Je to nové, je to dobré a majú veľký výber – opakujú dievčatá, ktoré si prišli vybrať niektorú z variácií na mix kávy, mlieka, čokolády, šľahačky a korenín. Prvú prevádzku kaviarenského gigantu na Slovensku navštevuje po otvorení v bratislavskom Auparku približne tisícka zákazníkov denne. Najväčšie kaviarne v hlavnom meste vydajú za rovnaký čas štyristo až päťsto káv, porovnáva renomovaný slovenský barista Stanislav Cibuľa.

Káva zo Seattlu

Starbucks je americká sieť kaviarní, ktorá patrí medzi tridsať najhodnotnejších značiek sveta – po Nike a pred Toyotou. Pôvodne drobný obchod s kávovými zrnami v Seattli, pomenovaný po postave námorníka z románu Biela veľryba, zmohutnel za polstoročie na korporáciu s 24-tisíc prevádzkami a tržbami 19 miliárd dolárov. S príchodom na Slovensko si dal populárny reťazec poriadne načas – v Prahe funguje už od roku 2008.

Starbucks je lovebrand a stroj na peniaze. Bratislavu vzal útokom

Takto dnes vyzerá prvá prevádzka Starbucksu v americkom Seattli Zdroj: Starbucs

Starbucks na rozdiel od mnohých iných reťazcov nevyužíva biznis model franšízingu

„Takéto veľké spoločnosti sa nemýlia, keď sa už rozhodnú vstúpiť na nejaký trh, pretože to majú dôkladne premyslené a podložené prepočtami,“ tvrdí Ivan Malinka, zakladateľ slovenskej siete kaviarní Moods Bakery & Coffee. Načasovanie vstupu na slovenský trh podľa neho súvisí so silnejúcou kúpyschopnosťou obyvateľov slovenskej metropoly a množstvom turistov a cezpoľných návštevníkov, ktorých vedia obchodné centrá prilákať.

Nápor tínedžerov

Počet čakajúcich v novootvorenej predajni neklesá pod osem osôb. Keď sa už-už zdá, že sa rad scvrkne, obchodné centrum vyplaví ďalšiu skupinu návštevníkov. „Pri otvorení tu čakalo cez päťdesiat ľudí. Niečo podobné som videl naposledy pred obchodmi Applu, keď prišiel na trh nový iPhone,“ hovorí PR manažér Filip Púchovský, ktorý mediálne zastrešuje otvorenie prevádzky. Priemerný vek ľudí v kaviarni nepresahuje dvadsať rokov, aj tí starší sú zväčša rodičia, ktorí robia sprievod svojim deťom.

Starbucks je lovebrand a stroj na peniaze. Bratislavu vzal útokom

Starbucks, Bratislava Zdroj: Maňo Štrauch

„Dotiahla ma sem dcéra, značku poznáme z USA a Kanady, kde sme vystupovali. Je to tam veľký hit medzi tínedžermi, sú ochotní cestovať kvôli káve kilometre do vedľajšieho mesta. Nechápem, čo ich na tom tak láka,“ smeje sa cimbalový virtuóz Ernest Šarközi z Cigánskych diablov, ktorý sedí pri vedľajšom stole. Nápor tínedžerov potvrdzuje aj servírka zo susednej kaviarne. „Chodia tam deti, my máme inú klientelu, ktorá je nám verná už roky. Otvorenie konkurencie sme nijako nepocítili.“

Zúžiť fenomén Starbucks len na tínedžerské pobláznenie by však bolo príliš zjednodušujúce. Mladšia generácia sa vie ľahko nadchnúť pre novinky – na rozdiel od tej staršej, ktorá nerada opúšťa osvedčené a obľúbené postupy či produkty. No desiatky miliónov zákazníkov po celom svete nasvedčujú, že Starbucks si vie získať aj širokú klientelu.

Vizitka kaviarní Starbucks
(mld. $)

Starbucks je lovebrand a stroj na peniaze. Bratislavu vzal útokom

Pozn.: Fiškálny rok spoločnosť uzatvára na konci septembra.
PRAMEŇ: Starbucks

Kávový McDonald’s

Vo vzduchu sa vznáša vôňa kávy, dialógy návštevníkov rozbíja hrkanie kávových mlynčekov a syčanie pary z automatov, ktoré vydávajú kávu. Bodové svietidlá osvetľujú čiernobiele fotografie na stenách kaviarne. Usmiate Indiánky odkiaľsi z Latinskej Ameriky na nich zbierajú kávové bôby.

