil ju predmetom svojej práce. Výsledkom je jeho výstava The Happy Show (Šťastná šou), ktorá práve prebieha vo Viedni.
„Táto výstava vás neurobí šťastnejšími,“ upozorňuje dizajnér návštevníkov. Nabáda ich, aby nemali priveľké predstavy. A to aj všeobecne v osobnom živote. „Nízke očakávania sú výborná stratégia.“ Celá výstava sa skladá z myšlienok či hesiel takéhoto typu, ktoré majú formu videí, inštalácií, interaktívnych objektov, plagátov či nápisov. S. Sagmeister návštevníkom napríklad hovorí: „Pomáhať iným pomáha mne.“ Alebo: „Sťažovať sa je hlúpe. Buď konaj, alebo zabudni.“ A tiež: „Obavy ma obmedzujú.“
To, čo sa tu deje, má dve roviny. Dizajnér jednak ukazuje, že cesta k lepšiemu pocitu zo života vedie cez schopnosť vyhodnocovať svoje osobné skúsenosti a učiť sa z nich. V tom tkvie pozitívny progres. A tým, že zo šťastia spravil predmet svojej aktivity, zároveň dáva najavo, že naplnenie prináša práca na veciach, ktoré majú zmysel a hodnotu.
Doručiť spokojnosť
Tony Hsieh tiež pôsobí ako dieťa šťasteny. Už v školskom veku mu krúžili hlavou biznisové nápady, konkrétne ohľadom chovu dážďoviek. Ako dvadsaťtriročný začal budovať systém pre internetovú reklamu LinkExchange, ktorý o dva roky predal Microsoftu za 265 miliónov dolárov.
Manažér Tony Hsieh Zdroj: Profimedia.cz
Ďalšou stanicou bola investičná firma Venture Frogs, cez ktorú vstúpil do online predajcu topánok Zappos. Z pozície šéfa spoločnosť po deviatich rokoch predal Amazonu za zhruba miliardu dolárov. On sám mal na tomto obchode zarobiť vyše dvesto miliónov.
Bola by škoda tento príbeh neporozprávať detailnejšie. To si povedal aj T. Hsieh a napísal o svojej
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?