Gastrobiznis nezažíva najlepšie časy. Naopak, ide o jednu z najpostihnutejších oblastí, ktorá dopláca na opatrenia v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu. Asi každý má svoju obľúbenú reštauráciu. Dnes sa však musí spoľahnúť na rôzne aplikácie, ktoré mu jedlo dokážu sprostredkovať. Jednou z nich je aj Eatster.

Nápad vznikol po tom, čo Vladimír Eliáš žil istý čas v Kalifornii. Zaujal ho tam objednávací proces, ktorý je celý zdigitalizovaný. Sledoval veľké reťazce a zapáčilo sa mu, ako predbehli dobu a ako ich systém vyhovuje aj zákazníkom.

Eatster je takpovediac kiosk do vrecka, pričom časom by mali byť k dispozícii aj fyzické kiosky, ktoré poznáme z prevádzok rýchleho občerstvenia. Startup tak spája viacero možností, ktoré využívame pri objednávaní jedla na jedno miesto. Pri klasickom kiosku si zákazník môže jedlo objednať len z jednej reštaurácie a skonzumovať ho musí na mieste alebo si ho zoberie so sebou.

Eatster zoskupuje viacero reštaurácií do jedného kiosku, z ktorého si možno objednať napríklad pizzu z jednej reštaurácie, šalát z druhej alebo kávu z tretej, pričom všetky objednávky je možné naraz zaplatiť aj naraz vyzdvihnúť. Fyzické kiosky budú dostupné najskôr v obchodnom centre Optima v Košiciach, no záujem prejavili aj mnohé ďalšie centrá z iných miest.

gastro, kuchar, restauracia, ilustracia
Neprehliadnite

Gastro je mŕtve. Štát pochoval tisícky živiteľov, „zabaliť“ to môžu aj ďalší

„V Košiciach objednávací proces testujeme v betaprevádzke,“ hovorí zakladateľ startupu.  K dispozícii je aj aplikácia alebo takzvaný kiosk do vrecka, ktorého výhodou je, že zákazník nemusí fyzicky stáť pri kiosku v obchodnom centre, ale jedlo si môže objednať odkiaľkoľvek. Navyše nemusí stáť v rade ani čakať na prípravu jedla, ale rovno si ho vyzdvihne. „Najväčší rozdiel medzi Eatsterom a donáškovými službami je ten, že my sa snažíme zaujať zákazníka, ktorý je vonku, pričom donáškové služby sa orientujú na zákazníka, ktorý sa nachádza doma alebo v kancelárii,“ hovorí V. Eliáš.

Vladimír Eliáš, autor aplikácie
Zdroj: EMIL VAŠKO
Vladimír Eliáš, autor aplikácie "Eatster", ktorá by mala pomáhať reštauráciám v znížení odpadu z nepredaného jedla.

Vyzdvihnutie z auta

Aplikácia celý proces zrýchľuje, no tam sa to nekončí. Cieľom Eatstera je podľa zakladateľov dostať ľudí do reštaurácií, nie brať ich odtiaľ preč. Z toho dôvodu je v aplikácii možnosť rezervovať si stôl, no v súčasnej situácii táto možnosť dočasne nefunguje. Chystá sa však spustenie novinky, ktorou je takzvaný drive in spôsob vyzdvihnutia objednávky. Zákazník nemusí vystupovať z auta, zastaví na vyhradenom parkovacom mieste a cez okienko mu objednávku vydá personál prevádzky. 

Výhodou Eatstera má byť aj to, že chce odbremeniť reštaurácie od kuriérov a doručovacích služieb. Ich cieľom je spraviť „kuriérov“ zo zákazníkov. Reštaurácie tak môžu ušetriť na vlastných kuriéroch alebo na poplatkoch za doručovacie služby. „Prevádzky, ktoré využívajú známe donáškové služby, nemajú nových zákazníkov. Sú to stále tí istí donáškoví zákazníci, pričom sa len prelievajú z jednej aplikácie do druhej. My prinášame prevádzkam nových zákazníkov, ktorí z rôznych dôvodov nemôžu alebo nechcú donáškové služby využívať a radšej si po jedlo prídu sami,“ tvrdí V. Eliáš.     

Zaujímavosti
Približne 40 percent mladých ľudí preferuje kiosk pred pokladníkom. Až 62 percentám opýtaných prekáža čiastočne alebo veľmi čakanie v rade
v samoobslužných reštauráciách. Až 71 percentám ľudí prekáža čiastočne alebo veľmi čakanie na čašníka v reštauráciách alebo v bare. Vyplýva to z prieskumu Eatstera na vzorke štyristo respondentov vo veku od 18 do 35 rokov na území SR.

„Boj“ proti zvyškom

Zaujímavosťou aplikácie sú aj časovo obmedzené akcie na jedlá, ktoré by sa nestihli vypredať. Toto riešenie šetrí peniaze prevádzkam aj zákazníkom, ktorí sa tak môžu dostať k výhodnému jedlu, ktoré by zrejme skončilo v koši.

Zákazníci môžu svoje obľúbené reštaurácie zároveň sledovať, odoberať od nich novinky, informácie o dopredajoch jedla či o happy hours. Reštaurácie budú môcť, naopak, pripravovať špeciálne ponuky šité na mieru pre svojich zákazníkov, pričom pôjde o spoplatnenú službu v závislosti od počtu sledovateľov.