Prútené koše a sandále by im zrejme závidel nejeden hipster, pokojnú prácu na čerstvom vzduchu asi aj personál kaviarne. V úzkom koridore medzi dlhými pultmi kmitá sedem ľudí v čiernych košeliach so zelenými zásterami. Prácu majú presne rozdelenú, ich pohyby sú rýchle a úsporné. Podobne ako „hnedočierni“ z McDonald’s zvládajú tempo manufaktúry – približne troch zákazníkov za minútu.

Práve na najznámejšiu sieť rýchleho občerstvenia sa Starbucks podobá najviac – efektivitou práce, jednotným konceptom všetkých prevádzok či prísne stráženou latkou kvality. „Môžem sa spoľahnúť, že v Tokiu aj v Bratislave dostanem rovnakú kávu, ktorá bude správne upražená, pomletá, zaliata kvalitnou vodou a správne napeneným mliekom, takže nič neriskujem,“ vysvetľuje istoty siete Starbucks barista S. Cibuľa.

Starbucks je lovebrand a stroj na peniaze. Bratislavu vzal útokom

Starbucks, Bratislava Zdroj: Maňo Štrauch

Na rozdiel od modelu bežného pri iných reťazcoch nejde o franšízu. Starbucks nepredáva licencie, ale rozširuje svoju sieť cez spoločné podniky s regionálnymi podnikateľmi, v ktorých si necháva vlastnícky podiel. „Lokálny partner plní funkciu investora so znalosťou domácich pomerov a zabezpečuje realizáciu samotného podnikania,“ vysvetľuje prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy. Centrála v USA dodáva značku, know-how, suroviny a ich logistiku a profituje zo zisku spoločného podniku, ale aj z marží na dodávku surovín, ktoré sú povinné pre všetky prevádzky.

Bratislavskú kaviareň vlastní Starbucks spoločne s poľskou firmou AmRest. Táto na burze obchodovaná spoločnosť prevádzkuje v strednej a východnej Európe aj sieť reštaurácií Burger King, KFC či Pizza Hut. Vlani dosiahla tržby vyše 770 miliónov eur. Poliaci vytvorili s Američanmi spoločnú firmu AmRest v Prahe, ktorá prevádzkuje sieť Starbucks v Česku. A táto dcérska firma vlastní slovenskú eseročku AmRest Coffee SK.

V ďalších mesiacoch bude mať slovenská firma podľa J. Šétaffyho úlohu vytvoriť sieť joint venture partnerov, ktorí budú zriaďovať nové kaviarne. „Do konca roka plánujeme v Bratislave otvoriť ďalšie dve,“ vraví Hanna Nowak, regionálna riaditeľka AmRestu pre Slovensko, Česko a Maďarsko. Ako dvojka je už potvrdená Eurovea, tretím adeptom je nákupné stredisko Central.

Starbucks je lovebrand a stroj na peniaze. Bratislavu vzal útokom

Starbucks, Bratislava Zdroj: Maňo Štrauch

Kvalitná káva

Premyslený je aj prístup k zákazníkom. Pracovník za pultom sa ľudí pýta na krstné meno a požadovaný nápoj. Na výber je viac ako tridsať rôznych káv, šejkov, čajov či ľadových drvín s ovocnou príchuťou. Následne objednávku zaeviduje do systému, na príslušný téglik napíše meno zákazníka, podá kolegovi a ďalšiemu prenechá inkasovanie.

Zákazník potom čaká na svoju objednávku. Jeho meno úhľadne napísané na tégliku slúži na priradenie k správnemu nápoju, keďže ho opäť vydáva iný zamestnanec. Je to rýchle, odolné voči chybám a šíri to pozitívnu atmosféru – kto by sa nepotešil, keď jeho meno zaznie rušnou kaviarňou: Kika? Máte tu frapučíno, nech sa páči! Caffé latte grande pre Andreja! Všetko s úsmevom. Aspoň kým sa vládze.

Samotná káva je podľa S. Cibuľu kvalitná, hoci pri väčšine nápojov jej chuť 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa