Hoci sa spočiatku ozývalo veľa kritiky na architektúru a úpravu nadväzujúcej Štúrovej ulice, ľudia napokon most prijali. A odniesol si aj ocenenia za najlepšie projektové riešenie a za vysokú kvalitu realizácie v rámci súťaže Stavba roka 2016.
Zmätky, odklady a meškanie pri prípravách aj realizácii bratislavského mosta však rozprúdili debaty a porovnávanie s projektmi v zahraničí. Výstavba nových mostov pre električky, cyklistov a chodcov je vo svete v plnom prúde. Mestá sa snažia zlepšiť podmienky na pohyb bez áut. Električky sa do mnohých miest vracajú, inde rozširujú ich sieť a uprednostňujú ich pred metrom.
Mestá spájajú dva oblúky
Len koncom apríla tohto roku slávnostne spustili prevádzku rozšírenia električkovej trate z francúzskeho Štrasburgu do nemeckého Kehlu. Starosta Štrasburgu Roland Ries ohlásil plán predĺžiť električku do 35-tisícového nemeckého mesta už v roku 1999. Jazdiť mala od roku 2010. O dva roky však prehral v komunálnych voľbách a jeho nasledovník projekt zrušil. Dôvodom boli vysoké náklady, lebo na trojkilometrovej trati bolo potrebné vybudovať dva mosty. R. Ries sa vrátil do funkcie v roku 2008 a projekt oživil. Linka D mala premávať od roku 2014.
Súťaž na podobu mosta cez hraničnú rieku Rýn vyhral ešte v roku 2000 parížsky architekt Marc Mimram. Navrhol most s dvomi dvojitými oblúkmi. Projekt prešiel po oživení viacerými zmenami trasovania a polohy zastávok. Definitíva padla v roku 2012 a následne vyhralo súťaž na zhotoviteľa mosta konzorcium Bouygues so sumou 24,3 milióna eur. Celkové náklady na rozšírenie trate dosiahli 44 miliónov. Výstavba sa začala vo februári 2014 a most bol dokončený v septembri 2016.
Karlsruhe Friendship Bridge v Nottinghame Zdroj: VIZUALIZÁCIA – NET
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?