Aplikácia je dostupná v AppStore a obchode Play, pričom celú registráciu sa tvorcovia snažili čo najviac zjednodušiť. Používatelia, ktorí využívajú služby Apple Pay alebo Google Pay, si navyše nemusia do aplikácia nahrávať platobné údaje a prihlasovanie do aplikácie je možné aj cez kontá na Apple, Googli či Facebooku.

Zaujímavé riešenie s QR

Používatelia môžu využiť aj novinku, ktorá prišla s príchodom nového operačného systému iOS 14. Ide o službu App Clips a v prípade zariadení Android službu Android Instant, ktoré umožňujú ľuďom používať aplikáciu bez toho, aby si ju museli stiahnuť. Aplikácia sa načíta ako web, používateľ si môže jedlo objednať a po dokončení celého procesu sa aplikácia používateľa spýta, či má záujem aj o jej inštaláciu.

Do aplikácie integrovali jeden pokladničný systém, aby bolo používanie pre prevádzky pohodlné, pričom zároveň rokujú s ďalšími. Eatster je navyše webová aplikácia, ktorá funguje na akomkoľvek zariadení. Prevádzka preto nemusí investovať financie do kúpy nového počítača alebo tabletu. Stačí akékoľvek zariadenie, ktorým disponuje.   

Fyzické kiosky budú dostupné najskôr v obchodnom centre Optima v Košiciach
 

Administratíva a funkcionalita fungujú v prostredí jedného systému. Eatster sa tak snaží aj menším prevádzkovateľom poskytnúť vymoženosti za dostupných podmienok, ktoré využívajú veľké reťazce. Zakladateľ Eatstera si myslí, že zákazníci veľkých reťazcov budú o niekoľko rokov takí rozmaznaní, že všetky novinky budú vyžadovať aj od menších reťazcov a reštaurácií. 

Eatster sa chce účastniť aj na veľkých podujatiach, kde bude mať kiosky. „Vlani sme sa zúčastnili na festivale Grape, no neoficiálne. Dohodli sme sa so zopár prevádzkami, že to vyskúšame,“ hovorí V. Eliáš. Eatster disponuje špeciálnymi QR kódmi, ktoré sú nalepené na stoloch v reštaurácii. Pomocou nich si môže zákazník napríklad doobjednať pivo alebo zaplatiť účet bez toho, aby k nemu prišiel čašník. Myšlienkou projektu je šetriť čas a peniaze. QR kódy sa nachádzajú aj v izbách niektorých hotelov. V pláne je dostať ich do vlakov. Cestujúci nebudú musieť chodiť do reštauračného vozňa, objednajú si a zaplatia pomocou kódu a aplikácie.

Aplikáciu je možné používať aj bez stiahnutia
Zdroj: EMIL VAŠKO
Aplikáciu je možné používať aj bez stiahnutia

Investícia štvrť milióna

Prvýkrát aplikáciu spustili v marci tohto roka, pričom všetkým podnikom ju poskytli zadarmo, pretože zakladatelia videli, že situácia je náročná. Aplikácia je bezplatná až do dnešných dní. V lete sa startupu podarilo získať investíciu 250-tisíc eur od Vision Ventures, pričom v hre sú po splnení plánu ďalšie financie. Tie využil startup hlavne na vývoj aplikácie, nákup kioskov, predaj a marketing.    

Aplikácia nie je pre ľudí, ktorí vyžadujú donášku pred dvere bytu, ale pre aktívnych, ktorým neprekáža prísť si po jedlo osobne, hovorí zakladateľ startupu Eatster Vladimír Eliáš.
 

„V marci som bol na všetko sám. Robil som všetko – od vývoja cez marketing až po predaj. Po získaní investície som do tímu zobral ďalších ľudí, no všetko sme museli prepracovať,“ hovorí V. Eliáš. Ďalším členom tímu je Patrik Preščák, spolumajiteľ, ktorý pracuje ako predajca a venuje sa aj reštauráciám. Celkovo tím tvorí osem ľudí. Dôležitou súčasťou sú štyria programátori a ľudia na marketing a PR.  

Peter Kolesár
Neprehliadnite

Startupy bijú na poplach. Musíme zmeniť vzdelávanie ľudí pre potreby 21. storočia

 Hlavným cieľom startupu je rozširovať služby do ďalších slovenských miest, pričom už teraz evidujú záujem o fyzické kiosky z Česka, Poľska a zo Slovinska. Dnes Eatster využíva viac ako 90 reštaurácií a viac ako  tritisíc aktívnych používateľov. Každý deň sa im ozývajú nové. Okrem toho rokujú s veľkými reťazcami. Pre firmu je teraz dôležité vidieť, ktorá funkcionalita sa najviac uchytí. „Chceme vrátiť ľudí do reštaurácií. Aplikácia nie je pre tých, ktorí vyžadujú donášku pred dvere, ale pre aktívnych, ktorým neprekáža prísť si po jedlo osobne. Navyše to má ekologický aspekt, že sa po meste nepremávají ďalšie donáškové autá,“ dodáva V. Eliáš.  

Čo na to hovorí TREND
+
  viacero možností objednania jedla
 zaujímavé riešenie na dopredaj jedál
 flexibilita QR kódov
 integrovaný pokladničný systém
 funkcionalita na akomkoľvek zariadení

  –
 zatiaľ menšia ponuka reštaurácií
 aplikácia nie je určená pre ľudí, ktorí majú radi komfort
  a doručenie priamo pred dvere
 nepôsobí zatiaľ na celom území SR