Pravda, väčšina z nich zostane iba zbožná idea zakladateľov bez reálneho uplatnenia na trhu. No niektoré z nich by mohli „vyskočiť“ už budúci rok do komerčnej sféry.


Chce to čas


Posledný novembrový piatok sa už štvrtýkrát odovzdávali v Bratislave „Oscary pre start-upy“ – Start­UpAwards.SK. Kvantitatívny aj kvalitatívny rast oproti prvému ročníku bol viac ako citeľný, ale zavše priniesol zamyslenie, prečo o „hviezdach“ z prvého ročníka akosi nie je počuť. Väčšina z nich zarába, aj keď v menšej miere, ako očakávali.

Napríklad v roku 2012 niektoré start-upy dostali investíciu – systém zadávania otázok a ankiet na konferenciách a prednáškach sli.do (predtým Instando), systém domácej zdravotnej diagnostiky cez smartfón Vestigen (A*Space) či inteligentný vypínač svetla Goldee (predtým Goldenfish Lighting). Z tejto trojice iba prvý už reálne aj zarába a o bratislavskom tíme počuť aj za hranicami. Ostatné dva technologické start-upy sú stále vo vývoji, pri Goldee došlo koncom tohto roka k personálnemu zemetraseniu a výroba predobjednaných stoviek kusov sa minimálne opäť posunie, ak projekt prežije.


Ďalšie projekty zmenili svoj biznis model, ale zato majú oveľa zaujímavejšiu perspektívu. Napríklad systém odporúčaní filmov a seriálov Synopsi.TV rozbieha spin-off trackovania stiahnutí a sharovaní videa na internete Pexeso. Bratislavská GA Drilling (predtým Geothermal Anywhere) nadviazala zaujímavú spoluprácu s najväčšími ropnými ťažbármi na svete. Inovatívnym vŕtaním plazmou chcela pomôcť využitiu geotermálnej energie.

Budúci rok by mala firma generovať už prvé tržby, pretože bude spúšťať vŕtacie aplikácie na odstránenie uhľovodíkov z vrtov – najmä pri uzatváraní či znovuotvorení vrtov, po ktorých je momentálne pri klesajúcich cenách ropy veľký dopyt. K vŕtaniu nových vrtov do všetkých typov podloží by sa mal výskumný tím okolo rodiny Kočišovcov dostať o dva roky.


Lietajúce auto


Medzi najväčšie nádeje slovenskej start-upovej scény, ktoré sa už budúci rok môžu pretaviť do reálneho biznisu zarábajúceho prvé milióny eur, patrí určite nitriansky Aeromobil, ktorý po predstavení plnohodnotnej tretej verzie v novembri 2014 opäť spravil rozruch a reklamu Slovensku po celom svete. A do Nitry sa hrnú prvé objednávky. Aeromobil stále čaká na zladenie legislatívy v rámci EÚ a  USA, ktoré sú cieľovými trhmi.


Prakticky všetky start-upy zo Slovenska narazili na svojej ceste na nepredvídateľné problémy. Inovatívci po tejto podnikateľskej ceste ešte neprešli, preto ju musia vyšliapať, a je na nej mnoho mín, s ktorými nepočítali. Tu sa ukazuje slabšia stránka slovenských start-upov, ktoré sú síce technologicky na veľmi vysokej úrovni, ale podnikateľsky a obchodne sa stále nevyrovnajú severo- a západoeurópskym.

Rýchlosti nepomáhajú zatiaľ ani akcelerátory a podnikateľské huby, ktoré na Slovensku vznikajú. Sľubnými projektmi sú napríklad synchronizačný nástroj pre cloudové služby Cloudfender, dáždnik vyrábajúci elektrinu Chargebrella či projekty okolo bigdata firmy BlackSwan Rational. Mimo týchto hubov ide mnoho start-upov vlastnou cestou – ako napríklad projekt hi-tech kabelky LadyBag právničky Andrey Pisarčíkovej, inovatívny systém strát a nálezov Tageme či hi-tech hydroponický systém na pestovanie rastlín CropTek. 


Konečne sa na Slovensku začínajú objavovať aj technologické start-upy s inovatívnym hardvérovým riešením, ako je pilotný projekt inteligentného golfového trička na trénovanie odpalu Tarquiny, výroba štýlových vláknových svietidiel Fosali či inteligentná mikrokamerka pre deti Benjamin Button. Pre rast týchto a ďalších start-upov v SR je dobrou správou, že majú prajné prostredie. Po otvorení ďalších (aj štátnych) fondov a investorských klubov je momentálne zdrojov pre kvalitné start-upy dostatok. Naďalej však chýba expertíza, ktorá by pomohla tímom raketovo nafúknuť biznis, ako je známe napríklad zo Silicon Valley.

Článok vyšiel v TRENDE pod pôvodným nadpisom Je to tu